ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه استان همدان در تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۰ پذیرای بسیار اندکی از مسافران بود اظهار داشت: آمار مسافران و بازدیدکنندگان از آثار تاریخی و تفریحی استان ۲۵ درصد میزان سالهای گذشته بود.
«علی مالمیر» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: با عنایت به سیاست های ستاد ملی کرونا ما هموطنان را به مسافرت رفتن در روزهای نوروز سفارش نکردیم اما َسفر به شهرهای آبی و زرد استان غیر مجاز نبود.
وی تصریح کرد: میهمانان نوروزی همدان بسیار اندک بود و فاصله اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی هم رعایت شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه تاسیسات گردشگری یک چهارم درآمد سالانه خویش را در تعطیلات نوروز کسب می کنند اضافه کرد: در یکسال گذشته به علت محدودیت های کرونا فعالان این عرصه مشکلات اقتصادی بسیاری متحمل شدند.
او اظهار داشت: با وجود سختی های فراوان تاسیسات گردشگری با همت و تلاش اشتغال موجود را حفظ کردند که ستودنی است.
مالمیر ابراز امیدواری کرد: با برچیده شدن ویروس کرونا در سال ۱۴۰۰ شاهد بازگشت رونق به بخش گردشگری باشیم.
وی ضمن اشاره به ظرفیت های کم نظیر استان همدان در زمینه جذب توریست خاطرنشان کرد: صنعت توریسم در سال های گذشته رشد خوبی در این منطقه داشت که امیدواریم بتواند به رشد خود ادامه بدهد.
استان همدان در تعطیلات نوروز سال جاری پذیرای حدود ۲۶۶ هزار توریست بود.
استان همدان با یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی بعنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران معرفی و شناخته می شود.
آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه، گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی و آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهم ترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید توریستهای داخلی و خارجی قرار می گیرد.
سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران این استان است.