به گزارش عصر توریسم معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرایند تعریف پروتكل ورود گردشگران بین المللی به ایران را با همكاری و تعامل ارگان های فرابخشی متولی امر سفر بررسی كرد.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، «ولی تیموری» معاون گردشگری کشور در نشستی که به منظور «بررسی فرایند پروتکل ورود توریستهای خارجی به کشور» با حضور معاونین دستگاه های «وزارت خارجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «وزارت راه و شهرسازی»، «سازمان توسعه تجارت ایران» و «وزارت اطلاعات» در محل معاونت گردشگری برگزار شد؛ اظهار داشت: با عنایت به لزوم های موجود در حوزه تبادلات گردشگری و اقدام بعضی از کشورها بخصوص کشورهای همسایه برای بازگشایی تدریجی مرزها، نیاز است جمهوری اسلامی ایران هم ضمن اقدام جهت تعریف پروتکل های بهداشتی، بستر مورد نیاز و ضابطه مند را برای پذیرش گردشگران بین المللی در کشور ایجاد و فرایند مورد نظر را از راه نهادهای بین المللی اطلاع رسانی کند.
وی اضافه کرد: بر این اساس با عرضه سازوکارهای لازم، مشخص شدن ظرفیت ها و بررسی محدودیت ها از جانب دستگاه های فرابخشی، چارچوب پروتکل و ساختار فرایند مطلوب ورود توریستهای خارجی به ایران در دوران همزیستی با کرونا شکل خواهد گرفت.
معاون گردشگری ضمن عرضه گزارشی از پروتکل های اعلامی سایر کشورها؛ نگاه جهانی را معطوف به همزیستی با کرونا، پشتیبانی از فعالین عرصه صنعت توریسم و در نهایت بازگشایی ضابطه مند مرزها اعلام و تصریح کرد: نامشخص بودن بازه زمانی کنترل ویروس کرونا سبب گشته است کشورهای مختلف با تعریف ساختار، ضابطه و تعیین پروتکل های مربوطه اقدام و یا برنامه ریزی جهت پذیرش گردشگران را در دستور کار قرار دهند.
تیموری اظهار داشت: اقداماتی نظیر گرفتن تست PCR در فرودگاه ها، تب سنجی، دریافت گواهی سلامت، پشتیبانی از توریستهایی که در مقصد گرفتار بیماری کووید ۱۹ می شوند، در نظر گرفتن محیط قرنطینه و غیره بخشی از اقدامات اشاره شده در پروتکل های اطلاع رسانی شده از کشورهای مختلف است.
معاون گردشگری با اشاره به اینکه اساسا تمرکز بر بازارهای هدف گردشگری، اولویت نخست گردشگری ورودی وزارت متبوع خواهد بود؛ بیان نمود: با عنایت به این که کشورهای همسایه مبادرت به برنامه ریزی و اعلام زمان بندی بازگشایی مرزها کرده اند و با تعریف پروتکل های مربوطه سازوکار ورود گردشگران را شکل داده اند؛ ازاین رو نیاز است به سرعت فعالان صنعت توریسم کشور به دلیل افزایش رفت و آمدهای بین المللی از پروتکل های ورود و خروج گردشگران آگاهی پیدا کنند.
وی خاطرنشان کرد: همینطور به دنبال بازگشایی مرزهای کشورهای همسایه، نیاز است توریستهایی که از کشور خارج و مجدداً قصد بازگشت دارند هم با طی پروتکل های بهداشتی برای ورود به کشور آماده شوند.
معاون گردشگری همینطور از دستگاه های فرابخشی و تأثیرگذار در امر سفر خواست تا در ایجاد اعتمادسازی و انعکاس تلاش کلیه بخش های زنجیره صنعت توریسم کشور جهت همزیستی با کووید ۱۹ نهایت تلاش خویش را داشته باشند تا چهره ای ایمن از سفر به ایران در اذهان بین المللی شکل گیرد و با همکاری در شکل گیری پروتکل های پذیرش توریستهای خارجی در انعکاس اینکه چگونه و تحت چه ضابطه ای گردشگران را خواهیم پذیرفت و چگونه از آنها پذیرایی و به مبدا باز می گردانیم تعامل داشته باشند.

منبع: