عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، سمنان مسئول امور حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهار داشت: با بررسی یک پرونده حفاری بدون مجوز در دامغان، مجازات حبس برای متخلفان و حفاران بدون مجوز این شهرستان صادر شد.
یدالله یحیی پور ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با بیان این خبر اظهار داشت: این حکم از طرف مراجع قضایی برای ۷ نفر از حفاران بدون مجوز در شهرستان دامغان صادر شد و متخلفان به سه سال حبس تعزیری و ضبط آلات و ادوات حفاری محکوم شدند.
مسئول امور حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اضافه کرد: برمبنای ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع وزارت و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می شود.
او افزود: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه های تاریخی که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می شود.
یحیی پور با قدردانی از همکاری صمیمانه نیروی انتظامی شهرستان و برخورد قاطع دستگاه قضایی با حفاران، تصریح کرد: این حفاران بدون مجوز با تلاش نیروهای یگان حفاظت اداره شهرستان دامغان و همکاری نیروی انتظامی هنگام حفاری بدون مجوز در محوطه های تاریخی این شهرستان دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شده بودند.
او اضافه کرد: حفاران به قصد به دست آوردن اشیای تاریخی و فرهنگی در محدوده آثار ملی مبادرت به حفاری بدون مجوز کرده و ادوات حفاری شامل دستگاه موتوربرق، دستگاه هوا و برش، بیل و کلنگ و مواد منفجره آنها کشف و ضبط شد.
هم وطنان و دوستداران میراث فرهنگی می توانند گزارش های خود درباب تعرض یا تخریب آثار تاریخی استان را بوسیله تماس با سامانه خبری به شماره تلفن ۳۱۷۰۵ اعلام کنند.