به گزارش عصر توریسم برق موزه فرش بعد از دو هفته هنوز خاموش است. این اتفاقی است كه هر چند وقت یكبار برای این موزه به علل مختلف رخ می دهد. این دفعه دلیل آن فرسودگی دستگاهها اعلام گردید.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ؛ قطعی برق موزه فرش اتفاق جدیدی نیست هر بار به دلیلهای مختلفی این اتفاق سبب می شود تا موزه برای چند روزی یا چند ساعتی خاموش بماند. یک دفعه به سبب فرسودگی کابل ها یک دفعه به سبب بدهی.
دی ماه سال ۹۷ معاون میراث فرهنگی وقت استان تهران از بدهی ۴۰ میلیون تومانی این موزه به اداره برق آگاهی داده بود اما مدیر موزه اظهار داشت که این بدهی ۱۱ میلیون تومان بوده و پس از چند روز خاموشی با پرداخت آن، مشکل حل شد.
اما هر چند وقت یک دفعه این قطعی برق در موزه فرش تکرار می شود. این مساله برای موزه ای که فرش های تاریخی مختلفی دارد، می تواند نتایج ناگواری داشته باشد از تهویه و نگهبانی گرفته تا حفاظت و ثبات دمای موزه ای. برخی از بازدیدکنندگان هم از وجود حشرات داخل موزه خبر می دادند حشراتی که وجودشان در موزه برای سلامت فرش ها مضر است.
در این باره، میثم امامی از راهنمایان گردشگری و پژوهشگران حوزه فرش به خبرنگار مهر اظهار داشت: خیلی وقت ها به مشکل قطعی برق موزه فرش برخورد کرده ایم این مشکل طولانی مدت موزه فرش است. شاید چون ترانس برق این موزه در مجموعه موزه هنرهای معاصر قرار گرفته است. برق اضطراری مجموعه نیز چند ساعت بیشتر جواب نمی دهد.
وی اظهار داشت: رطوبت، گرما و وجود حشرات در موزه مشکل زاست. یکی از اشکالات موزه فرش این است که بحث موزه ای آن زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی استان تهران است و بخش فرش آن هم زیر نظر وزارت صمت. بااینکه الان به سبب کرونا تعداد بازدیدکنندگان از موزه کم شده اما مشکلات موزه پیش از کرونا هم در حوزه سرویس بهداشتی و تهویه مناسب بود.
پریسا بیضایی مدیر موزه فرش نیز در پاسخ به پیگیری های خبرنگار مهر توضیح داد: این موزه ۴۲ سال قدمت دارد. مسلم است که خیلی از تأسیسات آن به سبب فرسودگی گرفتار مشکل شود. یک دفعه سقف آن گرفتار مشکل است یک دفعه مشکل آب و برق داریم. به دنبال این هستیم تا موزه را بهینه سازی نماییم.
وی اظهار داشت: قطعی برق موزه دلیلهای مختلفی دارد دلیل فعلی، فرسودگی دستگاه ها بوده است. پست برق موزه فرش در محوطه موزه هنرهای معاصر است و ربطی به قطعی برق موزه فرش ندارد. وقتی در گذشته برای ساخت دو موزه برنامه ریزی کرده بودند وجود یک بازارچه در فاصله دو موزه مطرح نبود. قرار بود زمین اینجا مصارف دیگری داشته باشد نه اینکه برای بازارچه غصب شود.
بیضایی افزود: کارهای موزه فرش با وجود قطعی برق متوقف نشده است همچنان کارگاه های تخصصی ما انجام می شود. هر چند که بازدیدکننده ای در این روزها نداریم و مردم به سبب شیوع ویروس کمتر به موزه می آیند. ولی از این فرصت برای محتواسازی مجازی استفاده می نماییم و مخاطبان مجازی خودمان را داریم. امید داریم در یکی دو روز آینده مشکل برق هم برطرف شود.

دسته‌ها: توریسم