سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از برنامه ریزی برای برگزاری ۲۸ برنامه در رابطه با موزه ها و بافت ها و اماکن تاریخی مازندران در هفته میراث فرهنگی اطلاع داد که یکی از آنها رونمایی از اسناد تاریخی و دست نوشته های نیما یوشیج در زادگاهش روستای «یوش » شهرستان نور است.
مهدی ایزدی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار نمود: بعد از دو سال وقفه در برگزاری برنامه های حضوری در ارتباط با هفته میراث فرهنگی، سال جاری با فروکش کردن همه گیری کووید۱۹ برنامه ریزی هایی برای هر چه بهتر برگزار شدن این هفته در نظر گرفته شد که شامل ۲۸ برنامه در عناوین مختلف برای سراسر مازندران است.
وی اضافه کرد: برای هفته میراث فرهنگی که از ۲۸ اردیبهشت تا سوم خرداد برگزار می گردد سال جاری برنامه های متنوعی با محوریت موزه های استان تدارک دیده شد که در موزه تاریخ ساری، خانه موزه نیما یوشیج، موزه تاریخ بابل، موزه تاریخ آمل، موزه مردم شناسی منطقه دوهزار تنکابن، سایت موزه گوهرتپه، سایت موزه وستمین، موزه مردمشناسی آلاشت، موزه کندلوس، خانه موزه مکرمه قنبری، موزه تاریخی-فرهنگی شمال رامسر، موزه تبریزی نوشهر، موزه تاریخ طبیعی رامسر، خانه موزه معرق های قرآنی کیاسر، موزه تحول تکنولوژی چالوس، موزه شهدای چالوس، پایگاه میراث ملی فرح آباد، پایگاه میراث جهانی باغ عباس آباد و پایگاه میراث ملی غار اسپهبدخورشید برگزار می گردد. همینطور چند برنامه آموزشی و کارگاهی هم در مناطق مختلف استان تدارک دیده شده است.
این مسئول تصریح کرد: یکی از برنامه های قابل توجه که در این هفته برگزار می گردد رونمایی از اسناد تاریخی و دست نوشته های نیما یوشیج در روستای یوش و خانه موزه نیما است. برگزاری نمایشگاه یافته های یک دهه جستجوهای دیرینه شناسی در گوهرتپه، رونمایی از لوح ثبت موسیقی کتولی، امیری، حقانی و هرایی در موزه تاریخ ساری، برگزاری نمایشگاه یافته های دیرینه شناسی قلاع کتی سرخرود در موزه تاریخ آمل، برگزاری جشنواره غذاهای محلی در موزه مردم شناسی کندلوس و برگزاری نمایشگاه پوشاک اقوام در موزه مردمشناسی تبریزی نوشهر بعضی از این برنامه های تدارک دیده شده برای هفته میراث فرهنگی در مازندران هستند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از دیگر برنامه های شاخص این هفته میتوان به راه اندازی موزه دیجیتال خانه موزه بانو مکرمه قنبری اشاره نمود که فصل جدیدی برای بازدید از آثار موجود در این موزه را آغاز می کند.
ایزدی اضافه کرد: یکی از اقدامات دیگر که برای این هفته تدارک دیده شد، برداشتن اولین گام برای معرفی آلاشت بعنوان اولین شهرموزه مازندران است. آلاشت با عنایت به بافت تاریخی ثبت شده اش و خصوصیت های معماری بافت به جا مانده از گذشته قابلیت تبدیل گشته به شهرموزه را دارد. بنابراین مقرر است روز ۲۹ اردیبهشت با همکاری شهرداری آلاشت برنامه ای برای معرفی این شهر بعنوان شهرموزه برگزار گردد تا بعد از آن اقدامات لازم برای ثبت شهرموزه آلاشت شکل بگیرد.
به گفته وی برگزاری جشنواره بازی های بومی-محلی در موزه مردمشناسی دوهزار تنکابن، برگزاری نشست تخصصی مجازی مجازی معرفی محوطه اشکانی وستمین کیاسر، راه اندازی نمایشگاه نمونه های تاکسیدرمی گونه های جانوری کمیاب دنیا، در موزه تاریخ طبیعی رامسر، برگزاری مراسم پاسداشت روز جهانی موزه و نشست تخصصی هنر و میراث فرهنگی در موزه معرق های قرآنی کلانتری کیاسر، برگزاری نمایشگاه شهدای حوزه فرهنگ و دانش بنیان در موزه شهدای چالوس و دوره آموزشی معرفی باغ های ایرانی در محوطه باغ جهانی عباس آباد، برگزاری کارگاه آموزشی مرمت در برج مقبره عیسی خندق ساری و برگزاری مسابقات کشتی بومی لوچو در پایگاه میراث ملی فرح آباد هم از دیگر برنامه های تدار دیده شده برای این هفته هستند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران اضافه کرد: تجلیل از پژوهشگران، فعالان، خادمان و پیشکسوتان حوزه موزه ها و میراث فرهنگی، برگزاری تور دوچرخه سواری از مسجدجامع ساری تا مسجدجامع فرح آباد و برگزاری مسابقه نقاشی ویژه کودکان با مبحث موزه و میراث فرهنگی هم در برنامه های روز جهانی موزه ها و هفته ملی میراث فرهنگی گنجانده شده اند.
منبع:

دسته‌ها: توریسم