به گزارش عصر توریسم یك صادركننده صنایع دستی اظهار داشت: اگر همیشه كشور چین محصولات كشورهای دیگر را كپی می كرد و به نام خودش می فروخت این دفعه فرش چینی را به نام فرش ایرانی در بازارهای بین المللی تولید كرده و می فروشد.

احسان محمدی فعال حوزه صادرات صنایع دستی به خبرنگار مهر اظهار داشت: چینی ها یاد گرفته اند فرش دستبافت را با نقش و طرح ایرانی تولید کنند از آنجائیکه چینی ها به واسطه نیروی کار بیشتر یک فرش را خیلی زودتر از ایرانیان می بافند، با قیمت پایین تر آنرا به نام فرش ایرانی می فروشند.
وی اظهار داشت: باآنکه فرش چینی کیفیت فرش ابریشم ایرانی را ندارد اما قیمت آن پایین تر است آنها از اعتبار فرش دستبافت ایران برای فروش محصول شأن استفاده می نمایند. این یک نوع تقلب به حساب می آید. حالا حتی می توان در سایت های مطرح فروش آنلاین محصولات، نگاهی انداخت و متوجه شد که «پرشین کارپت» که توسط چین ساخته شده به فروش می رسد. در واقع یک فرش ۱۲ متری با متریال ابریشم را حالا ۴ هزار دلار می فروشند در حالیکه اصل این فرش در ایران کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان نیست.
وی اضافه کرد: ما شرکت هایی را در چین شناسایی کرده ایم که این فرش ها را به کل جهان می فرستند. آنها در واقع برند ایرانی ساخته اند و با قیمت پایین تر، فرش های بیشتری را به نام «فرش ایرانی» صادر می کنند. بازار هم در دنیا فرش ایران را خوب می شناسد و چون می بیند این نرخ بسیار با نرخ فرش اصل ایران متفاوت است همان را می خرد. متأسفانه مسؤلان ایرانی به این مورد اهمیتی نمی دهند وزارت میراث فرهنگی هم خویش را متولی فرش نمی داند.

منبع: