به گزارش عصر توریسم موزه داران از مجانی شدن بازدیدها در روز جهانی گردشگری گلایه دارند و می گویند همیشه در این روز آمار بازدید از موزه ها بسیار زیاد است اما سال جاری خطر كرونا همه را تهدید می كند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: هر سال همزمان با روز جهانی گردشگری بازدید از موزه ها مجانی می شد سال جاری هم با وجود شیوع کرونا این بازدیدها برای موزه های تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی تنها در یک روز مجانی اعلام شده است تا مردم بتوانند مانند هر سال بازدید حداکثری از موزه ها داشته باشند. اعلام بازدید مجانی از موزه ها امروز ۶ مهرماه جای تامل داشت.
اکنون که ویروس شیوع پیدا کرده، این بازدید همزمان با روز جهانی گردشگری مجانی و تسهیلات تنها به یک روز ختم شده است درحالی که می شد آنرا به دو تا سه روز گسترش داد.
اداره کل موزه های کشور پروتکل های بهداشتی را برای ایام کرونا به همه موزه های تحت پوشش خود اعلام نموده است اما این پروتکل تنها در برخی از موزه ها اجرا می شود و یا اینکه بعضی از بندهای آن مورد توجه قرار می گیرد بعنوان مثال اجبار برای ماسک زدن همه پروتکلی است که در بعضی از موزه ها اجرا می شود ولی تب سنج و مواد ضدعفونی کننده در همه موزه ها نیست.
از طرفی بازدیدها در صورت تعداد زیاد بازدیدکنندگان باید محدود و در سانس های مختلف انجام می شد اما حالا هر بازدیدکننده ای که به موزه رجوع کند اجازه راه یافتن پیدا می کند.
فاصله گذاری اجتماعی یکی از مهمترین مواردی است که در خیلی از موزه ها صورت نمی گیرد. بازدیدکننده به صرف اینکه تنها ماسک زده است، خویش را ملزم به فاصله گذاری نمی داند.
در جایی مانند کاخ نیاوران به وفور دیده می شود که هیچ محصول ضدعفونی کننده ای هنگام ورود به موزه ها وجود ندارد. فاصله اجتماعی رعایت نمی گردد و حتی برنامه هایی همچون تجمع کمپرهای مسافرتی هم در زمان بازدید موزه برگزار می گردد که به تعداد بازدیدکنندگان می افزاید.
هر سال ساعت بازدید از موزه ها در نیمه ای از سال تغییر می کند. سال جاری هم در روز اول مهر ماه اعلام گردید که ساعت بازدید از ۸ و نیم بامداد تا ساعت ۱۷ اعلام شده است درحالی که قبل از آن تا ساعت ۱۹ بود.
کاهش ساعت بازدیدها به حضور بیشتر افراد هم کمک می کند؛ اتفاقی که با انتشار کرونا همخوانی ندارد.
این میان بعضی از راهنمایان موزه به علت انتشار ویروس یا فوت کرده اند و یا به کرونا مبتلا شدند. آمار تعداد افراد را بعضی از کارشناسان موزه بررسی نموده اند اما این آمار در هر موزه ای پراکنده است بعنوان مثال در کاخ نیاوران تا کنون یک نفر فوت کرده و چهار نفر هم مبتلا شده اند.
در این باره، اکبر رضوی از راهنمایان موزه به خبرنگار مهر اظهار داشت: روزهای پنج شنبه و جمعه، تعداد بازدیدکنندگان زیاد می شود. هر زمانی که به هر علتی موزه ها را مجانی اعلام کنند هم میزان بازدیدکنندگان از روزهای اخر هفته و تعطیل بیشتر هم می شود. درحالیکه این موارد با مبحث رعایت پروتکل های بهداشتی مغایرت دارد. جای تعجب است که اداره کل موزه ها چنین تصمیمی را گرفته است.
وی اضافه کرد: متاسفانه زدن ماسک برای بعضی از افراد هنوز جا نیفتاده و نسبت به اخطار راهنمایان موزه مقاومت می کنند حتی باعث ناراحتی راهنمایان هم می شوند. این افراد در زمانی که تعداد بازدیدکنندگان زیاد است تصور می کنند همین که از در ورودی، داخل مجموعه شوند و بعد ماسک را بردارند مشکلی پیش نمی آید. از طرفی بعضی از موزه ها به علت امکاناتی که دارند سیستم ضدعفونی نصب کرده اند اما این امکانات در اختیار همه موزه داران نیست.
یکی دیگر از راهنمایان موزه در کاخ نیاوران هم به خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه برخی از همکاران ما گرفتار ویروس شده اند ما نمی دانیم کدام یک از بازدیدکنندگان ویروس دارند چون هیچ دستگاه تب سنجی هم در موزه ها وجود ندارد و اگر کسی درخواد ضدعفونی کننده داشت می توانیم از آنچه که برای خودمان استفاده می نماییم در اختیار بازدیدکننده قرار دهیم.
وی اظهار داشت: بسیاری از موزه های ما سیستم تهویه هوای مناسبی ندارند و یا کوچک هستند دستوری به ما داده نشده تا فاصله گذاری نماییم و یا بازدیدها را محدود کرده و مردم را پشت در نگه داریم تا کمی موزه ها خلوت شود.