عصر توریسم: به دنبال تهدید اخیر رئیس جمهور آمریكا در خصوص حمله این كشور به 52 مركز فرهنگی و آثار تمدنی ایران، نشریه «گاردین» مبادرت به تهیه لیستی از گنجینه های فرهنگی ایران كرد و همین طور نیویورك تایمز نیز به این اقدام «ترامپ» در مقاله ای واكنش نشان داد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، در قسمتی از این گزارش «گاردین» كه با محوریت معرفی گنجینه های تاریخی و فرهنگی ایران انتشار یافته، آمده است: « اگر تهدید « دونالد ترامپ» برای هدف قرار دادن «مناطق فرهنگی» ایران عملی شود، رئیس جمهور ایالات متحده نیز در زمره «ویرانگرهای فرهنگ و تاریخ» یعنی « طالبان» و «داعش» قرار خواهد داد؛ گروهك هایی كه هر دو به تخریب و ویرانگری های مشابهی در این قرن دست زده اند.»
در ادامه این گزارش «گاردین» می خوانید: « طالبان در سال ۲۰۰۱ «تندیس های بودا در بامیان» را بمباران كرد؛ «داعش» مساجد، مكان های مقدس و دیگر سازه های تاریخی واقع در عراق و سوریه را را نابود كرد، كه همچون آنها می توان به شهر باستانی «پالمیرا» اشاره نمود.»
آیا ترامپ می داند چه چیزهایی از بین خواهند رفت؟ احیانا نه – اما ممكن نیست كه او تنها فردی باشد كه از ارزش این آثار آگاه نباشد. این حقیقت كه گردشگران غربی به ندرت از كشور ایران بازدید كرده اند به فقدان جاذبه های گردشگری مربوط نیست. ایران با وجود داشتن تمدن ۵ هزار ساله و حدود ۲۰ سایت ثبت شده در لیست میراث جهانی «یونسكو»، یك كشور غنی و منحصر بفرد، خصوصاً در حوزه معماری مذهبی شمرده می شود كه معماری مذهبی را می توان نمایشگر مهارت و تسلط بالا بر علم هندسه، طراحی انتزاعی و مهندسی پیش صنعتی بی مثال تمدن این كشور محسوب كرد. این ها فقط میراث فرهنگی ایران نیستند بلكه به تمام بشریت متعلق می باشد.»
این نشریه در ادامه به ارائه فهرستی راهنما از بناها و مناطقی كه از آنها بعنوان «جواهرات ایران» یاد كرده، پرداخته است.
گاردین از « تخت جمشید» بعنوان جواهر تاج باستانی ایران، از مسجد «شاه چراغ» بعنوان بنایی با معماری منحصر بفرد و نورپردازی ماورایی، از كلیسای «وانك» بعنوان بنایی مملو از نقاشی های دیواری چند تكه ای و حكاكی های طلاكاری شده، از «پل های اصفهان» بعنوان پل هایی مبهوت كننده و شاهكارهایی از لحاظ مهندسی و كاربرد، از مسجد «شیخ لطف الله» بعنوان یكی از نفیس ترین بناهای كاشی كاری شده جهان، از حرم «امام رضا» (ع) بعنوان بزرگ ترین مسجد جهان و خانه آثار تاریخی ارزشمند، از «پاسارگاد» بعنوان مجموعه ساختمان های الهام بخش «تاج محل» و كاخ «الحمرا»، از آرامگاه «دانیال نبی» بعنوان آرامگاهی متعلق به هزاره ۴ قبل از میلاد، از «ارگ بم» بعنوان بزرگ ترین سازه خشتی جهان، از «گنبد كاووس» بعنوان نمونه ای بارز از بی نظیری بنا های ایران باستان در مهندسی و طراحی یاد كرد.
نشریه نیویورك تایمز نیز در گزارشی درپی تهدیدهای اخیر ترامپ، هدف قرار دادن سایت های فرهنگی در جنگ را غیر قانونی و وحشیانه خواند. در قسمتی از گزارش این نشریه آمده است: «دونالد ترامپ تهدیدهای خود برای نابود كردن گنجینه های هنری و معماری ایران را تكرار كرده و این كار او ایالات متحده را در زمره «داعش» و طالبان قرار می دهد.»

منبع: