به گزارش عصر توریسم خانه ملاباشی، یكی از مشهورترین خانه های تاریخی در شهر اصفهان و یكی از جاذبه هایی كه حتما توریستهای داخلی و خارجی به آن رجوع می كنند، بعد از دریافت مجوزهای لازم به بوتیك هتل تبدیل می شود.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، خانه ملاباشی كه در سال ۸۱ به ثبت ملی رسیده طبق گفته مالك آن سه دوره تاریخی را به خود دیده است، زندیه، صفویه و قاجار. پایه این خانه تاریخی است اما تزئیناتش كاملا جدید است. این خانه یكی از پرتزئینات ترین خانه های اصفهان به شمار می آید. چون كه در آن از هنر ارسی و گچ بری و تزئینات شیشه انجام شده تا كاشی كاری و حجاری روی سنگ.
سال ۸۰ كه این خانه خریداری شد، متعلق به فردی به نام ملاباشی منجم ناصرالدین شاه بوده، حدودا مخروبه ای بود كه چیزی از آن باقی نمانده بود. تا اینكه فردی به نام معتمدی كه از متمولان اصفهانی است، این خانه را از وارثان ملاباشی خرید و خودش دست به كار مرمت تا سال ۹۷ شد در این مدت به علت بعضی از مشكلات شخصی چند سالی در تكمیل این خانه تعلل به وجود آمد، مدتی هم این بنا در اختیار یك مباشر بود كه او نتوانست از این بنا به درستی محافظت كند، اما وقت مالك، این خانه را مرمت كرد، توانست با هزینه زیادی كه برای آن انجام داده، این خانه را به یكی از بهترین جاذبه های اصفهان تبدیل كند.

خانه ملاباشی هم اندرونی برای خانواده اش و هم بیرونی داشت و الان ۱۵ تا اتاق دارد كه خیلی از تزئیناتش كار هنرمندانی است كه در این خانه برای او كار كرده اند.
جالب اینجاست كه اداره كل میراث فرهنگی استان اصفهان هیچ كاری برای این مورد انجام نداده و تمام هزینه ها و مرمت ها پای خود مالك بوده است. مدیران میراث فرهنگی هم وقتی عملكرد معتمدی را در بنیاد فرهنگی معتمدی دیده اند، با او همكاری كرده اند تا او یك خانه دیگر به نام سرتیپی را هم به یكی از بهترین بناهای اصفهان تبدیل كند.
حالا او و پسرش كه همه كارهای اجرایی خانه را دنبال می كند می خواهد تا این بنا را به بوتیك هتل تبدیل كند. با تبدیل این بنا به مركز اقامتی خللی در بازدیدها ایجاد نمی گردد، تنها مسیر مشخصی برای بازدید گردشگران در نظر گرفته خواهد شد. هدف این مالك مستهلك نشدن این بناست.

از طرفی او برای خودش هم در این خانه اتاقی ساخته و آشپزخانه ای كه جدا از تشكیلات بوتیك هتل است و شجره نامه خودش و پدرش را روی دیوار یك اندرونی كوچك با كاشی نوشته است.
بازدیدكنندگان خارجی و داخلی هر كدام تصاویر این خانه را می بینند حتما میخواهند كه از آن بازدید كنند خانه ای كه ساعت ورود و خروج بازدیدكنندگانش در اختیار مالك است و هر فردی با یك راهنما داخل می شود تا هم بهتر زوایای خانه را ببید و هم حالا كه هنوز به بوتیك هتل تبدیل نشده، حریم مالك را بهم نزند.
خانه ملاباشی یك شاه نشین بسیار زیبا دارد كه در زمان ملاباشی دارای چنین تزئیناتی نبود، درواقع مالك دخالت زیادی در بنا كرده است ولی از آنجائیكه خانه هیچ تزئیناتی نداشته و این تزئینات جدید انجام شده، در حد عالی كار شده، اداره میراث فرهنگی ایرادی به كار او نگرفته است.
در این باره سالار معتمدی فرزند مالك به خبرنگار مهر می گوید: حیاط تزئینات داشته و ما برای بیشتر كردن تزئینات خانه، به آن هنرهایی را اضافه كردیم شاید ۲۰ درصد.
او می گوید: این خانه هزینه های زیادی دارد، ارسی قدیمی آن به روغن برزك نیاز دارد كه بسیار گران است. باید هر سال روغن كاری شود، تا سالم بماند. خانه به علت پایین تر قرار گرفتن از سطح زمین مدام گرفتار رطوبت می شود همین ها هزینه زیادی برای نگهداری دارد.

وی ادامه می دهد: نباید رفت و آمد آنقدر زیاد باشد كه حضور افراد باعث تخریب بنا شود، بنابراین می خواهیم اگر آنرا به بوتیك هتل تبدیل كردیم، افراد زیادی در آن اسكان داده نشوند. بنابراین در نظر داریم تا تنها ۹ اتاق را در اختیار گردشگران قرار دهیم. ما در این اتاق ها تخت نخواهیم داشت و بین دو تا ۶ نفر در این سوئیت ها اقامت می كنند.
معتمدی می گوید: تبدیل این بنا به بوتیك هتل كار زیادی دارد، باید مجوز بازدید بگیریم الان هم اگر كسی برای بازدید می آید باز اجازه شخصی ماست. باید به جهت اینكه بتوانیم میزبان گروهها باشیم این مجوز را بگیریم ضمن اینكه كارهای مختلف دیگری برای انجام داد تا بتوان این خانه را به بوتیك هتل تبدیل كرد. بعضی از بخش های این خانه از نظر آتش نشانی و یا وزارت بهداشت باید تغییر كند و یا اصلاحاتی در آن صورت گیرد.