استانداری مازندران، پذیرش مسافر در مهمانسراهای بخش دولتی این استان در روزهای نوروز ۱۴۰۰ را به منظور مقابله با همه گیری ویروس کرونا، ممنوع اعلام نمود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا، استانداری مازندران روز یکشنبه طی بخشنامه ای به تمامی دستگاههای اجرایی استان ابلاغ نمود که با عنایت به محدودیت های ناشی از شیوع کرونا در کشور و همچون در مازندران و ضرورت رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به منظور ریشه کن کردن بیماری کووید ۱۹، واحدهای اقامتی دستگاههای دولتی استان در روزهای نوروز سال جاری، حق پذیرش مسافر را ندارند.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن اشاره به وضعیت شکننده این استان در مقابل بیماری کووید-۱۹، اظهار داشت که در جهت مقابله با همه گیری ویروس کرونا، واحدهای اقامتی در دستگاههای دولتی از پذیرش مسافر منع شدند.
رقیه صفری تصریح کرد: این بخشنامه تکلیفی حاکمیتی برای تمامی دستگاههای دولتی و مجموعه های اقامتی آن است و تا عادی شدن شرایط اجتماعی و ریشه کن شدن ویروس کرونا، همچنان ادامه خواهد داشت.
وی تصریح کرد که سفر به مازندران در روزهای نوروز سال جاری الزاماتی دارد که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستوراالعمل در ارتباط با این امر را به بخش خصوص و واحدهای اقامتی استان اعلام نموده است.
مازندران دارای ۵۸ مجموعه اقامتگاه های دولتی و بخش خصوصی با ظرفیت ۱۲ هزار نفر شب است.
برپایی ستاد تسهیل سفر در مازندران
اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران هم چندی قبل از برگزاری ستاد تسهیل سفر در استان بعد از یک سال وقفه اطلاع داد و اعلام نمود که نوروز سال جاری سفر به استان مازندران با شرایط خاص و الگوهای جدید، برقرار است.
بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی ستاد مقابله با کرونا اجازه فعالیت واحدهای گردشگری و همینطور برقرار بودن سفر را صادر کرده است و بر همین مبنا استان مازندران می تواند همانند سنوات گذشته برای پذیرایی از میهمانان نوروزی ستاد تسهیلات سفر را برقرار کند و به ارائه خدمات نوروزی به گردشگران و مسافران بپردازد.
مهم ترین شرطی که برای ورورد گردشگران به استان مازندران در نوروز ۱۴۰۰ وضع شده است، مسافرت به شکل رزور اقامتگاه قبل از سفر است و بر این اساس تمامی گردشگران و مسافران به هر شکل که می خواهند نوروز ۱۴۰۰ به مازندران سفر کنند باید دارای برگه رزرم اقامتگاه های گردشگری شامل هتل، مسافرخانه، اقامتگاه بومگردی، مهمانسرا و یا دیگر اقامتکاه های رسمی باشند.
طبق گزارش های رسمی متولیان گردشگری مازندران، ویروس کرونا در موج نخست که تا اردیبهشت ماه سال جاری ادامه داشت حدود ۵۸۰ میلیارد تومان تنها در بخش لغو رزرو به مجموعه های گردشگری استان خسارت زد و حدود ۱۵ هزار نفر از افرادی را که به صورت مستقیم در این مجموعه ها مشغول کار بودند، بیکار کرد. برآوردهای غیررسمی میزان خسارت کرونا در ماه های اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ به بخش گردشگری مازندران را بیشتر از ۲ هزار میلیارد تومان نشان داده است.
بر اساس گزارش ستاد خدمات سفر، مازندران در تعطیلات نوروز ۹۷ میزبان ۱۵ میلیون نفر شب مسافر بود که این میزان نسبت به ایام تعطیلات نوروزی سال ماقبل آن، ۳۱ درصد بیشتر بود اما در نوروز ۹۹ به صورت کامل به تعطیلی کشانده شد.
استان مازندران از ۲۹ بهمن سال قبل با شناسایی ۲ بیمار مشکوک در بابل کرونایی شد. گردشگری اولین بخش اقتصادی استان بود که بعد از انتشار کرونا از اوایل اسفند ماه به تعطیلی رفت در حالیکه ماه های اسفند و فروردین تأمین کننده بیشتر از ۵۰ درصد درآمد بخش گردشگری استان به حساب می آید.
هم حالا هم ۴۷۶ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در این مراکز بستری هستند که از این تعداد ۱۱۳ نفر با علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند. بر مبنای اعلام دانشگاه علوم پزشکی بابل هم در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در جمعیت زیرپوشش این واحد دانشگاهی شناسایی شدند و الان ۱۵۱ بیمار هم در مراز درمانی بستری هستند. از مجموع بیماران، ۳۷ بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

منبع: