عصر توریسم: در صورتیكه كرونا برخی از استان های كشور را برای بار دوم در وضعیت قرمز قرار داده و حتی برخی خبرها از احتمال دستور استانداری استانها برای بازگشت باردیگر ی تعطیلی ها در مدت زمان محدود خبر می دهند، وضعیت موزه ها و اماكن تاریخی در این شهرها و استانها همچنان بلاتكلیف است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، در دور نخست آغاز اپیدمی کرونا که پس از گذشت سه هفته از آغاز آن، دستور رسید تا موزه های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی هم به فهرست تعطیل شده ها اضافه شوند، وزیر میراث فرهنگی هر اقدامی از تعطیلی گرفته تا کارهای محدود موزه ها را به دستور ستاد کرونا تعمیم داده بود و سرانجام موزه ها پس از حدود سه ماه تعطیلی پس از عید فطر، با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی (نه تنها اداره کل موزه ها ان را برای همه موزه ها منتشر کرد، بلکه هر موزه را مکلف به تهیه ی یک پروتکل ویژه ی خود کرد) فعالیت خودرا از سر گرفتند، بنظر می رسد شرایط در بعضی از استان های کشور بار دیگر به وضعیت قبل برگشته است.
در طول دو تا سه هفته گذشته تا کنون استان هایی مانند خوزستان، کردستان، کرمانشاه و خراسان رضوی گوی سبقت را در قرمز شدن وضعیت شهرهای خود از یکدیگر ربوده اند و هر ازگاهی شهر یا استانی به این فهرست اضافه شده یا از آن کم می شود، اما باتوجه به وضعیت متفاوت موزه ها و آثار تاریخی در این شهرها و ضرورت توجه به این نکته که امکان ضدعفونی کردن بناهای تاریخی تا چه حد امکان پذیر یا نا ممکن است، متاسفانه به آخرین نکته ای که معمولا توجه می شود تعطیل شدن یا نشدن این فضاهای تاریخی است.
فضاهایی که نه فقط بواسطه ی حضور افراد در کنار یگدیگر، خود به گسترش این ویروس کمک نماید، بلکه امکان ضدعفونی کردن آثار و جداره های تاریخی نیز در این شرایط باید مورد توجه قرار گیرد.

از یک سو از بامداد امروز (چهارشنبه 11 تیر) در فضای مجازی خبری دست به دست می شود با این مضمون که « محدودیت های جدید کرونا شامل تعطیلی موارد گروه ۳و۴ (تصویر بالا) هست و به قول حریرچی معاون وزیر بهداشت در گفت و گو با شبکه خبر در ۱۳استان (سیستان و بلوچستان/هرمزگان/بوشهر/ خوزستان/ کرمانشاه/ کردستان/آذ. غربی و شرقی/ فارس/ خراسان رضوی/ تهران/ البرز/ کرمان) به مدت یک هفته اعمال می شود، خبری که میراث فرهنگی آنرا تایید نمی کند و می گوید چیزی از ستاد کرونا به صورت مکتوب دست ما نرسیده است.
اما از طرف دیگر انوشیروان محسنی بندپی – استاندار تهران – از جلسه ویژه ستاد کرونا جهت بررسی پیشنهادهای استانداری به ایسنا خبر داده و اظهار داشت: امروز جلسه ویژه ای در ستاد کرونا داریم و پیشنهادهایی درباب مهار شیوع باردیگر مطرح کردیم که یکی از آنها این است که پیشنهاد دادیم طرح ترافیک متوقف شود و تالارهای پذیرایی اجازه فعالیت نداشته باشند. همین طور پیشنهادهای دیگری نیز ارائه شده است که امیدواریم بتوانیم در جلسه امروز از آنها دفاع نماییم.
از طرف دیگر مهدی اسماعیلی – عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی – با اشاره به ضرورت اتخاذ تصمیمات مناسب برای شروع سال تحصیلی جدید اشاره کرد: اگر شاهد حاد شدن وضعیت باشیم ممکنست در کنار اعمال محدودیت ها بازگشت به وضعیت تعطیلی را نیز بار دیگر تجربه نماییم.
اکنون محمدرضا کارگر – مدیر اداره کل موزه ها – می گوید: برای تعطیلی فضاها و بناهای تاریخی در هر استان برمبنای دستور ستاد کرونا در آن استان اعلام می شود و هم اکنون قرار نیست هیچ اعلام سراسری برای تعطیلی موزه ها داشته باشیم.

منبع: