به گزارش عصر توریسم، عزت الله ضرغامی در واکنش به حکم مجازات شروین حاجی پور که مطالعه و خلاصه نویسی کتاب «حقوق زن در اسلام» تألیف آیت الله مرتضی مطهری هم از بندهای آنست، اظهار داشت: خوب است که شهید مطهری امروز در میان ما نیست.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سخنرانی گردهمایی سالانه دیرینه شناسی ایران که دوشنبه ۱۴ اسفندماه برگزار شد، با اشاره تلویحی به حکم شروین حاجی پور، خواننده اظهار نمود: باستان شناسان باید با مردم حرف بزنند. ما در این عرصه کم کاری داریم، مردم نمی دانند دیرینه شناسی چیست. زوری هم نیست، مردم باید آهسته آهسته یاد بگیرند و آموزش ببینند، چون بیشتر مشکلات ما فرهنگی است. بعد هم که یک کتاب خوب مثل کتاب آقای مطهری وجود دارد به جای آنکه به صورت طبیعی شرایطی را فراهم نماییم تا آنرا مطالعه کنند، به صورت مجازات و تنبیه مطرح می نماییم و می گوییم فلان خواننده خطا کرده، باید تنبیه شود و مجازات آن اینست که کتاب «حقوق زن در اسلام» را بخواند و خلاصه کند و تحویل دهد. خوب است شهید مطهری امروز در میان ما نیست، که ما هم اکنون راحت این حرف ها را می زنیم، این نگاه درست نیست.
وی همینطور از برگزاری مستمر بیست ویک دوره این گردهمایی تقدیر نمود و اظهار داشت: برای این جلسه، مطالعه کردم و مطالبی هم آماده کرده بودم و امروز پس از نماز همه را مرور کردم و اعتراف می کنم بیانات آقای ملاصالحی غنی و تجربه عالمانه ایشان، مفید و قابل استفاده بود که یک لحظه پلک نمی زدم تا چیزی را از دست ندهم و فکر می کنم فرمایشات ایشان مرجع و منبع ارزشمندی است که روی آن باید کار نماییم.

او در قسمت دیگری از سخنانش، اظهار نمود: قرار بود پس از انقلاب ما به سمت «ما قال» حرکت نماییم، ولی بیشتر به سمت «من قال» حرکت کردیم. (یکی از معروف ترین بیانات امام علی (ع) با این مضمون که به قول بنگر نه به گوینده آن)
ضرغامی افزود: آیت الله مصباح، تعبیری از فرعون داشتند. پیش از فرعون دوره موسی، فرعون های دیگر هم بودند، که ظلم و ظلم می کردند و زندگی اشرافی داشتند. در قرآن هم اشاره شده است که به آن فرعون ها گیر نمی دهد، اما به فرعون دوره موسی گیر می دهد. فرعونی که به تعبیر آقای مصباح با دین مردم کار داشت، درحالیکه بقیه ادعای خدایی نداشتند، ولی فرعون دوره موسی ادعای خدایی داشت. وقتی هم معجزه کردند، همه به سجده افتادند، همین فرعون به مردم گفت «به موسی ایمان آوردید، قبل از آنکه من اجازه دهم.» از دیدگاه فرعون، ایمان هم دستوری است، اما ایمان که دستوری نیست، برای همین در اصول عقاید ما تقلید جایز نیست. ایمان چیزی نیست که بشود دستوری به آن رسید.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه اظهار نمود: ما مأموریت داریم بگوییم چرا دیرینه شناسی مهم می باشد تا بودجه بگذارند، اینروزها مرتب با آقای منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در تماس هستم، اما نگاهشان اینست که گوشت و مرغ و خرید گندم کاران اولویت دارد.
ضرغامی با تکیه بر ضرورت آگاهی بخشی در رابطه با دیرینه شناسی و آموزش به دستگاه ها، اظهار داشت: عامیانه تر بگویم، در این کشور هر جایی را می کنید چهارتا کوزه و سکه پیدا می شود، ۱۹ هزار تپه تاریخی داریم و نمی توانیم فنس بکشیم، چون اعتبار نداریم و با پدیده قاچاق مواجهیم. البته از سردار مهری، رئیس یگان حفاظت میراث فرهنگی قدردانی می کنم. در اینروزها ۶ کارگاه آموزشی خوب گذاشته اند و آموزش به همه دستگاه ها برای مبارزه با قاچاق در حال انجام می باشد و البته هنوز با آن نگاه که حق دیرینه شناسی ادا شود، فاصله داریم.

منبع: