شرکت لگو(LEGO) دست به ساخت لگویی از تلسکوپ فضایی ˮجیمز وبˮ زده و نحوه استقرار این تلسکوپ را با استفاده از لگو توضیح داده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، تلسکوپ فضایی “جیمز وب” که بزرگ ترین تلسکوپ ساخته شده تابحال است در روز ۲۵ دسامبر(چهارم دی) به فضا پرتاب شد.
ایده ساخت لگوی آن در وب سایت “Lego Ideas” توسط کاربری به نام “tonysmyuncle” به ثبت رسید و به ۱۰ هزار حامی برای رسیدن به بررسی تخصصی نیاز داشت. آمار حامیان آن از ۱۰ هزار نفر هم عبور کرد.
حالا در فیلم زیر میتوان مراحل باز شدن تلسکوپ فضایی “وب” را مشاهده کرد.
در این فیلم ابتدا آرایه خورشیدی باز می شود و بعد از آن آنتن “مجموعه آنتن گیمبالد”(Gimbaled Antenna Assembly) این تلسکوپ باز شده و آماده کار می شود. از این آنتن روزانه دو بار برای ارسال دستکم ۲۸.۶ گیگابایت داده علمی به زمین استفاده می شود.
در ادامه شاهد آزادسازی محافظ های خورشیدی و بعد از آن “آنتن قابل استقرار” این تلسکوپ بزرگ هستیم. مرحله بعدی آزاد کردن روکش محافظ خورشیدی و سخت افزاری به نام “aft momentum flap” است. این سخت افزار برای خنثی کردن بخشی از فشارهای خورشیدی که به محافظ خورشیدی بزرگ وارد می شود مورد استفاده قرار می گیرد و به دنبال آن محافظ های خورشیدی به صورت یکسره در فیلم روی آن قرار می گیرد. در مدل واقعی تلسکوپ این محافظ های ساخته شده از پلی آمید کپتون به صورت چتر نجات باز و گسترده می شوند.
این محافظ ۲۰ متر طول و هفت متر عرض دارد و از پنج لایه بسیار نازک از فیلم “پلی آمید کپتون”(kapton polyimide film) ساخته شده است که از آینه ها و تجهیزات این تلسکوپ در مقابل اشعه های خورشید محافظت می کند و تجهیزات فوق حساس آنرا تا دمای منفی ۲۲۰ درجه سانتیگراد خنک نگه می دارد؛ در غیر این صورت امکان دارد در رَصدهای “جیمز وب” اختلال ایجاد شود، چونکه تشعشات فروسرخ به خودی خود گرم هستند و اگر تلسکوپ هم گرم باشد قادر به تشخیص این پرتوها نخواهد بود. “کپتون” از چهار عنصر کربن، نیتروژن، اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است اما عنصر اولیه آن کربن است.
هر لایه از این محافظ خورشیدی تنها یک هزارم اینچ ضخامت دارد، یعنی حدود یک چهارم نازکترین تار مویی که وجود دارد. این محافظ خورشیدی از تلسکوپ “جیمز وب” در مقابل نور خورشید، زمین و ماه محافظت می کند. هر یک از لایه ها اندازه ای معادل یک زمین تنیس دارد و این سازه یکی از پیچیده ترین بخش های تلسکوپ است. این آفتابگیر مانند یک چتر نجات جمع و بسته بندی شد و درون موشک حمل کننده تلسکوپ قرار گرفت و هم اکنون در فضا به صورت کامل باز شده است.
در ادامه آینه دوم “وب” باز شده و بخش های جانبی آینه اصلی از دو طرف گشوده می شوند.
نام آینه دوم وب از آن جهت انتخاب شده است که این آینه دومین سطح بعد از آینه اصلی است که نور در راه رسیدن به چهار جزء علمی “وب” به آن برخورد می کند. این آینه ۰.۷۴ متر پهنا دارد. آینه دوم قبل از آینه اصلی باز می شود.
آینه اصلی ۶.۵ متری “وب” از ۱۸ بخش شش ضلعی تشکیل شده است که از یک بخش مرکزی و دو بخش جانبی کوچک تر تشکیل شده است. دو بخش جانبی آن قبل از پرتاب به سمت پشت آینه تا شده اند تا بتوان این آینه را درون کپسول محافظ موشک آریان ۵ قرار داد. راه اندازی آینه اصلی شامل باز کردن این دو بخش جانبی و محکم کردن آنها سر جایشان است. مرحله نهایی استقرار جیمز وب تراز کردن ۱۸ آینه کوچک “جیمز وب” و آماده کردن آن برای رصد نخستین تصاویر است.
در مدل واقعی انجام تمامی این مراحل ۱۴ روز به طول می انجامد و هم اکنون راه اندازی تمامی بخش های “وب” با موفقیت به انجام رسیده و مرحله بعدی تراز کردن آینه های “وب” است. این تلسکوپ فضایی بزرگ ۲۹ روز بعد از پرتاب به نقطه لاگرانژ ۲ در فاصله ی ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار می گیرد. هم اکنون جیمز وب بیشتر از ۷۰ درصد مسیر را پیموده و بیشتر از ۱۵ روز را در فضا سپری کرده است.

منبع:

دسته‌ها: توریسم