طبق آخرین اطلاعات انتشار یافته از جانب سازمان جهانی گردشگری ملل متحد، در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۰ سفرهای بین المللی با كاهش ۷۰ درصدی مواجه بوده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، بر مبنای جدید ترین آمار انتشار یافته در بارومتر (نشریه تخصصی آمار و داده های گردشگری که هر ساله توسط سازمان جهانی گردشگری ملل متحد منتشر می شود) ورود گردشگران بین المللی در ماه جولای ۸۱ درصد و در ماه آگوست ۷۹ درصد سقوط کرده است، در حالیکه از دیرباز این دو ماه از سال بعنوان پیک سفر در نیمکره شمالی و در فصل تابستان بشمار می رفتند. در ماه آگوست و در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۱۹، ورود مسافر ۷۰۰ میلیون نفر کاهش را شاهد بوده و این به مفهوم از دست دادن ۷۳۰ میلیارد دلار درآمد حاصل از گردشگری بین المللی است. این میزان هشت برابر بیشتر از کاهشی است که در سال ۲۰۰۹ و زمان بحران اقتصادی با آن روبرو بوده ایم. دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی اعلام نموده به علت این کاهش غیر قابل پیشبینی میلیون ها شغل و کسب و کار در خطر هستند و این امر به نیاز فوری برای از سرگیری ایمن سفر در این زمان و با هماهنگی های مناسب تاکید دارد.
این کاهش بی سابقه عواقب چشم گیر اجتماعی و اقتصادی دارد و میلیون ها شغل و کسب و کار را در معرض خطر قرار می دهد.
بهبودی کوتاه مدت
در تمام مناطق جهان در هشت ماه نخست سال کاهش زیادی در میزان ورود توریست ثبت شده است. آسیا و اقیانوسیه، نخستین منطقه ای بود که تحت تاثیر کووید ۱۹ قرار گرفت و شاهد کاهش ۷۹ درصدی شد. بعد از آن آفریقا و خاورمیانه هر دو با ۶۹ درصد کاهش، اروپا ۶۸ درصد کاهش و آمریکا ۶۵ درصد کاهش در رتبه های بعدی قرار گرفتند.
پس از بازگشایی تدریجی مرزهای بین المللی، اروپا در ماه جولای و آگوست این آمار کمی افزایش یافت (به ترتیب ۷۲ و ۶۹ درصد کاهش). این بهبودی کوتاه مدت بود چونکه محدودیت ها و سفارش ها به عدم سفر کردن برای پیشگیری از شیوع مجدداً ادامه یافت.
از سوی دیگر آسیا و اقیانوسیه به علت بسته شدن مرزهای چین و دیگر مقاصد عمده گردشگری در این منطقه بزرگترین کاهش را با کاهش ۹۶ درصدی به خود اختصاص دادند.
تقاضا برای سفر به علت روند شیوع نامطمئن پاندمی و اعتماد کم مردم به شدت کاهش پیدا کرد. برپایه آخرین روندها، UNWTO پیشبینی می کند که برای کل سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۷۰ درصد کاهش داشته باشد و انتظار می رود افزایش تقاضا تا چهارماهه سوم سال ۲۰۲۱ طول بکشد. هیأت کارشناسان UNWTO پیشبینی کرده است که جهش در گردشگری بین المللی در سال ۲۰۲۱، بیشتر در سه ماهه سوم سال مشهود باشد. با این وجود ۲۰ درصد از کارشناسان معتقدند که از سرگیری سفر از سال ۲۰۲۲ شروع می شود. محدودیت های سفر بعنوان مهمترین مانع بازیابی گردشگری بین المللی و همینطور روند کند مهار ویروس و از بین رفتن اعتماد مصرف کنندگان از دیگر عوامل مهم این کاهش بشمار می روند.
نبود رفتار هماهنگ میان کشورها برای اطمینان یافتن از اجرای پروتکل های هماهنگ و همینطور وخیم تر شدن فضای اقتصادی هم توسط کارشناسان بعنوان موانع مهم برای بهبودی شناخته شد.
کشور ما هم در این برهه تاریخی از صدمه شیوع این پاندمی در امان نبوده و با کاهش چشم گیر در ورود توریست شاهد صدمه های اقتصادی بیشماری بوده است.

منبع:

دسته‌ها: توریسم