عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، حضور مستند «شوهر ایران خانم» در جشنواره هات داکس کانادا، یادی از علی اکبر صنعتی ـ هنرمند مجسمه ساز و نقاشی، ناگفته هایی از کریم اکبری مبارکه، درگذشت عکاس قدیمی سینمای ایران، آثار تاریخی که سال ۱۴۰۱ قربانی شدند و چند اخطار جدی به ایرانی های عازم گرجستان گزیده ای از اخبار فرهنگی هنری دهم فروردین ماه بود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، دومین پنچشنبه سال نو را در حالی سپری کردیم که مستند «شوهر ایران خانم» به کارگردانی مرجان خسروی بالدی به جشنواره هات داکس کانادا راه پیدا کرد. این مستند با الهام و استعاره از رمان «شوهر آهو خانم» علی محمد افغانی، راوی زندگی خانواده ای از عشایر بختیاری است.
مرجان خسروی بالدی، پیش ازاین جشنواره با ساخت فیلمهای کوتاه و مستند وادیار، برف می نامد، رؤیای یک اسب و… علاوه بر حضور در جشنواره های معتبر ایدفا، بیگ اسکای، اوپسالا، کراکوف، آف اودنسه، دی ام زد و… جوایزی چون: بهترین فیلم بلند جشنواره بیگ اسکای، بهترین فیلم مستند از جشنواره فیلم جنایت و مکافات، بهترین کارگردان جوان از جشنواره فیلمهای کوهستانی تگرنزی و… را در کارنامه دارد.

نقاشی که در پرورشگاه بزرگ و دو موزه به نام او شد
همینطور در این روز از علی اکبر صنعتی، هنرمند مجسمه ساز و نقاشی نوشتیم که زادروزش دهم فرودین ماه بوده و ۱۳ فروردین ماه ۱۷ سال قبل درگذشته است.
علی اکبر صنعتی را همچون چهره های خوش شانس ایران زمین میتوان نامید؛ او تنها هنرمندی است که دو موزه به نامش ثبت شده است؛ موزه صنعتی (کرمان) و موزه صنعتی (تهران). در حالیکه خیلی از هنرمندان مطرح در سالهای انتهایی عمر همچنان در حسرت راه اندازی موزه ای به نامشان ماندند و با وجود این که خودِ مکان و آثار را در اختیار متولیان امر قرار دادند اما این آرزو را تحقق نیافته دیدند، علی اکبر صنعتی ـ هنرمند مجسمه ساز و نقاش ـ که سال ها در پرورشگاه بزرگ شده بود، در همان زمان حیاتش دو موزه به نام خود داشت.

ناگفته هایی از کریم اکبری مبارکه
کریم اکبری مبارکه که مخاطبان بیشتر او را با بازی در نقش ابن ملجم مرادی در سریال «امام علی (ع)» به یاد می آورند، آبان ماه ۹۹ در حالیکه در مجموعه «آتش و باد» ایفای نقش داشت، به دلیل ابتلاء به کرونا در سن ۶۸ سالگی درگذشت. حالا بعد از پخش قسمت دوازدهم سریال «آتش و باد»، ویدیویی از پشت صحنه این سریال به یاد زنده یاد کریم اکبری مبارکه پخش گردید.
و مجتبی راعی، کارگردان این مجموعه زمانی که سکانس های مرگ کریم اکبری مبارکه را در سریال «آتش و باد» می گرفت و وصف این پلان ها را زیبا توصیف می کرد، به قول خودش هیچ وقت فکر نمی کرد این مورد جدی شود!

آثار تاریخی که سال ۱۴۰۱ قربانی شدند
در این میان، از آثاری و بناهایی نوشتیم که در سال ۱۴۰۱ قربانی سیل شدند، تابستان ۱۴۰۱ سامانه بارشی مونسون وارد ایران شد و خسارت های جدی به خانه ها و اموال مردم وارد کرد، میراث تاریخی و فرهنگی ایران هم از این بارش های سیل آسا جان سالم به در نبردد تا جایی که یک درصد از بافت تاریخی یزد که ثبت جهانی شده است، در این سیل تابستانه تخریب شد.
آثاری که هنوز از سرنوشت آنها پس از سیل، اطلاع دقیق و کاملی در دست نیست. نکته مهم آن است که در سالهای بعد، چه بهار و تابستان و چه پاییز و زمستان شاهد بارش باران و برف خواهیم بود و الان این پرسش مطرح است چه تدبیری برای جلوگیری از تکرار نشدن حوادث گذشته و کاهش میزان تخریب ها، انجام شده و یا در دستور است که انجام شود؟

شرایط سفر ایرانیان به گرجستان و چند اخطار جدی!
همینطور در نامه ای با امضاء محمود ادیب ـ سفیر ایران در تفلیس (گرجستان) ـ که به اطلاع دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در ایران رسیده، اعلام شده است: با ورود به فصل بهار و افزایش سفرها، مسافرت به گرجستان هم به علت وجود پروازهای مستقیم در روزهای هفته، نزدیکی مسیر، شرایط مناسب آب و هوایی و جاذبه های گردشگری و مهم تر از آن نبوده رژیم روادید بین دو کشور، در مقایسه با بسیاری دیگر از نقاط جهان افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت.
بی توجهی برخی گردشگران ایرانی به مقررات ورود و اقامت در گرجستان، با وجود انتشار اطلاعات راهنما و هشدارهای سفر در مقاطع مختلف در تارنمای سفارت و دیگر کانال های ارتباطی، سبب شده است با افزایش تعداد ریجکتی ها و گاها متاسفانه دستگیری و بازداشت و حبس به علت همراه داشتن مواد مخدر و برخی کالاهای ممنوعه، لذت سفر به کام بسیاری دیگر از هموطنان تلخ شود و موجبات خدشه به چهره کشور را هم فراهم آورد.
به دنبال برخوردهای نامناسب در مرزهای گرجستان با برخی مسافران ایرانی که گاه به اخراج، برگشت دادن و حتی دستگیری شماری از آنها در مبادی ورودی این کشور منجر گردیده است، شرایط ورود گردشگران ایرانی به گرجستان یادآوری شد.

نوستالژی از دهه ۶۰ در زمانی برای طنازی
مستند «زمانی برای طنازی» که روایتی از زندگی علیرضا جاوید نیا -بازیگر و گویندهٔ رادیو و تلویزیون است، مقرر است از تلویزیون روی آنتن برود. این مستند ساخته ابوالفضل توکلی و تولید جدید شبکه مستند است و مقرر است جمعه (۱۱ فروردین ماه) ساعت ۱۵ از تلویزیون پخش شود.

درگذشت عکاس قدیمی سینمای ایران
خبری هم از درگذشت منوچهر (محمدعلی) جمالی پور عکاس قدیمی سینمای ایران داشتیم، جمالی پور عکاس فیلمهای قدیمی سینمای ایران که متولد ۶ شهریور ۱۳۱۹ در تهران بود، سه شنبه ( ۸ فرودین ماه) در تهران دارفانی را وداع گفت.
جمالی پور عکاسی سینما را از سال ۱۳۴۸ شروع کرد و در کارنامه اش فیلمهایی چون غربتی ها (۱۳۵۶)، تنگنا (۱۳۵۲ )، خورشید در مرداب ( ۱۳۵۲)، بابا نان داد (۱۳۵۱)، شهر آفتاب (۱۳۵۱)، شیر توشیر (۱۳۵۱) و قدیر (۱۳۵۱) دیده می شود.

سینما هوای تازه می خواهد
در نهایت اینکه امیر حسین علم الهدی ـ کارشناس سینمای ایران در رابطه با وضعیت اکران نوروزی، اعتقاد دارد که سینما هوای تازه می خواهد و تنوع مضامین در اکران می تواند سینما را بیشتر از سال ۱۴۰۱ رونق دهد.
پیشنهادی برای خواندن:
درِ باغ سبز عموسام…!