به گزارش عصر توریسم یک فعال حوزه صنایع دستی ضمن اشاره به وضعیت دلخراش هنرمندانی که این روزها بیکار شده اند، اظهار داشت: خیلی از هنرمندان در این زمان تغییر شغل داده اند. در جریان هستم که بعضی از هنرمندان الان یا در اسنپ کار می کنند یا اینکه محصولاتشان را دست فروشی می کنند.
محمد بنی جواد، هنرمند صنایع دستی در گفت وگویی ایسنا درباره وضعیت هنرمندان این حوزه در دوران کرونا، با اشاره به اینکه «با توجه به اینکه تمام نمایشگاه ها در این زمان کنسل شده بودند، ضربه بزرگی به فعالان حوزه صنایع دستی وارد شد»، اظهار نمود: برگزاری این نمایشگاه ها در شهرهای مختلف به افزایش فروش و جلب مشتری از شهرهای مختلف بسیار کمک می کرد؛ این در شرایطی است که هم اکنون نزدیک به ۱۴ ماه می شود که هیچ نمایشگاهی برگزار نشده و متاسفانه حمایتی هم از ما صورت نگرفته است.
او افزود: قرار بود وام هایی به ما تعلق بگیرد که حداقل بتوانیم تا زمانی که وضعیت بهتر شود کسب و کارمان را سرپا نگه داریم، اما بعد از آنکه ثبت نام کردیم، گفتند که باید منتظر بمانید تا وام به شما تعلق بگیرد؛ اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده و از اطرافیان هم که می پرسیم به آنها هم هنوز تعلق نگرفته است. وقتی هم که پیگیری کردیم، اعلام نمودند که قرار بود بودجه ای برای پرداخت وام پرداخت گردد که هنوز پرداخت نشده است.
این هنرمند خاطرنشان کرد: یکی از بزرگ ترین لطمه های این تاخیر این بود که بسیاری هنرمندانی که با کارگاه های تولیدی کار می کردند، حالا از کار بیکار شده اند. به شخصه من مجبور شده ام که با شش هنرمندی که همکاری می کردم، فعلاً قطع همکاری کنم. هم اکنون یکی از هنرمندانی که با ما کار می کرد، همسرش به شدت درگیر کرونا شده است و احتیاج به اکسیژن دارد. چند باری از متولیان هم درخواست کمک کرد، اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

این فعال حوزه صنایع دستی با اشاره به اینکه «متاسفانه تمام وعده هایی که در این زمان داده شد فقط در حد حرف بود»، تصریح کرد: در دوران کرونا حمایتی از ما صورت نگرفت و معاونت صنایع دستی قدمی برای بهبود شرایط هنرمندان صنایع دستی بر نداشت. فقط حرف هایی زده شد که تابحال عملیاتی نشده است.
او درباره وضعیت هنرمندانی که بیکار شده اند، اظهار داشت: خیلی از هنرمندان در این زمان تغییر شغل داده اند. یکی از همکاران هم به من پیشنهاد کرد که کارهایم را در میدان تجریش دستفروشی کنم، اما به علت اینکه کار ما با شیشه است نمی توانستم چنین کاری انجام دهم؛ اما به صورت کلی در جریان هستم که بعضی از هنرمندان الان یا در اسنپ کار می کنند یا اینکه محصولاتشان را دست فروشی می کنند.
بنی جواد تصریح کرد: شرایط بگونه ای شده است که بعضی از هنرمندان به هر دری می زنند تا بتوانند درآمدزایی کنند. این خیلی زشت است که پس از ۳۰ سال فعالیت هنری، حالا وضعیت بعضی از هنرمندان صنایع دستی بگونه ای شده که به دنبال هر کاری می گردند. در گذشته مسئولان هر کاری که از ما می خواستند، انجام می دادیم و آبروداری می کردیم، اما هم اکنون که ما احتیاج به حمایت آنها داریم، فراموشمان کرده اند. اصلا کسی سراغ ما را هم نمی گیرد، چه برسد به اینکه بخواهد حمایت کند.

منبع:

دسته‌ها: توریسم