به گزارش عصر توریسم یزد مدیر یكی از مجموعه های اقامتی گردشگری استان فارس كه مزه شیراز را به یزد آورده است، با بیان این كه خوراكی ها میراثی هستند كه اگر پخت نشوند به آسانی از خاطر افراد رفته و هویت خودرا از دست می دهند، اظهار داشت: تصمیم گرفتم با سفر به شهرهای مختلف ایران، خوراكی های سنتی شیراز را به شهرهای دیگر ببرم و به مردم بچشانم.
«سروش پرهامی» در جریان سفرش به شهر جهانی یزد و در حاشیه رویداد گردشگری خوراک استان یزد، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار نمود: تصمیم گرفتیم برای معرفی شهرمان به مردم ایران و حتی دنیا، مزه های مختلف غذا را با خود به هر شهر و دیاری ببریم و در واقع پیام ما از این سفرها، معرفی شیراز است.
وی با بیان این که گردشگری خوراک یکی از انواع پرطرفدار و محبوب اما مغفول در کشور ایران است، اشاره کرد: روزگاری سرو خوراک و غذاهای بومی مانند کته و دمپخت در رستوران ها و هتل‎ها و سایر اماکن پذیرایی مرسوم نبود اما در زمانی نه چندان دور، مردم به اهمیت پیام فرهنگی نهفته در غذاهای بومی و جذابیت این غذاها برای گردشگران پی می بردند.
وی با اشاره به تاثیر فرهنگی غذاها، اشاره کرد: خوراکی ها میراثی هستند که مانند ابنیه تاریخی قابلیت نگهداری ندارند و اگر پخت نشوند، به آسانی از خاطر افراد رفته و هویت خودرا از دست می دهند و نام و نشانی از آنها نمی ماند.

این فعال گردشگری در ارتباط با اقدام خود در حوزه گردشگری خوراک نیز اشاره کرد: تصمیم گرفتم با سفر به شهرهای مختلف ایران و استفاده کامل از انواع خوراکی و مواد اولیه کاملا بومی، خوراکی های سنتی شیراز را به شهرهای دیگر ببرم و به مردم بچشانم.
وی ادامه داد: علاوه بر آن در کنار توزیع بسته های معرف این غذاهای بومی، کوشیدیم که شیراز را با فال حافظ و موسیقی سنتی شیراز و کارت پستال هایی از اماکن تاریخی این شهر به تصویر بکشیم و در این روزها که سفر برای مردم دشوارتر است، شیراز را به شهرهای دیگر ببریم.
وی با بیان این که فعالیت خودرا با سفر به رئوس مثلث طلایی گردشگری ایران از شیراز به اصفهان و یزد آغاز نموده است، اظهار داشت: از سال 92 فعالیت خود در حوزه گردشگری و به خصوص گردشگری خوراک آغاز کردم تا بتوانم با معرفی غذاهای بومی مانند غمبرپلو که پیشینه و روایات جالبی دارد، نگاه طبقاتی به خوراک محلی را حذف و به گردشگران معرفی کنم.

پرهامی با تاکید بر این که هنوز در دایرالمعارف خوراکی های فرانسه هیچ نشانی از ایران نیست، اظهار داشت: ایران بنا به اعتقاد بعضی از کارشناسان در کنار روم و چین جزو مکتب های دنیا بشمار می رود ولی آیا این مکتب، هیچ غذای مخصوص به خودی برای معرفی به دنیا ندارد؟
وی با بیان این که بعضی از کشورها مانند ترکیه به مقوله گردشگری خوراک توجه ویژه ای داشته اند، اظهار داشت: باقلوای ترکیه اصالتاً برای ترکیه نیست اما سالانه بیش از چند هزار تور در این زمینه به کشور ترکیه سفر می کنند و این در حالیست که کشور ایران غنی از ظرفیت گردشگری خوراک است و روزگاری ایران بعنوان مکتب مادر، هند و عثمانی را تغذیه کرده است.
پرهامی افزود: زمانی که خوراکی های ایران به نام کشورهای دیگر جهان به ثبت برسد، نگران می شویم و افسوس می خوریم، در صورتیکه خودمان در خانه هایمان کمتر غذاهای بومی و محلی را پخت می نماییم و نسبت به حفظ این هویت باارزش می کوشیم.

این فعال گردشگری در آخر اشاره کرد: من غذایی را سانسور نمی کنم و هر آنچه پخت می شود حتی اگر به مزاج مردم شهرهای مختلف سازگار نباشد، باز هم تغییری در آن ایجاد نمی کنم چونکه معتقدم مردم باید مزه واقعی هر شهر را بچشند و بدانند مزه شیراز، ترش و کمی تند است.
رویداد گردشگری خوراک با رعایت پروتکل های بهداشتی در هتل لاله یزد و به میزبانی کمیته گردشگری خوراک این استان برگزار و در چارچوب بسته هایی، خوراکی های بومی و محلی شیراز بین میهمانان توزیع شد.

انتهای یپام

منبع: