عصر توریسم: اصفهان پس از مدت ها، آثار تزئینی و فاخرِ شیشه ای دوره‌ی قاجار یک دفعه دیگر در ویترین های نمایشگاه موزه هنرهای تزئینی ایران در معرض بازدید عموم قرار گرفتند.

مژگان صفامهر، مدیر موزه هنرهای تزئینی ایران، به ایسنا اظهار داشت: آثار شیشه ای این نمایشگاه، آثار ثبتی موزه هنرهای تزئینی ایران هستند که مدتی به نمایش درنیامده بود.

او با اشاره به این که آثار دائمی نمایشگاه در ضلع شمالی و غربی موزه هنرهای تزئینی نگهداری می شوند، بیان کرد: اکنون بخش شمالی نمایشگاه که قبل تر نیز به آثار دائمی اختصاص داشت، برای ارائه آثار فاخرِ شیشه ای دوره قاجار مورد استفاده قرار گرفته است و این نمایشگاه حداقل تا یک سال آینده برپا خواهد بود.

مسئول و امین اموال موزه هنرهای تزئینی ایران اظهار داشت: هر موزه‌ی شیء محوری، دارای آثار دائمی است که در اختیار امین اموال قرار می گیرد. آثار این نمایشگاه نیز شماره ثبت اموال دارند و متعلق به موزه‌ی هنرهای تزئینی ایران هستند. این آثار که به سده ۱۳ هجری قمری و دوران قاجار تعلق دارند، حالا در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته اند.

صفامهر افزود: آثار زیادی در موزه‌ی هنرهای تزئینی ایران وجود دارد و بنا بر این تلاش من بر این است که همه آثاری که قابلیت نمایش دارند در دوره های متمادی فرصت به نمایش درآمدن داشته باشند. بنا بر این تعدادی از آثار بصورت سالانه یا فصلی جمع آوری خواهند شد و آثار دیگری جهت ارائه در نمایشگاه جایگزین می شوند.

او اشیاء شیشه ای موزه را حساس و نگهداری از آنها طبق ضوابط خاصی دانست و افزود: تعداد ۵ ویترین برای نمایش این آثار تدارک دیده شده که هر کدام ۳ شیء شیشه ای دوران قاجار را به معرض نمایش گذاشته اند. در مجموع، در این نمایشگاه ۱۵ اثر شیشه ای و بلور فاخر متعلق به دوره‌ی قاجار ارائه شده است.

مدیر موزه هنرهای تزئینی ایران اظهار داشت: مقدار ورودی موزه برای بازدید از نتایج این نمایشگاه و سایر آثار حاضر در موزه، ۴ هزار تومان است که هر ایرانی از عهده پرداخت آن برخواهد آمد. تلاش ما نیز بر این است که به مرور همه آثار تحت تملک موزه، برای همه علاقه مندان به نمایش درآید.

صفامهر با اشاره به لزوم ارائه روایی آثار در موزه عنوان کرد: علاوه بر آثار شیشه ایِ ذکرشده که در معرض بازدید عموم قرار گرفته اند، آثار فلزی موزه نیز مانند کلاه خود، رکاب اسب، مدال ها و نشان ها بصورت یکجا و با چینش جدید و دارای روایت در معرض دید مخاطبان قرار گرفته اند؛ همین طور یک اثر چوبی نیز برای نخستین بار به نمایش درآمده است.

او با تکیه بر این که هم اکنون آثاری با ۳ متریالِ چوب، فلز و شیشه، با چینش جدید و اضافه کردن بخش های جدید در معرض بازدید قرار دارند، اشاره کرد: در موزه ها باید رویداد اتفاق بیفتد و محتوا ارائه شود. این اقدامات جدید در همین راستا برنامه ریزی شده اند.

دسته‌ها: توریسم