به گزارش عصر توریسم قزوین چندین ماه از انتشار كرونا می گذرد و خدمات و شغل های زیادی به واسطه آن شكست خوردند، یكی از مواردی كه در این ایام با ضربه شدیدی روبه رو شده، صنعت گردشگری است چونكه اغلب مردم بخصوص آنها كه در مقابل كرونا مسئولیت اجتماعی بر دوش خود احساس می كنند، برای حفظ سلامت خود سفر كردن را فراموش كرده و ترجیح می هند در خانه بمانند.
۶ مهرماه، روز جهانی گردشگری می باشد هدف از گرامیداشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سرتاسر جهان است، در دنیای کنونی صنعت گردشگری نه تنها راه را برای معرفی جاذبه های گردشگری هر کشور به جهان باز می کند بلکه تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور و اشتغال جوامع هم می گذارد. با سرمایه گذاری درست روی این صنعت و تقویت زیرساخت های آن می توان انتظار یک پایه اقتصادی محکم برای جامعه را داشت.
فرشاد فصاحت دکترای علوم اقتصادی در گفتگو با ایسنا، در این خصوص می گوید: صنعت گردشگری بعنوان یکی از سه صنعت پردرآمد دنیا شناخته می شود، کشورهایی مثل ایران که دارای اقتصاد تک محصولی هستند همواره به دنبال خروج از این وضعیت و ایجاد یا تقویت صنایع دیگر برای مواجهه با بحران های احتمالی بوده اند.
وی ادامه می دهد: با عنایت به قدمت و جایگاه خاص ایران در منطقه، کشورمان همواره بعنوان یکی از مقاصد گردشگری در سطح جهان شناخته می شود اما به علت برخی ملاحظات و سیاست های موجود آن گونه که بایدوشاید از این مساله بهره برداری نشده است، درحالی که اغلب استان های کشور قابلیت جذب توریست را دارند توزیع مناسبی بین گردشگران ورودی به کشور در شهرهای مختلف ایران وجود ندارد و صرفا شهرهایی مثل اصفهان، تبریز و شیراز موردتوجه توریستهای داخلی و خارجی قرار می گیرند.
این استاد دانشگاه تشریح می کند: ورود توریست به یک شهر از چندین جهت به رشد اقتصاد شهری کمک می نماید، ازیک طرف ادارات کل میراث فرهنگی و شهرداری ها را بر آن می دارد که هزینه های بیشتری صرف مرمت، احیا و بازسازی ابنیه تاریخی خود کنند از طرفی دیگر کسب وکارهای متناسب با گردشگری مثل انواع هتل ها و مهمانسراها، رستوران ها، فروشگاه های صنایع گردشگری و بازارها و حمل و نقل شهری رونق می گیرد؛ بهبود اقتصاد شهری وضعیت درآمدی شهروندان را ارتقا بخشیده و شرایط برای توسعه شهری فراهم می شود.
وی عنوان می کند: شهرهای مختلف ایران هر یک به شکلی به دنبال معرفی جاذبه های گردشگری خود و نهایتاً جذب توریست داخلی و خارجی بوده اند، قزوین هم ازجمله این شهرها است که همواره بعنوان شاهراه ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور محسوب شده است. سال هاست مسؤلان در تلاش اند که قزوین را بعنوان مقصد گردشگری و نه بعنوان مسیر عبوری به سایرین بشناسانند و این امر را می توان در سیاست گذاری های چندساله اخیر دستگاه های اجرایی شهر به وضوح مشاهده کرد.
فصاحت یادآور می شود: اما باید توجه کرد که آیا صرفا مرمت و بازسازی بعضی از اماکن و سنگ فرش کردن خیابان ها جاذبه لازم را برای جذب گردشگر به وجود می آورد؟ عدم وجود مراکز اقامتی باکیفیت در قزوین و نبود سایر زیرساخت های لازم برای توریست شامل حمل و نقل عمومی و خدماتی سبب شده است که این صنعت هیچ وقت در قزوین موفق نباشد.
کرونا صنعت گردشگری را ورشکست کرد
وی با اشاره به انتشار کرونا خاطرنشان می کند: شیوع این بیماری در سراسر جهان سبب رکود در همه صنایع مختلف بخصوص صنعت توریسم شد، ترس از بیماری به حدی بود که خیلی از کشورها مرزهای خویش را بستند، پروازهای مسافری با محدودیت روبه رو شد، حجم مسافرت ها به شدت کاهش پیدا کرد و به تبع آن درآمدهای حاصل از کسب وکارهای در رابطه با صنعت گردشگری هم کاهش یافت به حدی که خیلی از این کسب وکارها به حد ورشکستگی رسیدند.
این استاد دانشگاه اضافه می کند: در شرایط ورشکستگی صنعت گردشگری، دولت ها مکلفند طبق وظیفه ذاتی خود اقدامات حمایتی انجام دهند. برقراری انواع یارانه ها، بخشودگی ها و عرضه تسهیلات ارزان قیمت ازجمله این اقدامات است که البته کافی نبوده و احتیاج به حمایت های همه جانبه و برنامه ریزی های کلان و اجرایی وجود دارد.
وی تاکید می کند: پیشبینی ها نشان داده است تا زمانی که همه گیری ویروس کرونا در کشور وجود دارد و مرزهای کشور به روی گردشگران بسته است این صنعت در وضعیت بحران باقی مانده و حمایت های دولتی بیشتری باید در این حوزه اختصاص پیدا کند اما پایداری این شرایط نباید منجر به تعطیلی کسب وکارهای در رابطه با آن شود.
فصاحت خاطرنشان می کند: احیای مجدد صنعت گردشگری هزینه های مضاعفی را متحمل دستگاه های دولتی مرتبط خواهد نمود. بنابراین می توان با بهره مندی از سازوکارهای اقتصاد مقاومتی و پیاده سازی اصول اقتصاد مقاومتی در صنعت توریسم، وابستگی این صنعت را نسبت به تکانه های احتمالی سیاسی، اجتماعی و منطقه ای کم کرد و این الگو را جهت استفاده در اختیار سایر کشورهای جهان قرارداد.
وی ادامه می دهد: برای این مورد می توان نسبت به شناسایی و تقویت مزیت های نسبی و مطلق موجود در شهرها برنامه ریزی کرد و جذابیت لازم را برای بهره برداری شهروندان داخلی از ظرفیت های موجود برقرار کرد. همینطور برای کوتاه مدت هم می توان با عرضه خدمات مبتنی بر پروتکل های بهداشتی از ظرفیت های موجود گردشگری شهرها بهره برد و خدمات نوینی همچون خدمات گردشگری تحت وب، گردشگری آنلاین و واقعیت مجازی را جایگزین خدمات سنتی کرد.
کرونا بیشترین صدمه را به صنعت گردشگری وارد کرد
نادر محمدی، معاون گردشگری میراث فرهنگی قزوین هم در این خصوص می گوید: باآنکه کرونا به بخش های مختلف صنعت و کشاورزی آسیب زد اما می توان گفت بیشترین صدمه کرونا به حوزه خدمات وارد شد، با عنایت به طولانی شدن ایام کرونا خدمات بخصوص حوزه گردشگری با صدمه بیشتری روبه رو شد چونکه مردم برای حفظ سلامتی خود ترجیح دادند سفر نروند و از سویی رفتن به رستوران ها و هتل ها را هم قطع کردند.
وی ادامه می دهد: هم اکنون هتل ها با ۵ درصد جمعیت، دفاتر خدمات مسافرتی با ظرفیت پایین و مجتمع های بین راهی با ده درصد ظرفیت کار می کنند و می توان گفت ظرفیت گردشگری افت پیداکرده و از سویی بیکاری در این عرصه افزوده شده است.
محمدی اظهار نمود: طی سال های اخیر صنعت توریسم و توریسم به صورت جدی موردتوجه قرارگرفته بود و سرمایه گذاران مختلفی در این عرصه ورود پیدا کردند، طبیعتاً در طول زمان بیشترین واحدهای ساخته شده با توجیه اقتصادی هتل ها بودند که باعث جذب سرمایه گذار شده بود اما این توجیه اقتصادی با شرایط جدید همخوانی ندارد، همینطور دفاتر خدمات مسافرتی و راهنما هم رو به تعطیلی هستند و به شکلی ورشکست شده اند.
وی تاکید می کند: سرزندگی یک شهر با حضور توریست معنا پیدا می کند، این رفت وآمد در شهر و حضور در اقامتگاه های بومگردی و رستوران ها سبب افزایش نشاط اجتماعی منطقه می شود درواقع می توان گفت توسعه گردشگری باعث ایجاد نشاط اجتماعی است، در سفر علیرغم توریست و مسافر، میزبان هم تاثیر می پذیرد.
معاون گردشگری میراث فرهنگی قزوین اظهار نمود: با انتشار کرونا شاهد می باشیم که گردشگری با کاهش قابل ملاحظه ای مواجهه شده و علیرغم صدمه اقتصادی که به این حوزه واردشده است شاهد افزایش تعداد بیکاران در این حوزه هم هستیم، ازاین رو با عنایت به این که زمان آخر کرونا معلوم نیست باید تمهیداتی برای این بخش در نظر گرفته شود.
وی خاطرنشان می کند: سال قبل علاوه بر توریستهای خارجی که قزوین را بعنوان مقصد گردشگری انتخاب کردند، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار توریست داخلی داشتیم اما با انتشار کرونا از اسفندماه تابحال حتی یک توریست خارجی نداشتیم و تعداد توریستهای داخلی ما هم با کاهش خیلی زیادی روبه رو شده است درواقع حتی یک درصد گردشگران هم به قزوین سفر نکردند و همان تعداد کم هم با ریسک بالایی آمدند.
اطلس طبیعت گردی قزوین تهیه می شود
محمدی تاکید می کند: به منظور تقویت گردشگری قزوین در شرایط کرونایی جلسات مختلفی برگزار گردید که طی آن تصمیم گرفتیم اطلس طبیعت گردی قزوین را آماده نماییم، با عنایت به این که انتشار کرونا در فضای آزاد کمتر است تلاش داریم گردشگری طبیعت را توسعه دهیم.
وی تصریح کرد: در اطلس طبیعت گردی قزوین ۲۰ مسیر را مشخص کردیم تا گردشگران از مسیر خارج نشوند، ضمن اینکه امکاناتی فراهم گشته است و کمک می نماید ما در طبیعت گردی مانور بیشتری بدهیم و توریستهایی که دنبال طبیعت بکر هستند از این فرصت استفاده کنند.
معاون گردشگری میراث فرهنگی قزوین یادآور می شود: اغلب بناهای تاریخی استان قزوین دارای تصاویر سه بعدی است اما بازدید مجازی کفایت نمی کند به همین جهت بود که طی ۶ ماه اخیر برای تغییر ذائقه گردشگران «اطلس طبیعت گردی استان قزوین» را آماده کردیم تا بتوانیم از صنعت گردشگری بهره ببریم.
وی تصریح کرد: در هر کشور و استان شرایط متفاوت می باشد ما در ۶ ماه گذشته تجربه ها متفاوتی داشتیم و با عنایت به آثار و ظرفیت موجود در استان ما تصمیم گرفتیم که گردشگری طبیعت را در قزوین رواج دهیم، امکان دارد این اقدام در سایر استان ها جواب ندهد چون شرایط آثار تاریخی در هر استان متفاوت می باشد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، سازمان جهانی گردشگری پیشبینی می کند با عنایت به انتشار کرونا ورودی گردشگران بین المللی در کل سالجاری تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کند، بر مبنای پیشبینی های جهانی بعد از آخر این دوره با رشد انفجاری گردشگری مواجه خواهیم بود و ایران جز ۱۰ مقصد نخست گردشگری خواهد بود ازاین رو نیاز است که برنامه مناسبی برای دوران پسا کرونا در نظر گرفته شود از طرفی برای گذر از این دوران باید شیوه نامه و یا سفارش دیگر کشورها را ارزیابی و رعایت نماییم که مهم ترین آنها مدیریت و پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس و سپس کمک به مشاغلی است که از کرونا صدمه دیدند.