به گزارش عصر توریسم كرمانشاه كلنگ راه اندازی موزه منطقه ای كرمانشاه اوایل دهه پنجاه بود كه به زمین زده شد. پروژه ای كه قرار بود محلی برای حفظ، نگهداری و نمایش اشیا تاریخی كشف شده در دیار باستانی كرمانشاه باشد، اما با گذشت پنجاه سال این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده است.
اعتبارات قطره چکانی که در دهه های گذشته به این پروژه تزریق می شد، سبب شد تا روند پیشرفت فیزیکی آن بسیار کند پیش برود. تا اینکه در اواخر دهه هشتاد یعنی سال ۱۳۸۸ با خارج شدن پروژه موزه منطقه ای کرمانشاه از ردیف موزه های بزرگ کشور عملا بودجه های آن هم قطع شد و این پروژه نیمه کاره ماند.

طی یک دهه گذشته متولیان میراث فرهنگی استان بارها تلاش کردند تا طلسم پنجاه ساله این پروژه را بشکنند و آنرا به سرانجامی برسانند، اما این تلاش ها به نتیجه ای نرسید.

فرسودگی این بنای نیمه کاره قدیمی هم در یکی دو سال گذشته این گمانه را از جانب کارشناسان بیان کرد که آیا ساختمانی با این قدمت، می تواند محافظ مناسبی برای اشیا تاریخی پرارزش کشف شده در استان باشد، یا خیر.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در پاسخ به این پرسش تاکید دارد که بر مبنای نظر کارشناسان با مقاوم سازی ساختمان موزه منطقه ای کرمانشاه می توان آنرا بعنوان موزه بزرگ استان تکمیل و به بهره برداری رساند.

امید قادری در گفت و گو با ایسنا در تشریح آخرین وضعیت پروژه موزه منطقه ای کرمانشاه اظهار نمود: باتوجه به بلاتکلیفی چندین دهه ای این پروژه، در چند ماه گذشته رایزنی هایی را با استاندار برای تعیین تکلیف این پروژه انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: در نشستی هم که دوماه پیش با حضور استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان درمورد این پروژه داشتیم، مقرر شد تا در مسافرت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان مبحث را با ایشان مطرح نماییم تا اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه را بگیریم.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: خوشبختانه در مسافرت چندی قبل آقای نوبخت به کرمانشاه این مورد مطرح و قرار براین شد تا حدود ۱۲ میلیارد تومان به آن اختصاص دهند.

وی با اشاره به اینکه به تازگی هم نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه از پروژه موزه منطقه ای کرمانشاه بازدید داشتند، افزود: درصورتی که ۱۲ میلیارد تومان درخواستی که مورد موافقت قرار گرفته به این پروژه تخصیص یابد، می توانیم تا قبل از آخر دولت آنرا تکمیل و به بهره برداری برسانیم.

قادری یادآورشد: پس از سفر آقای نوبخت به کرمانشاه تابحال چندین بار پیگیری هایی را از راه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای دریافت اعتبارات وعده داده شده داشته ایم و امیدواریم به زودی آنرا تخصیص دهند.

وی یادآورشد: برپایه برنامه ریزی ها، با تخصیص این اعتبار علاوه بر مقاوم سازی و تکمیل پروژه، یک مخزن امن اضطراری را هم در آن خواهیم ساخت تا در مواقع بحرانی همچون سیل و زلزله اشیا تاریخی را به آن مخزن انتقال دهیم.

قادری تصریح کرد: اگر این اعتبار به زودی تخصیص پیدا کند، می توانیم ظرف مدت شش ماه پروژه موزه منطقه ای کرمانشاه را به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بخشی از اشیا تاریخی کشف شده استان به علت نداشتن فضایی برای نگهداری و نمایش در موزه های دیگر استان ها نگهداری می شوند، اظهار داشت: با راه اندازی موزه منطقه ای کرمانشاه علاوه بر اینکه حفظ، نگهداری و نمایش این میراث های تاریخی به جای مانده در داخل استان انجام می شود، می توانیم با موزه های استان های دیگر همکاریهایی مانند تبادل اشیا تاریخی برای نمایش داشته باشیم.

منبع:

دسته‌ها: توریسم