کنفرانس ملی «کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری» با ارائه راهبرد پیشرفت، عدالت اجتماعی و پایداری و با تاکید بر ضرورت توجه برنامه هفتم توسعه به پارادایم «کارآفرینی اجتماعی و گردشگری»، پایان یافت. این کنفرانس مقرر است در سطح بین المللی پاییز 1401 اجرا شود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، این کنفرانس سه شنبه ۲۱ دی ماه از طرف دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران انجام شد که هر یک از استادان و فعالان گردشگری به بیان تجربه، دیدگاه ها و مطالعات خود در حوزه کارآفرینی گردشگری پرداختند.
کارآفرینی اجتماعی و جامعه پایدار و هوشمند، کارآفرینی اجتماعی و گردشگری پایدار، توسعه مقصدهای گردشگری، محیط ز یست و مصرف بهینه آب، اقتصاد مشارکتی، نوآوری، تکنولوژی های جدید در گردشگری پایدار و فرصت های کارآفرینانه در گردشگری ورزش و سلامت، همچون محورهای مورد بحث در این کنفرانس بود.
در بیانیه پایانی کنفرانس کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری یادآوری شده که این رویداد حسب اسناد بالادستی و سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران و ایفای نقش مسؤولیت اجتماعی و تحقق دانشگاه کارآفرینی بمنظور رسیدن به “جامعه پایدار و هوشمند” برگزار شده و هدف خودرا بر پایه کوشش برای ارائه راهبردها و راهکارهای کاهش مشکلات اجتماعی و اقتصادی جامعه ایران بوسیله ترویج گفتمان و توسعه مفاهیم کارآفرینی اجتماعی و ایجاد جنبش کارآفرینی اجتماعی برای ظهور، حمایت و پرورش کارآفرینان اجتماعی تعیین کرده است.
همین طور بر رویکرد های جامعه محور، همچون توسعه گردشگری پایدار برای تحقق توانمندسازی و خلق ارزش و ثروت، مشارکت جوامع محلی و آمایش سرزمین، کاهش فقر، گسترش عدالت اجتماعی، حفظ محیط زیست و کسب و کارهای جدید بر پایه نوآوری و استفاده از تکنولوژی های جدید تاکید می کند.
منظور اصلی از کارآفرینی اجتماعی این است که منابع مادی و معنوی جامعه به شکلی هدایت شوند که بیشتر آحاد جامعه، به ویژه اقشار کم درآمد و لطمه پذیر و رویکرد پایداری در همه راهبردها و برنامه های اقتصادی بصورت ویژه و نظام مند مورد حمایت قرار گیرند و برای تحقق عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری زمینه توانمندسازی و مشارکت آنها در کارهای اقتصادی با شیوه های جدید و متعالی مبتنی بر نوآوری و فناوری در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های کلان با بهره گیری از رویکرد های تخصصی فراهم گردد.
سیدمحمد مقیمی ـ رئیس دانشگاه تهران ـ نیز بر این نکته تاکید دارد که مشکلات و ابرچالش های کشور نیازمند عزم ملی است و کشور ما با ابرچالش های مختلفی مواجه می باشد و حل مباحثی همچون آب، کشاورزی، زیست محیطی، چابک سازی دولت، تامین منابع مالی برای دولت، نظام بودجه ریزی دولتی و نظام مالیاتی و همین طور دیگر چالش هایی که کشور با آن روبه رو است به عزم ملی نیاز دارد و دانشگاه تهران با رویکرد جدید مبتنی بر جهاد علمی، آمادگی کامل دارد تا پاسخگوی این ابرچالش ها باشد.
این بیانیه همین طور تاکید می کند: دانشگاه باید در خدمت جامعه باشد و ما دانشجویانی را پرورش دهیم که در خدمت جامعه باشند و بتوانند قسمتی از مسائل جامعه را حل کنند و در عین حال بدنه هیأت علمی داشته باشیم که بتوانند دائماً مسائل و مشکلات جامعه را رصد و برای حل آنها چاره اندیشی کنند.
کنفرانس کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری بعد از بحث و بررسی موضوعات مرتبط، همین طور پیشنهاد کرد:
۱ـ برای تحقق جامعه پایدار و هوشمند حوزه مفهومی (پارادایم) کارآفرینی اجتماعی که در سطح دانشگاهی و آکادمیک از آخرین دستاوردهای نظری وکاربردی و علمی و پژوهشی برای کاهش مشکلات اجتماعی جوامع است مورد توجه جدی همه دانشگاهیان و پژوهشگران و خصوصاً دانشجویان و نسل جوان برای آینده بهتر و کوشش برای حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی قرار گیرد.
برای تحقق این امر مهم لازم است پژوهش و توسعه مفاهیم اصلی، الگوسازی و ارائه راهبردها و برنامه های مبتنی بر کارآفرینی اجتماعی در همه رشته های دانشگاهی سرلوحه امور قرار داده شود و علاوه بر ارتقاء توان فردی و نهادی دانشجویان و استادان در ابعاد اقتصادی به تعالی ارزش های فرهنگی، منفعت و سوداجتماعی و حفظ محیط زیست بعنوان مسؤولیت اجتماعی و رسالت دانشگاهی بپردازند و با ساماندهی دانش ها و پژوهش های ملی و بین المللی و هماهنگی و هم افزایی در این خصوص برمبنای نوآوری و استفاده از فناوری های نوینِ ترویج تعالی گفتمان کارآفرینی اجتماعی برای کاهش مشکلات اجتماعی و اقتصادی و در پیامد این مهم کاهش لطمه های اجتماعی در دستور کار همه مراکز آموزشی وپژوهشِ آموزش عالی قرار گیرد.
۲ـ از آنجائیکه مفهوم کارآفرینی اجتماعی به سبب تاکید بر رویکرد های انسانی، اخلاق مدارانه و خیرخواهانه مبتنی بر عدالت اجتماعی حاوی اهدافی فراتر از مفهوم مثبت توسعه پایدار می باشد، کارآفرینی اجتماعی بعنوان حوزه مفهومی و پارادایم اصلی در تدوین برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران مورد تاکید قرار گیرد و راهبرد پیشرفت، عدالت و پایداری بر محور تحقق و اکتساب توأمان ارزش های اقتصادی (خلق ثروت و ارزش های رفاهی)، ارزش های اجتماعی (کاهش نا برابری و لطمه های اجتماعی) و حفظ محیط زیست و مصرف بهینه آب از طرف مصادر اصلی سیاست گذاری، قانون گذاری و خصوصاً سازمان مدیریت و برنامه ریزی به همه وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادها و دستگاه های اجرائی و مدیریتی اعلام گردد.
۳-دگرگونی شیوه های تولیدی و خدماتی جامعه ایرانی، باتوجه به پیشرفت های تکنولوژیک و فناوری های نو، منابع انسانی و مادی و استعدادهای فرهنگی و طبیعی امری ضروری و بر حسب امکانات موجود در شروع دوره پساکرونا توسعه صنعت گردشگری پایدار با توجه به میراث فرهنگی، تاریخی و تمدنی، اقالیم و منابع طبیعی و صنعتی، منابع انسانی و نسل جوان دانش آموخته دانشگاهی موجود در کشور، یکی از زمینه های مهم و آماده تحقق راهبردکارآفرینی اجتماعی است. توسعه پدیده اجتماعی گردشگری علاوه بر کارکردهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می تواند با توسعه کسب وکارهای جدید ناشی از صنعت گردشگری نتایج مهمی چون کارآفرینی، اشتغال زایی، فقرزدایی، کاهش نابرابری و توانمندسازی را تحقق بخشد که این کارکردهای مهم با توسعه مقاصد و آمایش سرزمین بوسیله برانگیختن مشارکت مردم خصوصاً نسل جوان و دانش آموخته در کشورـ موزه ایران که هر نقطه از این سرزمین دارای منابع فرهنگی، تاریخی و طبیعی فراوان است می تواند منجر به تحقق عدالت، ایجاد ثروت و ارزش های رفاهی و افزایش همبستگی ملی، تعالی فرهنگی با رویکرد رشد اقتصادی و جامعه پذیری فرهنگی نسل جوان شود.
۴-کارآفرینی اجتماعی بر حسب اقتصاد مشارکتی (sharing economy) و استفاده از منابع معطل مانده جامعه بر حسب نوآوری ها و تکنولوژی های جدید تسهیلات ویژه ای برای همه آحاد جامعه فراهم می آورد. با تسهیل رابطه عرضه و تقاضا بوسیله سکوهای نرم افزاری (پلتفرم) خیلی از صور و فرمت های کلاسیک بازارهای تولیدی و مصرفی در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی درهم شکسته و دگرگون شده است و صنعت گردشگری با ایجاد تسهیلات در حوزه اقامت و حمل و نقل و کاهش آلودگی های زیست محیطی در جهان پیشران چنین نگاهی بوده است و در این خصوص در کشور ـ موزه و نگارستان ایران و شهرموزه های با شکوه و تمدنی آن زمینه بسیاری وجود دارد که با نوآوری و رویکرد های تخصصی می توان برای خلق ارزش های ترکیبی و سه گانه اقتصادی، اجتماعی و پایداری، زمینه مشارکت مردمی را برای بزرگ کردن بازار ثروت آفرینی و عدالت گستر ی با مشارکت مردم فراهم نمود.
۵-نسل جوان و دانش آموخته ایران مهم ترین دارایی جامعه و امید حل مشکلات کشور برای کارآفرینی و تحقق راهبرد عدالت محور کارآفرینی اجتماعی در حوزه های فراوان و مختلف هستند. نمونه عالی این مهم پزشکان، پرستاران و همه اعضای کادر درمان هستند که در دوران بحرانی و دشوار همه گیری کرونا (کوید ۱۹) خدمتگزاری و کارکردهای متعالی خودرا در حفظ جان و ارائه خدمات پزشکی و درمانی به جامعه با تحمل محدویت ها، دشواری ها و زحمات فراوان به اثبات رساندند و با این وجود، متخصصان و خدمت گزاران در کشور منابع و فرصت های مهمی برای توسعه گردشگری سلامت خصوصاً گردشگری پزشکی و درمانی در کشور وجود دارد و همین طور در ارائه سایر خدمات آموزشی و ورزشی و برگزاری، مطالعه و خلق رویدادهای فراوان میسر است. تسهیل، تشویق و کارآفرینی در ایجاد امکانات اقامتی خصوصاً هتل ها و هتل بیمارستان ها، باشگاه ها و مراکز همایشی و نمایشگاهی موجبات تحقق نوعی مطلوب از سرمایه گذاری خارجی در داخل کشور و توسعه بهینه صادرات علاوه بر دیگر کارکردهای صنعت گردشگری فراهم می شود.
۶-دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با هماهنگی و همیاری دیگر دانشکده های این دانشگاه و دیگر دانشگاه ها و پژوهشکده های کشور در صدد فراهم آوری، ساماندهی، توسعه مفاهیم و الگوسازی و ترویج و گسترش برای ایجاد گفتمان کارآفرینی اجتماعی و ایجاد جنبش کارآفرینی اجتماعی با تشویق و حمایت علمی و تخصصی کارآفرینان کشور خصوصاً با رویکرد توسعه صنعت، گردشگری و تحقق کسب وکارهای پایدار در کشور است و بمنظور استفاده از نظر دانشمندان و پژوهشگران ایرانی در داخل و خارج از کشور و همین طور استفاده از نظرات و تجارب عملی پژوهشگران در سطح جهانی و باتوجه به تجربه ملی و بین المللی این دانشکده و همین طور استقرار و فعالیت کرسی کارآفرینی یونسکو و برخورداری از دیگر امکانات و ارتباطات بین المللی که استادان و فارغ التحصیلان این دانشکده دارند، با تاسیس یک دبیرخانه دائمی “اولین کنفرانس بین المللی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری” را برای پاییز سال ۱۴۰۱ در دستور کار خود قرار داده است و از همه پژوهشگران و دانشمندان برای مشارکت در آن رویداد بین المللی دعوت به مشارکت می کند.