به گزارش عصر توریسم وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: در دوران شیوع کرونا صنعت توریسم ۲۲ هزار میلیارد تومان خسارت دید و از محل وام های کرونایی تابحال بیشتر از ۶۰۰ میلیارد تومان تزریق شده است.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی از امروز ۵ اسفندماه تا سه روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران شروع به کار کرد.
در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که قبل از ظهر امروز در سالن خلیج فارس برگزار شد علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه صنعت توریسم ۲۲ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است، اظهار داشت: حمایت ما از این صنعت کم بود ولی انصافاً من و همکارانم در دولت تمام توان مان را گذاشتیم. ما در ایجاد اشتغال نقش مهمی ایفا کردیم، خیلی از جوانان تحصیل کرده حالا مشغول به کار شده اند و حتی با سرمایه های اندک توانستند فعالیت کنند. ما برای پروژه های بزرگ از محل صندوق توسعه ملی حمایت های ویژه ای کرده ایم، برای پروژه های کوچک هم از محل وام اشتغال روستایی هزار میلیارد تومان به این صنعت تزریق شد، از محل وام های کرونایی هم بیشتر از ۶۰۰ میلیارد تومان وام اختصاص داده شده و ۸۰۰ میلیارد تومان در نوبت پرداخت قرار دارد.
در این مراسم که با حضور رایزن فرهنگی ازبکستان، مدیر بخش بازرگانی ایتالیا، سفیر عراق، سفیر انگلیس و سفیر اتریش با هیأت همراه برگزار شد، مونسان اظهار داشت: از ۲۱۹ هزار تخت حالا در کشور به تعداد ۴۱۷ هزار تخت اقامتی رسیده ایم. بخش عمده آنها در شرایطی بوجود آمده که در تحریم حداکثری بوده ایم.
مونسان بیان نمود: این کشور پر از جاذبه است اما تنها روی جاذبه های تاریخی و فرهنگی کار نکرده ایم بلکه حالا بخش طبیعت گردی مهم ترین جاذبه کشور شده است. همینطور توانسته ایم از گردشگری صنعتی و معدنی و ظرفیت های دیگر کشور بهره برداری نماییم.
وی اظهار داشت: در حوزه صنایع دستی حجم بالای فروش از راه توریستهای داخلی و خارجی اتفاق می افتاد اما به واسطه شیوع کرونا این بخش هم گرفتار مشکل شد. با این وجود طرح تجاری سازی را در این بخش آغاز کردیم و تنها یک و نیم میلیارد دلار صادرات صنایع دستی ما از راه گمرک انجام شده است.
مونسان اظهار داشت: در بدترین شرایط شاهد افتتاح نمایشگاه گردشگری هستیم تا بگوییم هنوز پا داریم، پر رونق هستیم، باآنکه ضربات زیادی خوردیم اما از پا نیفتاده ایم فکر نمی کنم جمع این اتفاقات همچون تنش های منطقه، اتفاقات داخلی و کرونا را در آینده داشته باشیم. هر چه می خواست اتفاق بیفتد افتاد اما هنوز صنایع دستی و گردشگری پررونق است. به همان میزان هم مردم مقاومت نشان دادند و دولت هم تا جایی می توانست پای میدان آمد.
وی اظهار داشت: در دولت دوازدهم بیشتر از ۲۳ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه گردشگری به اتمام رسیده است. ما به صورت مداوم تا آخر دولت پکیج های افتتاح پروژه ها را خواهیم داشت. ۱۵۹ هزار میلیارد تومان پروژه حالا در حال اجراست، بیشتر از ۴۰۸ هتل و هتل آپارتمان هم در دولت تدبیر و امید به مجموعه اقامتی کشور اضافه شده است.

منبع: