به گزارش عصر توریسم، وزیر فرهنگ سوریه با اشاره به اینکه تخت جمشید کانونی برای توسعه مراودات فرهنگی بین ملت ها است، اظهار داشت: این یادمان کهن فرهنگی که قدمت تاریخی، جهانی و چند هزار ساله دارد مؤلفه های فراوانی از حقوق زن و حقوق بشر را به نمایش می گذارد و بازدید از آن می تواند ارزش های متعالی انسانی را به ما منتقل سازد.
«لبانه مشوح» یکشنبه شب در انتها سفر خود به شیراز در گفتگو با ایرنا اظهار نمود: همچون نکاتی که در این سفر برایم جالب بود و در بازدید از آرامگاه شاعران پارسی گوی حافظ و سعدی به آن پی بردم، انبوه افراد و شمار تماشاگرانی بود که از این دو آرامگاه بازدید و همه آنها با احترام از شاعران ایرانی یاد می کردند؛ این مورد مبین نهادینه شدن اندیشه های حافظ و سعدی در جان ایرانی ها است و بطور قطع می تواند منشاء مناسبی برای توسعه مراودات فرهنگی بین ایران با کشور سوریه و سایر کشورهایی که قرابت فرهنگی با ایران دارند، باشد.
وزیر فرهنگ سوریه افزود: در بازدیدی که از مجموعه جهانی نقش رستم داشتم بانوان مرمت کاری را مشاهده کردم که بر روی داربست نشسته بودند و آثار باستانی و تاریخی را مرمت می کردند، این مورد یک حقیقت را به ذهن متبادر می کند که ظرافت مرمت کاری در فکر و اندیشه بانوان دقیق تر و فنی تر است.
لبانه مشوح بیان نمود: سوریه هم دارای آثار تمدنی و تاریخی فراوانی است که به هزاره هفتم پیش از میلاد مسیح باز می گردد؛ وجود این آثار در ایران و در سوریه مبین آن است که ریشه های مشترک فرهنگی بین دو ملت وجود دارد و باید با توسعه روابط فرهنگی به تقویت آن پرداخت.
وی بر لزوم افزایش تعامل ایران و سوریه در زمینه موسیقی، تئاتر و سینما تاکید کرد و اظهار داشت: امکان تعامل در زمینه هایی مختلف هنری همچون موسیقی، تئاتر و سینما وجود دارد. گرچه ایران کشور تمدنی است اما کشوری است که به حال و آینده هم توجه دارد و به تربیت انسان اهتمام ویژه می ورزد؛ بدون شک ما قدر فرهنگ و تمدن کشور ایران را می دانیم چونکه مردم کشور سوریه هم اهل تمدن هستند.
وزیر فرهنگ سوریه ضمن تشکر از اظهار نمود: امیدواریم شاهد پروژه های مشترک در زمینه سینما باشیم و بتوانیم رویدادهای موسیقی و تئاتر به صورت مشترک برگزار نماییم.
وی از حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، سید حمید رضا عصمتی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه و محمدعلی کیانی مدیرکل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانی ها خارج از کشور که در این سفر او را همراهی کردند، تشکر و تقدیر نمود.

دسته‌ها: توریسم