به گزارش عصر توریسم با این که فقط یک هفته به شروع سال جدید و تعطیلات نوروز مانده است تکلیف سفر معلوم نیست؛ در حالیکه بیشتر از یک میلیون صندلی هواپیما و ۳۵ درصد هتل ها رزرو شده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ایرانیان از قدیم در تعطیلات نوروز به سفر می رفتند؛ بخشی به خانه اقوام و آشنایان در دیگر شهرها می رفتند، برخی نیز برمبنای وسع مالی شان در هتل ها و متل ها اقامت می کردند، البته مدتی نیز بود علاقمندان سفر به خصوص جوانان، دل به جاده می زدند و بدون داشتن مقصد مشخص به سفر می رسد و هرجا دل طلب می کرد آنجا چادر را برپا می کردند.
در این سال ها گردشگری خارجی ایران نیز رشد خوبی پیدا کرد و دو برابری شدن حضور گردشگری خارجی در ایران نشان از کشف گردشگری ایران، از طرف توریستهای خارجی بود؛ سازمان های بین المللی نیز اعلام می کردند ایران دومین کشور جهان درباب سرعت رشد توریست بوده است. اما این روال به این خوبی ادامه نیافت. نوروز ۹۷ سیل و باران سبب شد خیلی از سفر رفتن منصرف شوند؛ سال ۹۸ نیز کرونا بازار گردشگری را نابود کرد و سفر رفتن ممنوع اعلام گردید. برمبنای اعلام وزیر گردشگری ضرر ناشی از کرونا به تاسیسات گردشگری تنها در ۹ ماه اول سال ۹۹، ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

صاحبان صنایع گردشگری لطمه فراوانی دیدند بسیاری مجبور به تعدیل نیرو و زیر بار قرض های بسیار رفتن شدند؛ تسهیلات دولتی نیز نتوانست مرهمی بر دردهای این افراد باشد. از چند ماه قبل مسئولان دولتی برای پشتیبانی از فعالان این عرصه طرح مدلهای مختلفی برای سفر در روزهای نوروز معرفی کردند. در این مدل از سفرها افراد با تورها مورد تایید وزارت گردشگری که تمام شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کنند به سفر می روند. در مدل دیگر فرد با خودور شخصی به سفر می رود اما در اقامتگاه مورد تایید اقامت می کند.
اما شیوع ویروس کرونا در بعضی استانها و ورود کرونا انگلیسی بسیاری برنامه ها را بهم ریخت. مسئولان وزارت گردشگری البته همیشه تاکید دارند که در صورت صلاحدید ستاد ملی مقابله با کرونا با سفر نرفتن موافقت می کنند.
سال گذشته با بیان ممنوعیت سفر بخشنامه ای در خصوص بازگرداندن هزینه رزرو سفر بدون کسر هزینه از طرف مسئولان گردشگری به مردم منتشر شد؛ این امر ضرر بسیاری به فعالان این صنعت تحمیل کرد؛ بسیاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفتند این مبالغ را برای مصارف دیگر چون حقوق کارمندان، تعمیرات خرج کرده اند و حالا برای باز پرداخت مجبور به گرفتن قرض و وام با بهره زیاد شدند.
امسال اما بخشنامه ای با امضای یکی از مدیران استانی منتشر گردید که مانند سال قبل نخواهد بود و هزینه رزرو باز گردانده نخواهد شد. البته معاون گردشگری آنرا رد کرد.
بخشنامه مسترد نشدن پول به مسافران صحت ندارد
ولی تیموری معاون گردشگری کشور بیان کرد: بخشنامه ای از طرف معاونت گردشگری و ادارات کل استانی به دفاتر مسافرتی در خصوص این که اگر مسافری تور و یا بلیتی خریداری کرد و به سبب شرایط حاد کرونا ممنوعیتی اعمال و سفرها کنسل شد، هزینه به مسافر عودت نشود، صادر نشده است. او صحت چنین خبری که در رسانه ها انتشار یافته را تکذیب نمود.
جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتل داران کشور با اشاره به اینکه هنوز وزارت بهداشت سفر را ممنوع اعلام نکرده است، با اشاره به بازپرداخت هزینه رزرو هتل از طرف هتل داران اظهار داشت: سال قبل برمبنای بخش نامه هتل داران مجبور شدند هزینه لغو رزرو را بدون کسر مبلغی به مسافران پس دهند که ضرر زیادی برای آنها بود برای اینکه خیلی از هتل داران این مبالغ را هزینه حقوق کارمندان یا بازسازی و یا پرداخت سایر هزینه های دیگر هتل کرده بودند و مجبور شدند برای بازپرداخت آن زیر قرض بروند.
امسال مانند سال قبل نخواهد بود و در صورت کنسلی ها، هزینه مبلغی به مسافران بازپرداخت نخواهد شد. هزینه لغو یا کنسلی هتل ها مطابق دستورالعملی خواهد بود که سال ها قبل تدوین و اجرا می شد.

حرمت الله رفیعی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هواپیمایی و جهان گردی با اشاره به لطمه های گردشگری در طول دو سال قبل اظهار داشت: نباید امسال نیز این لطمه ادامه داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه انجام سفر با رعایت شیوه نامه های بهداشتی سبب شیوع بیشتر کرونا نمی گردد، اظهار داشت: در ایام قبل شاهد حضور توریست در جزایز جنوبی کشور بودیم؛ ولی بعد از آن شاهد اوج گیری کرونا در همان مناطق نبودیم این نشان میدهد حضور توریست به شیوع ویروس کرونا منجر نشده است.
حتی با مشاهده شهرهای قرمز متوجه می شویم این ها شهرها توریست پذیر نبوده اند که حضور توریست سبب خیز کرونا شده باشد.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هواپیمایی و جهان گردی در ادامه با بیان خریداری شدن بیش از یک میلیون و سیصد هزار صندلی هواپیما که برخی به مقصد شهرهای قرمز است، از طرف مردم و یا آژانس ها، اظهار داشت: ممنوعیت سفر خسارت زیادی وارد خواهدنمود و فعالان این صنعت و مردم تحمل نخواهند داشت.
آمار ها نشان میدهد که حداقل حدود ۳۵ درصد تخت هتل های سراسر کشور برای روزهای عید رزرو شده است؛ حالا باید منتظر بود و دید ۲۵ اسفند ماه تصمیم کشور برای سفرهای نوروزی چه خواهد بود.