به گزارش عصر توریسم معاون گردشگری درحالی از به نتیجه رسیدن بسته پشتیبانی از صنعت توریسم در دولت اطلاع داد كه این بسته در ابتدای راه، با نقدهایی همراه شده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ درباره جزئیات این بسته حمایتی كه به واسطه خسارت های متحمل شده در زمان شیوع كرونا، شامل حال صنعت توریسم شده است، توضیح داد: بعد از پیگیری های مستمر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دولت سرانجام با بسته پشتیبانی از واحدها و فعالان گردشگری، با هدف حفظ اشتغال نیروی انسانی شاغل در حوزه گردشگری موافقت نمود.
این بسته شامل:
۱. امهال سه ماهه مالیات، شامل مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده است.
۲. تعویق سه ماهه بازپرداخت اقساط تسهیلات بانكی.
۳. امهال پرداخت ۲۳ درصد حق بیمه كارفرمایی پرسنل شاغل در واحدهای گردشگری.
۴. تعویق پرداخت قبوض حامل های انرژی (آب، برق، گاز) به مدت سه ماه و بعد از آن به صورت اقساطی.
۵. امكان استفاده از اوراق سرمایه در گردش طرح «گام» (گواهی اعتبار مولد با هدف تأمین نقدینگی بنگاه های مالی بدون افزایش تورم)
۶. امكان استفاده از تسهیلات بانكی با نرح ۱۲ درصد.
تیموری همینطور گفته است: تمدید دوره امهال موارد فوق الذكر از سه ماه به شش ماه در دست پیگیری است.
اما نقدهایی هم به این بسته حمایتی وارد شده است:
راهنمایان گردشگری با جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر كه حدودا از نیمه دوم سال ۹۷ به دنبال وقایع سیاسی، وارد پیك بیكاری بلندی شده و برآورد شده این وضعیت تا شهریور ماه برای گروه زیادی از آنها همچنان ادامه داشته باشد همچون این منتقدان است كه نمی داند از چه حمایت هایی برخوردار خواهد شد. معاون گردشگری پیشتر قول داده بود: پیگیر تخصیص وام كم بهره برای این گروه از فعالان گردشگری می باشد.
تیموری اینك در پاسخ به نقدهای وارد شده از جانب جمعیت راهنما، مدرسان گردشگری و سایر فعالان این حوزه، تاكید كرده است كه این بسته حمایتی، همه شاغلان این حوزه را كه از راه گردشگری امرار معاش می كردند، دربرمی گیرد.
او درباره تكلیف كارمندان اخراج شده از مراكز گردشگری به دلیل تعطیلی های ناشی از انتشار كرونا هم توضیح داده است: این كارمندان اگر بیمه باشند می توانند از محل بیمه بیكاری استفاده كنند.
معاون گردشگری در عین حال تاكید كرده است: واحدهای (گردشگری) كه نیروی انسانی خویش را در این مدت اخراج كرده اند نمی توانند از این مزایا (بسته پشتیبانی از گردشگری) استفاده كنند.
پیشتر، حسن روحانی ـ رئیس جمهور ـ تاكید كرده بود: از كسب و كارهایی كه از شیوع كرونا، صدمه دیده اند مشروط به اینكه نیرویی را اخراج نكرده باشند و نكند، حمایت می شود. اگر بنگاهی آسیب دیده اما نیروی كار خویش را اخراج نكرده مشمول تسهیلات ارزان قیمت می شود.
آمار جمعیت بیكار شده در صنعت توریسم هنوز مشخص نشده است اما با تعطیلی خیلی از مراكز اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی، موجی از بیكاری در این صنعت راه افتاده است.
عباس بیدگلی ـ مدیر اجرایی جامعه هتلدارن ایران ـ با اشاره به این موضوع، در توئیتی درباره این بسته حمایتی نظر منتقدانه ای داشته است: مهمترین بخش بسته حمایتی دولت به پرداخت حقوق كاركنان واحدهای گردشگری و هتل ها مربوط می شود كه كماكان بی پاسخ مانده است. نیروی انسانی مهمترین سرمایه صنعت توریسم است كه به نظر می آید خیلی مورد توجه دولتمردان نبوده است.
هتلداران كه در تعطیلات كرونا، روزهای پرچالشی را سپری كردند و در این مدت با نقدهایی به واسطه نوع عملكردشان در پذیرش مسافر در بعضی استان ها و مقاومت در استرداد هزینه كنسلی رزروها مواجه گشتند، معقدند: صنعت هتلداری با عنایت به وضعیتی كه گردشگری در یك سال قبل تجربه كرده و خسارت هایی كه متحمل شده است، به حمایت های بیشتری از جانب دولت نیاز دارد.
آژانس داران هم پیش تر نقدهایی را به این بسته حمایتی وارد كرده بودند؛ نظر آنها بر این بوده كه با عنایت به حجم خسارات وارد شده به صنعت توریسم بخصوص بعد از اتفاقات آبان ماه، این بسته برای جبران خسارت ها ناكارآمد است و امهال، نمی تواند راه كار مناسبی باشد و این صنعت به تسهیلاتی با وام های كم بهره تر نیاز دارد.
برخی دیگر از فعالان گردشگری كه اغلب، موقعیت خویش را در آستانه ورشكستگی ارزیابی كرده اند، بر این نظرند كه حمایت های بخش صنعت و گردشگری برابر نیست، در حالیكه بر اساس گزارش وزارت صنعت، هر دوی این بخش ها از شیوع كرونا، ۱۰۰درصد صدمه دیده اند.
ستاد اقتصادی دولت مصوب كرده است: مجموعا ۷۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد به واحدها و كسب و كارهای صدمه دیده از شیوع كرونا پرداخت گردد.
طبق توضیحات رئیس كل بانك مركزی، این تسهیلات به واحدهای صدمه دیده كه اشتغال خویش را حفظ نموده اند، پرداخت خواهد شد. بازپرداخت اقساط این تسهیلات، دوساله است و برای شروع بازپرداخت اقساط، تنفس چند ماهه در نظر گرفته خواهد شد و احیانا از مهرماه پرداخت اقساط آغاز می شود.
بانك مركزی اواخر اسفندماه در بخشنامه ای به همه بانك ها، مصادیق بخش ها و رسته های كسب و كارهایی كه به صورت مستقیم از بیماری كرونا گرفتار بیشترین صدمه شده اند را بعد از مصوبه شورای پول و اعتبار برای مساعدت، ابلاغ نمود كه مراكز مربوط به گردشگری شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع های جهانگردی و گردشگری، میهمان پذیرها مهمانسراها، مسافرخانه ها، زائرسراها، مراكز بوم گردی، مراكز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین راهی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم جزو این رسته بوده اند.