به گزارش عصر توریسم، مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی خوزستان اظهار داشت: تا حالا تعداد 41 اثر در 10 شهرستان استان در لیست دفاع مقدس وزارت میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، محمد حسین ارسطو زاده دوشنبه شب در گفتگویی رسانه ای با اشاره به اهمیت یادمان های استان خوزستان بیان کرد: خوزستان در طول دوران دفاع مقدس، به عنوان محور اصلی درگیری با رژیم بعث در جنگ با ایران بوده و این منطقه شاهد خیلی از حماسه ها و جانفشانی ها توسط هموطنان برای حفظ ارزش های این سرزمین است.
وی اضافه کرد: بعد از پایان جنگ در اوایل دهه ۷۰، شناسایی و ثبت محلهای وقوع جنگ در دستور کار میراث فرهنگی و صنایع دستی خوزستان قرار گرفت و تا حالا تعداد ۴۱ اثر در شهرستان های خرمشهر، آبادان، اهواز، اندیمشک، دزفول، امیدیه، شوش، دشت آزادگان، حمیدیه و هویزه در لیست دفاع مقدس وزارت میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: برخی از این یادمان ها شامل شهدای شلمچه، کربلای چهار، نهر خین، شهدای شیمیایی بهبهان در خرمشهر، دهلاویه و فکه در دشت آزادگان، فتح المبین در شوش، شهدای هورالعظیم، بیمارستان صحرایی امام رضا (ع) و طلائیه در هویزه، عملیات والفجر ۸، شهدای ذوالفقاری و بیمارستان صحرایی امام علی (ع) در آبادان و دوکوهه در اندیمشک هستند.
ارسطو زاده اشاره کرد: بازدید از این یادمان ها در قالب کاروان های سیاحتی زیارتی در قالب راهیان نور از سال ۱۳۷۶ شروع شد. در آن زمان، هموطنان و گروههای دانشجویی از دانشگاه ها در روزهای تعطیلات نوروز به یادمان های جنگی مراجعه می کردند.
وی اضافه کرد: بازدید از یادمان ها دفاع مقدس که با موضوع گردشگری دفاع مقدس در حوزه بین المللی به عنوان گردشگری جنگ (War Turism) شناخته شده در سالهای اخیر روند صعودی داشت.
ارسطو زاده اشاره کرد: با این وجود، باتوجه به استقبال مسافران داخلی و خارجی از یادمان های دفاع مقدس در سالهای اخیر، برنامه های توسعه و ارتقای ظرفیت بین المللی این یادمان ها تحت عنوان «گردشگری نور» در دستور کار وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته است.
وی با اعلان اینکه اداره کل میراث فرهنگی خوزستان درحال برنامه ریزی جهت استفاده بهتر از بخش گردشگری استان است، اظهار داشت: باتوجه به رونق صنعت گردشگری در کشور و تمایل بیشتر گردشگران به بازدید از محلهای تاریخی و فرهنگی، استفاده از پتانسیل یادمان های دوران دفاع مقدس در استان می تواند در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه نقش مهمی را ایفا کند.

منبع: