به گزارش عصر توریسم شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت احتمالات مختلف درباره مراسم اربعین را بررسی كردند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، درحالی که عراق شهرهای کربلا و نجف را تا سیزدهم ماه محرم به حالت قرنطینه درآورده و هنوز درباره بازگشایی مرزهای مشترک با دیگر کشورها همچون ایران و برگزاری مراسم سالانه پیاده روی اربعین، اظهارنظری نداشته است، پایگاه اطلاع رسانی حج اطلاع داده که در شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه و سازمان حج، احتمالات مراسم پیاده روی اربعین بررسی گردید. در این خبر هیچ اشاره ای به سناریوهای پیش رو و احتمالات نشده است اما تاکید شده که باید منتظر تصمیم میزبان عراقی بود و اگر این مراسم برگزار نشد از ظرفیت فضای مجازی برای انتقال فضای اربعین بهره برد.
در این جلسه که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ تشکیل شد، محمد آزاد ـ سرپرست معاونت عتبات عالیات ـ، حجت الاسلام والمسلمین صحبت الله رحمانی ـ مدیرکل دفتر پذیرش و اعزام زائرین عتبات ـ، محسن نظافتی و حجت الاسلام و المسلمین نجفی روحانی، مدیران دفاتر نمایندگی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در عراق، از بررسی ها و کارشناسی های انجام شده درباره احتمالات مراسم اربعین آینده گزارش دادند.
علی رضا رشیدیان ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ با اشاره به اینکه فعالیت ها در زمینه مراسم اربعین در دو حوزه داخل کشور و عراق در حال پیگیری است، اظهار نمود: با عنایت به تصمیمات ستاد مرکزی اربعین و شرایط عراق، سناریوهای مختلف درحال طراحی است.
سرپرست معاونت عتبات عالیات سازمان حج افزود: سناریوهای مختلف درباره مراسم اربعین با نظر کارشناسان و رعایت شیوه نامه های بهداشتی در حال آماده شدن است و با عنایت به شرایط پیش رو به روزرسانی می شود.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم بر ضرورت رعایت تمام ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا در برنامه ریزی ها تصریح کرد و اضافه کرد: درمورد مراسم اربعین باید در انتظار تصمیم میزبان عراقی بود.
نواب از دست اندرکاران کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین خواست که “در صورت برگزار نشدن مراسم اربعین، آمادگی لازم را برای برنامه های جایگزین داشته باشد و با فعالیت گسترده در فضای مجازی، در راه انتقال فضای اربعین و رنگ و عطر حسینی گام بردارند”.

منبع:

دسته‌ها: توریسم