مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از تذکر کرونائی به بیش از 100واحد گردشگری استان آگاهی داد اظهار داشت: فعالان حوزه گردشگری مازندران باید به پروتکلهای بهداشتی به چشم تنها ناجی تداوم فعالیت صنعت گردشگری استان نگاه کنند.
سیف الله فرزانه روز پنجشنبه در کفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: گردشگری مازندران در وضعیت حساسی قرار دارد که بخش یاز این شرایط حساس باید توسط خود فعالان این حوزه مدیریت شود.
وی ویروس کرونا را مسئله جدی دانست که ممکنست برای مدت طولانی تری گردشگری مازندران را تحت تاثیر قرار دهد و اظهار داشت: نباید از طرف مسافران و فعالان حوزه گردشگری استان اینطور تصور شود که مسئله کرونا با کاهش شمار بیماران بستری و تغییر رنگ بندی استان بر طرف شده و باید رفتار عادی داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به برخی عادی انگاری ها توسط مردم و مسافران و همین طور شلوغی بازار شب عید وضعیت کرونائی استان را حساس توصیف کرد و گفت: باتوجه به درپیش بودن فصل تابستان، بازگشت مجدد مازندران به رنگ بندی های پرخطر لطمه های جدی تری به گردشگری وارد خواهدنمود.
فرزانه اشاره کرد: همه فعاان حوزه گردشگری و مسافران برای باز بودن درهای گردشگری استان موظف به رعایت جزئی ترین نکات پروتکلهای کرونائی هستند و باید این مسئله به یک مسئولیت و رویه جاری در این بخش تبدیل گردد.
وی همین طور به تداوم بازرسی از فعالیت مجموعه های گردشگری در روزهای نوروز اشاره نمود و اظهار داشت: از ۲۸ اسفند ماه تا به امروز یکهزار و ۲۹۳ مورد بازدید از مجموعه های رسمی اقامتی و گردشگری استان ۱۰۳ مرد تذکر دریافت نمودند که همین میزان نیز برای ما قابل قبول نیست.

فعالیت گردشگری مازندران در گرو پروتکل ها
مدیرکل میزاث فرهنگی حدودا تمامی تذکرات را مربوط به عدم رعایت مناسب پروتکلهای بهداشتی عنوان نمود و اضافه کرد: باید فعالان بخش گردشگری به دستورالعمل های بهداشتی با نگاه تنها ناجی و راه تداوم فعالیت اقتصادی خود نگاه کنند.
فرزانه همین طور به بیش از چهار هزار مورد بازدید از مجموعه های خانه مسافر استان اشاره نمود و افزود: در این عرصه نیز بیشترین تخلفات مربوط به پروتکلهای بهداشتی و کرونائی است.
به گفته او لازم است هشدارهای مجموعه های بهداشت و درمان استان از طرف فعالان حوزه گردشگری و همین طور مردم و مسافران جدی گرفته شود تا بار دیگر شاهد تعطیلی صنعت گردشگر استان نباشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اظهار داشت: هم اکنون بیش از چهار هزار مجموعه اقامتگاهی با ظرفیت حدود ۹۰ هزار نفر و اشتغال مستقیم ۱۶ هزار نفر فعال می باشند که تعطیلی باردیگر گردشگری ناشی از محدودیت های کرونائی می تواند به این صنعت و معیشت شاغلان این حوزه خسارت جدی وارد کند.
شیوع کرونا در استان گردشگرپذیر مازندران تاثیرات مختلفی بر این صنعت بزرگ داشته است و اینطور که به نظر می آید، گردشگری استان برای حیات خود در تداوم شرایط کرونائی نیازمند برخی اصلاحات و تغییرات است.
شیوع کرونا در مازندران اولین بار سی ام بهمن ماه سال ۹۸ با شناسایی ۲ بیمار مبتلا به کرونا از طرف دانشگاه علوم پزشکی بابل آغاز شد و تا حالا سه موج را تجربه کرده است. الان نیز این استان بعد از یک دوره شیب آرام روند کاهشی، از روزهای اخیر بار دیگر درحال اوجگیری است هم اکنون نیز ۵۱۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.
استان مازندران بیش از چهار هزار مجموعه رسمی گردشگری تفریحی، اقامتی و پذیرایی با حدود ۹۰ هزار تخت اقامتی دارد که به طور متوسط در سالهای اخیر به ویژه تعطیلات رسمی مانند عید نوروز پذیرای بیش از ۱۰ میلیون توریست بود.