عصر توریسم: در حالی پل تاریخی كشكان در جریان سیل متحمل خسارت شد و پایه های لرزان آن نیازمند ترمیم است كه معاون استاندار لرستان می گوید اعتباری برای ترمیم این پل نیست و تمام.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: پل تاریخی كشكان در بخش چگنی بر روی رودخانه ای به همین نام و در راه راه باستانی شاپور خواست به طرهان راه اندازی شده و در متون تاریخی از آن بعنوان «كژكی» مورد اشاره است.
پل كشكان به دستور «ابونجم بدر ابن حسنویه» ساخته شده و كار ساخت آن از سال ۳۸۹ تا ۳۹۹ به مدت ۱۰ سال به طول انجامیده و هزار سال قدمت دارد. ابونجم بدر ابن حسنویه در قرن چهارم هجری حاكم لرستان بوده كه وی شیعه، دارای قدرت و ثروت فراوانی بوده است؛ این فرد هم زمان با آل بویه حاكم لرستان و منشأ خیلی از آبادانی های لرستان بوده است. پل كشكان نیز برای رفاه حال كاروانیان مسیر عتبات عالیات ساخته شده است.
باستان شناسان به پل كشكان لقب مادر پل های تاریخی ایران را داده اند؛ این پل طولانی ترین و عظیم ترین پل در ایران شمرده می شود و طول آن ۳۲۵ متر و ارتفاع آن نیز ۱۵ متر بوده و از سنگ های بسیار حجیم و تراش خورده برای ساخت آن استفاده شده است.

كتیبه پل تاریخی كشكان حدود یك قرن قبل از بدنه این پل سقوط كرده و الان در قلعه فلك الافلاك خرم آباد در حال نگهداری است؛ اما اداره كل میراث فرهنگی لرستان باتوجه به نسخه اصلی كتیبه پل كشكان، كتیبه ای كه از جنس خود سنگ های این پل تاریخی بوده را به صورت كپی ساخته و بر روی پل نصب كرده است.
مواد و مصالح این بنای سترگ از سنگ، گچ و آجر تشكیل شده است و در كنار این پل بقایای سه پل دیگر از دوره های گذشته وجود دارد كه با مشخصات پل های ساسانی قابل مقایسه هستند. پل تاریخی كشكان با شماره ۳۵۵ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید است.
وضع پل تاریخی كشكان خوب نیست
امروز دوشنبه جلسه ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی لرستان به ریاست گودرز امیری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان انجام شد و از مواردی كه در این نشست مورد بحث قرار گرفت، مسئله وضعیت پل تاریخی كشكان در شهرستان چگنی بود كه در سیلاب گرفتار خسارت هایی شد و همچنان خسارت های آن جبران نشده است.
پل تاریخی كشكان بعنوان یكی از جاذبه های اصلی لرستان، همواره مقصد گردشگران در روزهای نوروز و در دیگر ایام سال است و این مساله می طلبد كه ترمیم و جبران خسارت های وارده به این پل كه بعنوان «مادر پل های تاریخی ایران» لقب گرفته است، در اولویت كار مسئولان قرار گیرد؛ موضوعی كه از طرف معاون فرماندار چگنی عنوان شد اما چندان مورد توجه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان قرار نگرفت.

زنیب كیانپور معاون فرماندار چگنی با اشاره به اینكه در شهرستان چگنی پل كشكان و امامزاده پیرشمس الدین از مقاصد گردشگری هستند، گفت: وضع پل تاریخی كشكان خوب نیست، در سیل گرفتار لطمه شد و یكی از پایه های آن كاملاً در حال تخریب است.
وی تصریح كرد: اطراف این پل تاریخی روشنایی ندارد و از طرف دیگر زمین های كشاورزی تا زیر پل توسعه یافته است.
معاون استاندار: پایه هایی كه مانده را مردم اگر خواستند بروند ببینند!
طرح مسائل و مشكلات پل تاریخی كشكان با واكنش معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان مواجه گردید تا گودرز امیری اذعان كند كه این مسئله خارج از بحث جلسه است؛ كیانپور معاون فرماندار چگنی در پاسخ به این مطلب تصریح كرد كه دستور كار جلسه بیان مشكلات از طرف فرمانداری ها بوده است و مسئله پل تاریخی كشكان از مشكلات شهرستان است.
گودرز امیری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان در ادامه این مباحثه با اشاره به اینكه قرار بر این است برویم در كمیته های ستاد تسهیلات طرح موضوع شود و مشكلات را حل نماییم، اگر حل نشد در جلسات بعدی ستاد تسهیل مشكلات طرح و چاره پیدا می شود، اظهار داشت: فرمانداری چگنی روشنایی پل را ایجاد كند و درباب بازدید گردشگران نیز، پایه هایی كه مانده را مردم اگر خواستند بروند ببینند.

تا زیر پایه های پل كشكان اراضی كشاورزی كشت شده و می گویند سند هم دارند
كیان پور معاون فرماندار چگنی نیز در ادامه با اشاره به اینكه قرار شد اداره كل میراث فرهنگی پیگیر این بنای تاریخی باشد و دو میلیارد از محل اعتبارات ملی برای ترمیم آن بگیرد، اشاره كرد: از محل اعتبارات استانی نیز ۴۵۰ میلیون برای ترمیم این پل گذاشتیم، نه تنها از آن طرف كاری نشد، از طرف دیگر اعتبار ملی هم برای این پل نگذاشتند.
وی با تاكید بر اینكه بحث حقوقی درباب آزادسازی حریم این پل تاریخی را نیز داریم كه قرار شد معاونت حقوقی میراث فرهنگی پیگیری آنرا بكند، اضافه كرد: تا زیر پایه های پل كشكان اراضی كشاورزی كشت شده و می گویند سند هم دارند.
بحث پل كشكان فراتر از مسائل شهرستانی است و اعتبار ملی می خواهد
معاون فرماندار چگنی در پاسخ به این سخنان معاون استاندار لرستان كه «اینجا جلسه ستاد تسهیل است، بنا نیست مباحث حقوقی دستگاه ها را حل كنیم»، اظهار داشت: ما مشكلات یك پل تاریخی را مطرح كرده ایم. واقعاً پایه این پل دارد فرو می ریزد و از نظر ایمنی گردشگران نیز خطرناكست.

كیانپور با تاكید بر اینكه این پل تاریخی در نوبت ثبت جهانی است و حیف است اینگونه رها شود، اضافه كرد: بحث پل كشكان فراتر از مسائل شهرستانی است و اعتبار ملی می خواهد.
امیری: ایام نوروز صدها سال به این طریق گذشت، الان هم همچنین بگذرد
معاون استاندار لرستان در ادامه این جلساتی در اظهاراتی درباب وضعیت پل تاریخی كشكان اظهار داشت: ایام نوروز صدها سال به این طریق گذشت، الان هم همچنین بگذرد.
گودرز امیری با اشاره به اینكه اگر پل از نظر ایمنی گرفتار مشكل است، خوب ببندینش، اصلاً بازدید نداشته باشد، اشاره كرد: بروید در كمیته شهرستانی به این جمع بندی برسید كه چون از نظر ایمنی امكان بازدید وجود ندارد باید بسته شود و بازدید نداشته باشد.
وی در پاسخ به این مطلب كه میراث فرهنگی مسئولیت رسیدگی به وضعیت پل تاریخی كشكان را دارد، افزود: در شهرستان ها میراث فرهنگی زیر نظر كیست؟ متأسفم برای شما، دو بار با معاونان عمرانی فرمانداری ها جلسه داشته ام و هنوز نفهمیده اید همان نقشی كه استاندار و معاون استاندار در استان دارد فرماندار و معاونش در شهرستان دارد. شما را گذاشته اند آنجا عاطل و باطل باشید؟
معاون استاندار لرستان درباب این مطلب كه ترمیم و جبران خسارات پل تاریخی كشكان نیازمند اعتبارات ملی است، تصریح كرد: اعتبار نیست، تمام. خداحافظ!
مدیركل میراث فرهنگی لرستان: یك ریال بابت خسارت سیل به میراث فرهنگی داده نشده است
در ادامه این جلسه نیز مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در سخنانی با اشاره به اینكه برای ترمیم و جبران خسارات سیل در پل تاریخی كشكان ۴ میلیارد پیش بینی كرده ایم و در وزارت خانه مصوب شده است و تنها دولت باید آنرا مصوب كند، تصریح كرد: یك ریال بابت خسارت سیل به میراث فرهنگی داده نشده است.

سید امین قاسمی تصریح كرد: از محل اعتبارات استانی سیل هیچ اعتباری به ما داده نشده و قرار شده است متمركز داده شود.
در ادامه این جلسه نیز معاون استاندار لرستان مانع از ادامه بحث پیرامون وضعیت پل تاریخی كشكان شد و اذعان داشت كه این مسئله در دستور كار ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی نیست.
براساس این گزارش، دیار پل های تاریخی ایران با ۱۰۰ پل تاریخی مقرر است معرف داشته های ایران در یونسكو باشد؛ سال هاست حكایت ثبت جهانی پل های تاریخی لرستان دهان به دهان نقل می شود و هنوز دست یاری اعتباری به مدد این بناهای شگرف نیامده تا پایشان را از لیست موقت به لیست دائمی آثار جهانی باز كند. اما بیم آن می رود كه پل های تاریخی دیار لرستان در گذر سال ها و در نبود اعتبار كافی از پروسه مرمت و ترمیم عقب بمانند.

منبع: