به گزارش عصر توریسم، مدیرکل موزه های کشور از ثبت نزدیک به شش میلیون بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی تا 11 فروردین ماه آگاهی داد و اعلام نمود: آثار تاریخی استان فارس با فاصله زیاد از دیگر استانها بیشترین بازدیدکننده را داشته است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، مرتضی ادیب زاده مدیرکل موزه ها درباره ی آمار بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: بر طبق پایش انجام شده از میزان بازدید موزه ها و مجموعه های تحت پوشش این وزارت از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱ تا پایان روز ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۲، نزدیک به ۶ میلیون بازدید از موزه ها و اماکن فرهنگی تاریخی انجام شده است که این میزان در مقایسه با بازه مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.
بگفته ادیب زاده، استانهای فارس (یک میلیون و ۴۵۰ هزار و ۵۴۲ نفر)، اصفهان (۶۹۵ هزار و ۹۳۰ نفر)، تهران (۴۰۶ هزار و ۴۳۴ نفر)، خوزستان (۲۳۶ هزار و ۵۶۳ نفر) و کرمان (۲۱۳ هزار و ۳۴ نفر)، پنج استان برتر به لحاظ بیشترین میزان بازدیدکننده هستند.
او اضافه کرد: در میان موزه ها و مجموعه های موزه ای در سراسر کشور نیز سایت موزه تخت جمشید با ۲۷۶ هزار و ۹۲۲ نفر بیشترین بازدیدکننده را به خود مختص کرده است. بعد از آن به ترتیب مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، کاخ موزه چهلستون، قلعه موزه فلک الافلاک و مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان قرار دارند.
آمارهای اعلام شده از طرف اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس بیان کننده آنست که آرامگاه حافظ با ثبت ۳۸۷ هزار و ۹۲۱ نفر بازدیدکننده تا یازدهم فروردین ماه بالاترین رکورد بازدیدهای نوروز ۱۴۰۲ این استان را به خود مختص کرده است و مجموعه جهانی تخت جمشید با ۲۷۶ هزار و ۹۲۲ نفر، آرامگاه سعدی شیرازی با ۲۴۵هزار و ۹۳ نفر، ارگ کریم خان زند با ۱۵۵هزار و ۹۷۰ نفر و مجموعه جهانی پاسارگاد با ۱۵۴هزار و ۵۱۴ نفر به ترتیب بیشترین بازدیدها را در این استان داشته اند.
ادیب زاده، مدیرکل موزه ها در ادامه اظهار داشت: در استان تهران پنج مجموعه موزه ای مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد با ۷۰۱هزار و ۱۶۶ بازدید، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با ۱۱۷هزار و ۴۴۸ بازدید، مجموعه فرهنگی ـ تاریخی نیاوران با ۷۸ هزار و ۶۳۹ بازدید، موزه ملی ایران با ۲۵ هزار و ۴۲۳ نفر و موزه آبگینه با ۹ هزار و ۳۰۹ نفر به ترتیب دارای بیشترین بازدیدها بودند.
کاخ سعدآباد که پربازدیدکننده ترین مکان تاریخی تهران در نوروز بوده است

منبع: