عصر توریسم: عصر توریسم: آذربایجان غربی بر طبق کتب تاریخی از زمان اشکانیان بود که مسیحیت و دعوت به این دین آسمانی در ایران شکل گرفت و برخی به آن روی آوردند. کم کم عبادتگاه های پیروان این دین در گوشه و کنار ایران سر برآوردند و هر یک به روشی ساخته شدند. کلیساها، به عنوان نمادی از دنیای مسیحیت به زیبایی هرچه تمام تر آراسته شدند و جلوه هایی بی بدیل از معماری را به نمایش گذاشتند. امروزه کلیساهای زیادی در ایران وجود دارد و تعدادی از آنها در لیست آثار ملی و یا جهانی شناخته شده اند کهˮ قره کلیساˮ در ماکو یکی از کلیساهایی است که به ثبت جهانی رسیده است.
«کلیسای تادئوس مقدس» یا «قره کلیسا» در بخش « به به جیک»، در ۲۰ کیلومتری شهرستان «چالدران»، در استان آذربایجان غربی و در جنوب شهرستان ماکو واقع شده است.
واژه «قره» بدین جهت بر این سازه نهاد شده که بخش‎هایی از نمای آن از سنگ سیاه تولید شده. همین طور نام کلیسای تادئوس پاک نیز برگرفته از «سوب تادئوسی وانک» است.
«تادئوس» و «بارتولومئوس»، دو تن از یاران مسیح بودند که در روزگار شاهنشاهی اشکانیان به پادشاهی ارمنستان آمدند. تادئوس و یارانش در سال ۶۶ میلادی، بعد از رواج دادن دین مسیح، همراه دختر پادشاه «سانتروک» یا «ساندوک» که «سان دخت» نام داشت، دستگیر و کشته شدند.

سازه این کلیسا به دست معماری به نام «گریگور روشنگر» انجام یافته و ارزش تاریخی آن همانا «نخستین کلیسای جامع جهان» است که به باور مسیحیان اولین بار یاران مسیح در جهان ساخته اند.
ساختارِ سازه چهارگوشی به درازای ۲۰۰ متر و پهنای ۱۵۰ متر است و از دو بخش سیاه و سپید، کهن ساخت و تازه ساخت، تشکیل شده است. بخش های گوناگونی همچون درگاه، ۲ گنبد نوک تیز با ۱۲ ترک، برج ناقوس، ۵ برج دیدبانی، ۴۷ اتاق، کتابخانه، زیرزمین، انبار، ۲ میان سرای شرقی و غربی، آرامگاه و آب سنگ دارد.
گنبد کلیسا نیز از سنگ مرمر سیاه و سپید است و دیوارهای آن برجسته کاری هایی از چهره یاران مسیح، گل بوته، جانداران، داستان های شاهنامه و دیگر بن مایه ها دارد.
شیوه معماری قره کلیسا «بازلیک» است. در بازسازی های پسین، برای نمونه در دوران عباس میرزا، نیز از سنگ های آهکین برای زیباسازی بهره برده شده است. در بخش هایی از آرایش بیرونیِ سازه نشان گردونه خورشید که نمادی از مهرپرستی در دوران باستان بوده، دیده می شود.
کلیسای تادئوس در طول تاریخ از یورشها و زمین لرزه ها لطمه های فراوانی دیده است، تا آن‎جا که هنوز هم میتوان آثار گلوله های نبردهای تاریخ را بر چهره سنگ های سخت آن دید. این کلیسا یک دفعه به دست کشیشی به نام «زاکاریا»، یک دفعه به یاری خواجه نصیر الدین توسی و یک دفعه نیز به دستور پادشاه صفوی، شاه عباس بازسازی شد تا این‎که در سال ۲۰۰۸ میلادی در لیست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.

مسیحیان ایران و جهان در هفته نخست مرداد ماه خورشیدی، در یکم جولای میلادی به پاسداشت جان باختن تادئوس، بارتولومئوس و دیگر مسیحیان برای برگزاری آیینی در قره کلیسا گرد هم می آیند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، بازدید از این کلیسای تاریخی در چالدران بی گمان می تواند علاوه بر سفر به تاریخ، تجربه ای زیبا از سفر به شمال آذربایجان غربی در ذهن ثبت کند.

منبع: