عصر توریسم: «شب فرهنگی یلدا و نوئل» همزمان با شب چله ایرانیان درموزه «كامیل كلودل» فرانسه باز برگزار گردید.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی مركز ایران و فرانسه، در این شب فرهنگی كه سپس بازدید رسمی از موزه «كامیل كلودل»، معاون فرهنگی شهرداری « نوژن سور سن» فرانسه ضمن قدردانی از برگزار كنندگان این مراسم به معرفی جنبه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی این شهر پرداخت و با اشاره به جایگاه ویژه این موزه و بازدید بی شمار علاقمندان از آثار هنری این مجسمه سازِ برجستهِ قرنِ نوزدهم فرانسه، برگزاری این مراسم های فرهنگی را در جهت تعمیق ریشه های فرهنگی ملل گوناگون حائز اهمیت دانست. سپس علیرضا خلیلی رئیس مركز «ایران و فرانسه» باز از مسئولان این موزه ملی در برگزاری این رویداد كه در امتداد تقویت روابط دیرینه فرهنگی بین دوكشور ایران وفرانسه قرار دارد، قدردانی كرد.
در ادامه این مراسم ژان كلود ووآزن – سردبیر مجله «پاریس­ تهران» و رییس سابق ایفری در ایران – به همراه فاطمه شادمان معاون « مركز ایران و فرانسه» با خواندن اشعاری از دیوان حافظ به دو زبان فارسی و فرانسه و باز اشاره به ریشه های مشترك فرهنگی و آیینی یلدا و نوئل به معرفی این آیینِ سنتی ایرانی پرداختند. همین طور رضا افشار نادری نویسنده و مترجم ایرانی مقیم فرانسه با همراهی محسن فاضلی نوازنده تار وسه تار ضمن معرفی شاهنامه و جنبه های اساطیری آن به خواندن ابیاتی از اشعار این شاعر سترگ ایرانی به همراه ترجمه فرانسوی آن پرداخت
اجرای موسیقی فرانسوی و آواز نوئل توسط اعضای “كمپانی كاواتین” فرانسه به سرپرستی لیا روك بخش بعدی این برنامه بود تا حاضران نظاره گر جلوه های دیگری از ریشه های مشترك فرهنگی و آیین های كهن بشری از زبان موسیقی باشند.
حاضران این مراسم ضمن آشنایی با جلوه هایی از فرهنگ و تمدن ایرانی و باز آیین شب یلدا، نظاره گر گوشه هایی از شعر و موسیقی اصیل ایرانی بودند. اجرای قطعاتی از گوشه های موسیقی اصیل ایرانی با نوازندگی مهدی بحری نوازه سنتور و عضو گروه موسیقی نئوكلاسیك تهران و همراهی دف توسط یونس فقیهی، دیگر بخش این مراسم بود كه با استقبال خوبی همراه شد.
همین طور در این مراسم صنایع دستی ایران توسط علیرضا خلیلی – رییس “مركز ایران وفرانسه” – به هوگ فدن – شهردار ” نوژن سور سن” – و باز پاسكال مه یر معاون فرهنگی شهردای هدیه داده شد.
پذیرایی با غذای سنتی ایرانی و باز عكس یادگاری با سفره یلدا و كاج نوئل، اختتام بخش شب فرهنگی ایرانی و فرانسوی در موزه ملی «كامیل كلودل» فرانسه بود.

دسته‌ها: توریسم