به گزارش عصر توریسم خراسان شمالی فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور از دستگیری پنج هزار نفر قاچاقچی و حفار غیرمجاز در سطح کشور از آغاز سال جاری تا کنون اطلاع داد.
سردار حسن مهری در حاشیه مراسم تکریم و معارفه فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان در جمع خبرنگاران با تقدیر از حمایت ها و پشتیبانی های مجموعه انتظامی استان از این یگان، اظهار نمود: اقدامات و تلاش هایی که برای حفظ و حراست از آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور انجام می شود نشان از هوشیاری و پشتکار جدی ماموران این یگان و همکاری و پشتیبانی مجموعه انتظامی دارد.
وی ضمن اشاره به این که تمام نقاط تاریخی کشور در رصد کامل این یگان قرار دارد، اضافه کرد: طی چند سال قبل بیشتر از پنج هزار دستگاه فلزیاب از حفاران غیرمجاز ضبط شده و اقدامات لازم برای تعیین و تکلیف این دستگاه ها انجام شده است.
فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی کشور افزود: در سطح کشور حدود ۲۰۰ دستگاه موتوربرق، ۳۰۰ دستگاه پیکور و کمپرسور و همینطور دو دستگاه بیل مکانیکی که برای حفاری های غیرمجاز مورد استفاده قرار می گرفت ضبط شده است.
وی با تکیه بر این که در سطح کشور حدود چهار هزار و ۸۰۰ قلم اشیا تاریخی و فرهنگی که قدمت بسیار بالایی هم داشتند از قاچاقچیان آثار تاریخی کشف شده است، خاطرنشان کرد: اخطار ما به قاچاقچیان و سود جویان در این عرصه این است که با هرگونه حفاری غیرمجاز و خصوصاً خرید و فروش آثار تاریخی با جدیت برخورد می نماییم.
سردار مهری خاطرنشان کرد: با عنایت به این که قاچاقچیان قصد خروج این گونه آثار از کشور را دارند، آموزش های لازم در این رابطه به ماموران یگان های حفاظت در گمرک و همینطور پلیس فرودگاه در سراسر کشور عرضه شده است.
فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تکیه بر این که تجهیز یگان های حفاظت سراسر کشور به دوربین های حفاظتی و تردد شمار در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: یک میلیون اثر تاریخی و ۳۳ هزار اثر ثبت شده ملی و جهانی در کشور وجود دارد که باید از آنها به طور مستمر حفاظت شود.
گفتنی است در این آیین از خدمات فرمانده قبلی سرهنگ حسین اصغر قنبرزاده تقدیر و سرهنگ خلیل حاجی زاده بعنوان فرمانده جدید این یگان در استان ارائه شد.