به گزارش عصر توریسم معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: نمایشگاه گردشگری رزمایش برای فعالان این صنعت و برنامه های پیش روی ماست.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، چهاردهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی قبل از ظهر امروز ۵ اسفندماه در سالن خلیج فارس نمایشگاه های بین المللی تهران راه اندازی شد. در این مراسم افتتاحیه که با حضور فعالان حوزه گردشگری و تعدادی از سفرای کشورهای مختلف برگزار شد، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: نخستین رویکرد ما این بوده که سفر در سطح داخلی و خارجی توزیع شو و سفرها به شهرهای گردشگری که سه یا چهار شهر بیشتر نبود، محدود نشوند. در بعد خارجی هم اگر مسافران به ایران می آمدند فقط در یک مسیر تردد داشتند. در سطح داخلی هم چند شهر بیشتر میزبان گردشگران نبود اما هم اکنون می توان اظهار داشت که گردشگری دیگر نقطه محور و تک محصول نیست.
وی اضافه کرد: مهم ترین رویکرد دیگر ما هدفمند کردن بازارهای گردشگری بود. ما بازارهای سنتی داشتیم که می بایست با استراتژی آنها را مدیریت می کردیم. وزیر میراث فرهنگی با حدود چهار میلیون ۵۰۰ هزار گردشگر، سازمان میراث فرهنگی را تحویل گرفت. سال ها روی این عدد درجا می زدیم اما در سال ۹۶ آمار گردشگران ورودی به ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسید. در سال ۹۷ هم این آمار به حدود هفت میلیون نفر و در سال ۹۸ به نزدیک به ۹ میلیون نفر رسید. این نشان داده است که در بعد بین المللی ما رویکرد موفقی داشته ایم. اما در سال ۹۹ با مشکل کرونا و زمین گیر شدن هواپیماها مواجه شدیم.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: نمایشگاه امروز یک رزمایش است. ما برای برنامه های پیش رو آماده می شویم. این نمایشگاه کاملاً تخصصی طراحی شده اما برای آن اعلام عمومی نکردیم چون سلامتی مردم و همکارانمان بسیار اهمیت دارد. تلاش کردیم همکارانمان در چارچوب رزمایش همدیگر را ببینند. حتی ورکشاپ های تخصصی برگزار می شود که به صورت نیمه حضوری و مجازی در دسترس همگان قرار دارد.
تیموری خاطرنشان کرد: حتی زمین نمایشگاه را از محل بودجه های دولتی تأمین کردیم. در مجموع ۴ سالن تخصصی طراحی شده تا فعالان صنایع دستی و گردشگری در کنار هم قرار گیرند. ما امیدواریم این ۴ روز فرصتی برای همفکری، تبادل نظر و آمادگی برای سفرهای پیش رو باشد.
در ادامه این برنامه محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس با اشاره به اینکه بخش خصوصی پارسال صدمه های زیادی دید اظهار داشت: باید از همه کسانی که در گردشگری و صنایع دستی مشغول هستند عذرخواهی کنم چون نتوانستیم آنچه حق آنها بود را به جا بیاوریم.
وی اضافه کرد: اما در تدوین بودجه خبرهای خوبی داریم مجلس از صنعت توریسم حمایت می کند. امروز صنایع دستی و گردشگری می تواند به کمک بیایند من این کار را در حوزه انتخابی خودم انجام دادم و هم اکنون کارگاه های زیادی مشغول به کار هستند.

منبع: