عصر توریسم: مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی کشور راه اندازی «سامانه جامع میراث فرهنگی» را گام مهم و ارزشمندی در توسعه دولت الکترونیک دانست و اظهار داشت: این سامانه سرعت پروسه تصمیم گیری ها را افزایش و زمان پاسخ به استعلام ها از وزارت میراث فرهنگی را می کاهد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، همزمان با روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی (۱۸ آوریل/ ۲۹ فروردین) سامانه جامع میراث فرهنگی مدیریت حفاظت و احیا (پرونده الکترونیک آثار تاریخی) با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی گردید.

سامانه جامع میراث فرهنگی، سامانه ای تخصصی در زمینه مدیریت حفاظت و احیای آثار تاریخی کشور با مدیریت دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی بعنوان زیرساخت جامع و الکترونیکی با کد و واحد شناسایی یکتا و بر زیرساخت کاداستر – مکان مبنای کشوری بوده که در مدت یک سال طراحی شده است.

ایجاد زمینه صدور پروانه مرمت و احیا و بهره برداری، الکترونیکی کردن پروسه شورای فنی استانها، زیرساخت ارتباط سراسری درخواست تعمیر و مرمت املاک بخش خصوصی، هوشمندسازی عرصه ها و حرایم آثار و بافت های تاریخی، الکترونیکی کردن پروسه کمیته ها و شوراهای راهبردی، زیرساخت ثبت و یکپارچه سازی اسناد، مشخصات مالکیت عرصه آثار تحت حفاظت، ایجاد میز خدمت مجازی برای دریافت درخواست های نگهداری، احیا و مرمت بناهای بخش خصوصی از بخش های این سامانه است.

راه اندازی این سامانه سرعت عملیات و اجرای طرح ها خصوصاً در حوزه میراث فرهنگی را افزایش و پروسه استعلام ها را می کاهد. روندی که در قالب دولت الکترونیک انتظار می رود از مدت زمان چند ماه به چند ساعت کاهش پیدا کند؛ طوری که وزیر میراث فرهنگی تاکید کرده است باتوجه به مصوبه هیات وزیران، طی یک سال آینده استعلام ها باید ظرف ۴۸ ساعت پاسخ داده شود و باید تا چند ماه آتی این امکان هم در سامانه جامع میراث فرهنگی فراهم گردد.

یکی از مزایای دیگر راه اندازی سامانه جامع میراث فرهنگی، ارتقای شفافیت، افزایش اطمینان و اعتماد به داده ها و بهبود خدمت به مردم است و البته می تواند پایش، کنترل و نظارت دقیق تر را ایجاد و در هزینه ها و زمان نیز صرفه جویی کند. هم اکنون بخش مرمت و احیا بر روی این سامانه قرار دارد و مقرر است بخش ثبت آثار، موزه ها و پایگاه ها هم به آن اضافه شود تا زیرساختی برای مدیریت یکپارچه در کشور ایجاد شود.

سید هادی احمدی رویینی مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت و محوطه های تاریخی کشور درباره سامانه جامع میراث فرهنگی اظهار داشت: برای تکمیل و بهره برداری این سامانه باید داده های حوزه میراث فرهنگی وارد شود تا کارایی لازم در قالب برنامه ریزی را داشته باشد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت و محوطه های تاریخی کشور سامانه جامع میراث فرهنگی را گام مهم در توسعه دولت الکترونیک دانست و اضافه کرد: پروسه تصمیم گیری درباره آثار تاریخی و ورود اطلاعات گذشته در سامانه جامع میراث فرهنگی انجام می شود که هم برای مدیریت واحد و هم برای استخراج ساده اطلاعات بسیار باارزش است. وقتی سرمایه گذار تصمیم می گیرد در یک قطعه زمین کارخانه ای نصب و راه اندازی کند، باید برای کسب مجوز، از وزارت میراث فرهنگی استعلام کند تا این کارخانه در حرایم مصوب یک اثر تاریخی باستانی قرار نگرفته باشد.

وی با اشاره به پروسه طولانی استعلام ها در میراث فرهنگی اشاره کرد: تا قبل از این برای پاسخ استعلام ها باید منابع موجود پایش و به مرکز اسناد مراجعه می شد، همزمان باید اسناد پژوهشگاه هم مورد رصد و بررسی قرار می گرفت. همچینن سوابق موجود در وزارتخانه را هم باید بررسی می کردیم، علاوه بر همه این موارد اگر سندی موجود نبود یک بازدید میدانی منطقه ای انجام میشد.

۵۰درصد استعلام ها که از جانب شهرداری انجام می شود برای پاسخ به این است که خانه قدمت دارد یا محوطه تاریخی جز آثار ثبت شده است یا خیر؛ هم اکنون هر اثری که در حوزه میراث فرهنگی ثبت می شود، بلافاصله در یک پرونده اختصاصی روی سامانه ثبت و بارگذاری می شود. احمدی رویینی اشاره کرد: با راه اندازی و تکمیل این سامانه، همه اطلاعات مورد نیاز یک طرح، همچون داده های یک سایت باستانی، یک اثر و بنای تاریخی و محدوده حریم آن در یک پوشه اختصاصی جمع آوری می شود که اولا، همه روندها ساده سازی می شود، از طرفی سرعت پروسه تصمیم گیری افزایش و زمان پاسخ به استعلام های این حوزه به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت و محوطه های تاریخی کشور اظهار داشت: ۵۰درصد استعلام ها که از جانب شهرداری انجام می شود برای پاسخ به این است که خانه که قدمت دارد یا محوطه تاریخی جز آثار ثبت شده است یا خیر؛ هم اکنون هر اثری که در حوزه میراث فرهنگی ثبت می شود، بلافاصله در یک پرونده اختصاصی روی سامانه ثبت و بارگذاری می شود. در این سامانه اطلاعات مورد استعلامی با مختصات دقیق جغرافیایی قرار می گیرد و برای نهادهایی که در طرح ها و برنامه هایشان ملزم به استعلام از وزارت میراث فرهنگی هستند، قابل دسترسی است. حتی اطلاعات همسایه های آن که در حریم مورد استعلامی قرار دارند مشخص است.

وی اضافه کرد: وقتی کاربری (کارشناسی) مثلا از شهرداری موردی را بوسیله سامانه استعلام می کند، سامانه به او نشان میدهد در چه شرایطی است. اثر ثبتی است یا در حال ثبت شدن است یا با رای دیوان عدالت اداری از ثبت خارج کرده است یا دارای حریم است، سامانه جامع میراث فرهنگی خیلی از فرایندهای متکی بر نامه نگاری و زمان پاسخ را می کاهد.

همه ایرانیان می توانند کاربر سامانه جامع میراث فرهنگی شوند

احمدی روئینی اظهار داشت: سامانه جامع میراث فرهنگی هنوز به سازمان های مرتبط و همکار با حوزه میراث فرهنگی متصل نشده است؛ هم اکنون کارشناسان حوزه میراث فرهنگی در وزارتخانه بعنوان کاربر داخلی به این سامانه دسترسی دارند البته ورود اطلاعات را به کاربران خارجی ( بیرون از وزارتخانه) بعنوان میراث بانان دسترسی می دهیم که می توانند از مسائل مربوط به آثار ثبتی در قالب عکس و فیلم بر روی این سامانه گزارش بارگذاری کنند و وزارتخانه اطلاع بدهند که فلان اثر ثبتی نیاز به رسیدگی دارد یا در فلان منطقه حفاری بدون مجوز در حال انجام می باشد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت و محوطه های تاریخی کشور بیان کرد: هم اکنون طرح میراث بانان وارد سال دوم خود شده است و برخی از هموطنان دارای کارت میراث بانی هستند، اما برنامه ریزی کردیم در آینده همه ایرانیان میراث بان شوند. طرح میراث بانان یک نرم افزار تلفن همراه دارد که به سامانه جامع میراث فرهنگی متصل می شود و در صورت تمایل می توانند با ورود و تکمیل اطلاعات در این سامانه، کمک کنند.

احمدی روئینی گفت: در سامانه جامع میراث فرهنگی برنامه ریزی شده تا ۸۰ میلیون ایرانی، کاربر این سایت شوند. در فاز اول همکاران و افرادی که با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همکاری می کنند و در فاز بعدی میراث بانان هم می توانند عضو شوند.