عصر توریسم: «دستور دهید نهادهای فرهنگی بجای ساخت وسازهای ناهمگون از میراث بزرگ معماری بستكی استفاده كنند و شهرداران و دهیاران با حفظ حریم آثار باستانی و با همكاری میراث فرهنگی آثار مكشوفه این تمدن را بشكل نمادین طراحی و بعنوان نماد هنری و تمدنی برای جذب توریست در شهر و روستاهایشان به نمایش بگذارند.»
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، بیشتر از ۲۰ نفر از دوستداران میراث فرهنگی هرمزگان در نامه ای به فریدون همتی – استاندار هرمزگان – با یادآوری قولی كه كمتر از یك سال قبل برای پیگیری ِ حفاظت از آثار تاریخی منطقه ی بستك داده بود، هفت درخواست جداگانه را برای حفاظت از میراث فرهنگی آثار تاریخی بستك مطرح نمودند.
در این نامه ی سرگشاده آمده است: «حدود ۱۰ ماه است كه از آخرین سفر جنابعالی به شهرستان بستك می گذرد و اهالی فرهنگ و هنر، فعالان میراث و گردشگری همچنان نگران از تخریب آثار تاریخی این شهرستان هستند كه در مسافرت قبل به مسئولان مربوطه دستور پیگیری و حفاظت آنرا داده اید، ولی متاسفانه وضعیت بهتری را شاهد نبوده و مرمت و حفاظتی انجام نشد و روزانه خبرهایی از تخریب این آثار توسط عوامل انسانی و محیطی شنیده می شود.
جناب آقای همتی، سایت شناخته شده ی سنگ نگاره های «دهتل» از امیدهای بزرگ توسعه توریسم و گردشگری در جنوب كشور و شهرستان بستك (منطقه گوده با قرارگیری در میان دو روستای گردشگرپذیر چاهبنارد و كنچی) ظرفیت های زیادی برای امروز و آینده این استان داراست، تجاوز به حدود و حریم این آثار برجسته و بیشتر از هفت سال انتظار برای طی مراحل اداری و ثبت پرونده آن نیاز به توجه جنابعالی است.
این امری نیست كه مورد چشم پوشی قرارگیرد، چونكه این موارد موجب از بین رفتن چشم انداز توریسم و گردشگری استان هرمزگان خواهد شد.
پس شایسته است دستور جدی و فوری از طرف آن مقام محترم برای تسریع امور در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بستك به عمل آید؛
۱ – استدعا داریم كه خانه های تاریخی با معماری زیبای بستكی با حمایت قاطع جناب عالی در شهر بستك محفوظ بماند و با تشكیل یك مجمعی از متخصصان و فعالان فرهنگی و گردشگری نسبت به مرمت و حفظ این اماكن اقدام گردد.
۲- احیای بافت تاریخی می تواند شهرستان بستك را از نظر گردشگری ملی و جهانی شهرت ببخشد و شهر را توسعه دهد كما اینكه آن سوی خلیج فارس نیز از آن بهره می برند.
۳ – آرامگاه دوگنبدان كوخرد با معماری خاصش این سال ها چندین بار خبرهایی از مرمتش منتشر گردید اما فقط یكبار اقدام شد كه آن هم در حال انجام، رها شده و بنای اصلی نیاز به مرمت فوری دارد، بنایی كه موجب جذب گردشگران زیادی در بخش كوخرد است.
۴ – رنگین نگاره های اشكفت آهوی بستك با نقوش بی نظیرش در ایران توسط عوامل انسانی و محیطی تخریب شده و نیازمند مرمت و حفاظت فوری است.
۵ – دستور دهید میراث فرهنگی با ارگان های دیگر همكاری و پیگیری لازم داشته باشند و با مساعدت نهادهای فرهنگی بجای ساخت وسازهای ناهمگون از میراث بزرگ معماری بستكی استفاده گردد.
۶ – خواهشمند است مساعدت فرمایید كه شهرداران و دهیاران ضمن حفظ حریم آثار باستانی با همكاری میراث فرهنگی آثار مكشوفه این تمدن را بشكل نمادین طراحی و بعنوان نماد هنری و تمدنی برای جذب توریست در شهر و روستاهایشان به نمایش بگذارند تا بازارگردشگری رونق بگیرد.
۷ – هویت تاریخی و گردشگری امروز از هویت های است كه هر شهرستان آنرا ندارد و برخی شهرها به ساختن هویت های جعلی روی می آورند در صورتیكه در شهرستان بستك با دارا بودن بیشترین آثار تاریخی استان و هویّت فرهنگی غنی باید قدر هویت و تاریخ و میراث موجود را دانست و با طرح های گردشگری ارزش گذاری شوند.
بنابر رسالت ما فعالان میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان، از شما و آقای مونسان وزیر میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی خواهشمندیم جهت حفظ این آثار ملی كه به سبب خاصیت های خاص قابلیت جهانی دارند و با تدابیر اندیشمندانه می توانند به یكی از اهداف گرشگری كشور تبدیل شوند و در توسعه گردشگری استان هرمزگان نیز مؤثر باشند، برای رفع تهدیدات این آثار به را دستورات لازم را اعلام كنید.»
رونوشت این نامه مقرر است در چند روز آینده به دست علی اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – نیز برسد.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4

منبع: