روزنامه انگلیسی تلگراف در گزارشی به انتقاد مهندسان و پژوهشگران عراقی از بازسازی مسجد تاریخی النوری در شهر موصل خصوصاً طرح «برگرفته از معماری اماراتی آن» پرداخت.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، روزنامه انگلیسی تلگراف در گزارشی نوشت: سازمان یونسکو پنج شنبه گذشته از انتخاب شرکتی مصری برای بازسازی مسجد النوری آگاهی داده بود؛ امری که به اعتراض و انتقاد عراقی ها به سبب عدم انتخاب مهندسی عراقی برای نظارت بر این پروژه دامن زده است.
به نوشته روزنامه تلگراف، خیلی از اهالی شهر موصل انتظار داشتند مسجد تاریخی النوری با حفظ شکل گنبد و قوس های آن و در هماهنگی با نوع معماری تاریخی این شهر بازسازی شود اما طراحی مکعبی شکل این مسجد منجر به ناامیدی مردم این شهر در مشاهده مسجد النوری با همان طراحی گذشته شده است.
در همین رابطه، «رشا العقیدی»، متخصص سازه های تاریخی اشاره کرد: طراحی ارائه شده دیگر مربوط به موصل نیست بلکه کاملا شبیه به شارجه امارات است.
«جنید الفاخری»، عتیقه شناس اهل موصل عراق هم اشاره کرد: مسجد و مناره اماکنی تاریخی و باستانی هستند که باید شکل و نوع معماری آن در بازسازی حفظ شود و نباید هیچ یک از جزییات معماری مسجد النوری دستخوش تغییر شود و از ارزش تاریخی آن بکاهد.
عراق و امارات در آوریل گذشته به توافقی برای بازسازی مسجد النوری و مناره حدبای آن دست پیدا کردند و امارات اعلام نمود مبلغ ۵۰.۴ میلیون دلار برای بازسازی این بنای تاریخی اختصاص خواهد داد.
مسجد جامع النوری که هشتصد و پنجاه سال قدمت دارد محلی است که ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۱۴ میلادی در آنجا اعلام خلافت کرد.
تروریست های داعشی همزمان با پیشروی نیروهای عراقی در نبرد آزادسازی موصل، این مسجد و مناره ۸۵۰ ساله را با مواد منفجره، تخریب کردند.
مسجد تاریخی النوری موصل به دست نورالدین زنگی؛ از فرمانروایان محلی که مقابل صلیبی های اول می جنگید، تولید شده بود.
نورالدین زنگی، حاکم ولایت سوریه در امپراتوری سلجوقی بود، سال ساخت این مسجد ۷۳ ـ ۱۱۷۲ میلادی یعنی کمی بعد از مرگ نورالدین زنگی به انتها رسید و در شروع یک مدرسه اسلامی در آن جای گرفت.