به گزارش عصر توریسم رئیس میراث فرهنگی شاهرود بابیان اینكه ۶۰ بنای تاریخی این شهرستان نیازمند بازسازی و مرمت است، اظهار داشت: پیشنهاد تملك شش خانه تاریخی به شهرداری داده شده است.

حمید رضا حسنی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینكه پیشنهاد تملك شش خانه تاریخی شاهرود به شهرداری و شورای شهر داده شد تا با مشاركت میراث فرهنگی مرمت شوند، اظهار داشت: ۶۰ بنای تاریخی شاهرود نیازمند مرمت و بازسازی است كه بطور قطع اعتبارات كم پاسخگوی این حجم بنا نخواهد بود ازاین رو برای مرمت این خانه ها می بایست بخشی از آنها به بخش خصوصی واگذار شود.
وی افزود: خانه های تاریخی از دوره های مختلف در شاهرود وجود دارد اما خیلی از مالكان این بناها حاضر به فروش یا واگذاری ملك خود نیستند بنابراین با عنایت به اینكه رویكرد میراث فرهنگی حفظ بناهای با قدمت تاریخی است مالكان می توانند به صورت مشاركتی نسبت به حفظ بنا و ثبت آن در لیست آثار ملی اقدام نمایند تا این خانه ها مرمت شوند.
اتمام مطالعات دیرینه شناسی در تپه عمادالدین
رئیس میراث فرهنگی شاهرود بابیان اینكه میراث فرهنگی تنها مالكیت معنوی در بناهای تاریخی دارد، اظهار داشت: این افتخار ما خواهد بود كه بتوانیم خانه های تاریخی بیشتری را به جمع خانه های عطاردی، یغمایی ها و امیر اعظم اضافه نماییم بنابراین انتظار می رود مالكان بناهای قدیمی دارای ارزش ضمن همراهی با سازمان در ثبت بناها بتوانند از كمك میراث فرهنگی برای مرمت بنا استفاده كنند.
حسنی در ادامه خاطرنشان كرد: با اعتبارات اندك سنگ فرش و بام بازار، خانه یغمایی ها، آجر فرش مسجد آقا، تكیه برنجی و موزه شاهرود انجام شد همینطور مرمت برج و باروی بسطام توسط گروه حرفه ای در حال انجام می باشد.
وی افزود: در محدوده كمربندی شاهرود محوطه تاریخی به نام «عمادالدین دو: تمدنی وجود دارد كه قدمت آن به هفت هزار سال قبل باز می گردد كه در این بین گروه كاوشگر دیرینه شناسی در منطقه حضور دارند و كار آنها اخیرا آخر یافته است و امیدواریم بزودی شاهد عرضه مقالات تازه و به روز از زندگی توسط این گروه از كاوشگران باشیم.
ثبت جهانی جنگل ابر در دست پیگیری
رئیس میراث فرهنگی شاهرود بابیان اینكه مرمت ۵۰۰ متر از طریق آب قدیم شاهرود متعلق به دوره قاجار به انجام رسیده است، اظهار داشت: یكی از فنون انتقال آب قدیم راه آب موجود در دامنه كوه شاهرود وجود دارد كه آب از محل سرچشمه تا بید آباد برای ابیاری باغات و زمین ها هدایت می كرد و این راه آب در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.
حسنی در ادامه خاطرنشان كرد: این اثر تاریخی به عرض ۱.۵ تا ۲.۵ متر در دامنه و شیب تند كوه تولید شده است كه مرمت آن در دستور كار است و می تواند به جاذبه گردشگری برای شهر تبدیل گردد.
وی بابیان اینكه در شاهرود ۶۰ بنا، ۷۰ محوطه تاریخی، ۱۳۴ اثر تاریخی، ۱۱ اثر معنوی مراسم آیینی خاص و یك اثر طبیعی ثبت ملی شده است، افزود: تپه گرمابه خوریان و چنار سوخته برای ثبت ملی و ثبت جهانی جنگل ابر در دست پیگیری است.
ساخت فروشگاه صنایع دستی با پیشرفت فیزیكی ۸۰ درصدی
رئیس میراث فرهنگی شاهرود بابیان اینكه در حوزه صنایع دستی مجوزهای انفرادی و كارگاهی صنایع از دو هزار حوزه فراتر رفته است، اظهار داشت: این مهم نشان داده است بخش زیادی از جمعیت شهرستان در ۴۲ رشته حوزه صنایع دستی فعالیت دارند و همینطور برای معرفی صنعتگران این رشته به نمایشگاه های مختلف اعزام می شوند.
حسنی بابیان اینكه فروشگاه دائم صنایع دستی شاهرود نزدیك ۸۰ درصد پیشرفت فیزیكی دارد، خاطرنشان كرد: اگر اعتبارات لازم برای تكمیل ساخت این مجموعه به صورت كامل تخصیص پیدا كند امید می رود دهه فجر امسال نخستین فروشگاه صنایع دستی شاهرود افتتاح شود.
وی افزود: با رایزنی شورای شهر و شهرداری و دریافت مجوز لازم بازارچه صنایع دستی به صورت كارگاهی دائمی و وركشاپ در فضای كمربندی راه اندازی و بانوان هدایت آنرا عهده دار شوند كه این مجموعه در برنامه های گردشگری شهر قرار خواهد گرفت.