ساعت شمس العماره واقع در مجموعه جهانی کاخ گلستان تهران که مدت ها خاموش بود، تعمیر و از روز دوشنبه-23 فروردین 1400- صدای این ساعت باردیگر به گوش رسید.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از میراث آریا، ساعت شمس العماره یکی از معروف ترین ساعات ایران است که ملکه ویکتوریا در سال ۱۲۵۲ آنرا به ناصرالدین شاه قاجار اهدا کرد. این ساعت که در محل شمس العماره در کاخ گلستان و در قلب شهر تهران واقع شده، مدت ها خاموش بود و با همکاری و مشارکت شهرداری تهران باردیگر توسط محمد ساعتچی تعمیر شده و از امروز – دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰- باردیگر صدای آن به گوش می رسد.

این ساعت در سال ۱۲۵۵ خورشیدی خراب شد و تا سال ها بعد تعمیر نشد تا این که در سال ۱۳۹۱ ساعت شمس العماره تعمیر و صدای این ساعت تاریخی در قلب شهر تهران پیچید اما باتوجه به هزینه بالای نگهداری آن، مدتی بعد این صدا باردیگر خاموش شد.

در ماه های اخیر مسئولان مجموعه جهانی کاخ گلستان و شهرداری منطقه ۱۲ تهران تصمیم به تعمیر مجدد این ساعت گرفتند و با دعوت از محمد ساعتچی همدانی که متخصص ترین فرد در تعمیر این ساعت تاریخی است، آنرا تعمیر کردند و این ساعت از امروز، دوشنبه ۲۳ فروردین مجدد به صدا در آمد.

علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ تهران در حاشیه، شروع به کار مجدد این ساعت تاریخی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: بازگشایی درِ باب عالی کاخ گلستان دغدغه طولانی مدت ما بود، بدین سبب با مدیریت این مجموعه تاریخی و فرهنگی صحبت کردیم و مجوزهای لازم را برای مرمت و بازگشایی آن گرفتیم. راه اندازی ساعت ملکه ویکتوریا هم قسمتی از پروژه باب عالی است.

او اضافه کرد: این ساعت از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۸۹ از کار افتاده بود که بعد از این دوره تعمیر ولی باردیگر از مدار خارج شد تا امسال که باردیگر صدای آن شنیده می شود و خاطره تهران قدیم را تداعی می کند. مقرر است کارشناسانی به این منظور آموزش داده شوند تا دیگر شاهد خاموشی ساعت شمس العماره نباشیم.

آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان نیز در مراسم به صدا درآوردن ساعت شمس العماره، عنوان کرد: به کار انداختن ساعت شمس العماره پیش نیاز بازگشایی باب عالی بود که موضوع با شهرداری منطقه ۱۲ مطرح و با استقبال و حمایت آنها نیز مواجه گردید.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اضافه کرد: هدف مجموعه جهانی کاخ گلستان این است که ساعت بصورت متوالی کار کند و صدای آن در منطقه شنیده شود. اجازه نمی دهیم بار دیگر ساعت ساکت شود.

دسته‌ها: توریسم