یزد یزد که به دیار زندگی همزیستی ادیان مشهور است، روزگاری علاوه بر محل زندگی مسلمانان، زرتشتیان و یهودیان، محل زندگی پیروان حضرت مسیح(ع) هم بوده و وجود بناهای برجای مانده همچون دو کلیسای قدیمی، بیمارستان مرسلین و آرامستان مسیحیان در این شهر موید همین مبحث است.
یکی از جاذبه های کمتر دیده شده در یزد که با زندگی مسالمت آمیز ادیان الهی در این شهر هم رابطه دارد، سکونت پیروان دین الهی مسیحیت در یزد است به صورتی که آثار به جای مانده از زندگی این پیروان شامل کلیسا، آرامستان و همینطور بیمارستان مرسلین همچنان در این شهر وجود دارد.
کلیساهای یزد برخلاف دیگر کلیساهای دنیا از معماری ایرانی اسلامی و منطبق با معماری بناهای دیگر یزد برخوردار می باشند و برخورداری از سازه ی بادگیر شاید یکی از وجوه تمایز آنها با دیگر کلیساهای ایران و جهان است.
هم حالا دو کلیسا از مسیحیان در یزد وجود دارد که هر دوی این سازه ها توسط «ناپیرمالکوم» مبلغ دینی مسیحیان پروتستان در یزد بوجود آمده است.
کلیسای مسیحیان در یزد با قدمتی متعلق به اواخر قاجار و اوایل دوران پهلوی و پس از جنگ جهانی اول بوجود آمده است، چون که در این دوران، جمعیت مسیحیان در ایران زیاد بود و در همین راستا هم افرادی تحت عنوان مبلغ دینی به شهرهای مختلف ایران همچون یزد می آمدند.
مقصد ابتدایی مبلغان دینی پروتستان شهرهایی مانند تهران و اصفهان بوده ولی در ادامه پای مبلغان دینی با عنایت به تصمیم آنها برای توسعه فعالیتهای خود به شهرهایی مانند کرمان، فارس و یزد گشوده شده و ناپیرمالکوم بعنوان یکی از مبلغان مسیحیت به یزد سفر می کند. البته در این دوران برخی از انگلیسی ها که غالباً هم مسیحی بودند در یزد سکونت داشتند.
البته نخستین حضور اروپایی ها در یزد در ارتباط با افتتاح بانک شاهی در سال ۱۳۱۰ بوده که در این دوران افرادی مانند رئیس بانک شاهی، وابسته کنسولگری اصفهان در یزد، نماینده کارخانه منچستر انگلیس و نمایندگی زیگلز در یزد و همچنین بخشی از کارکنان بانک هم اروپایی و غالباً مسیحی بودند که مبلغین پروتستان هم به این جمع اضافه شدند.
آرامستان مسیحیان یزد لزوماً مخصوص مسیحیان پروتست نبوده و بیشتر آرامستانی برای اروپایی ها بوده است به صورتی که رئیس بانک شاهی هم بنا بر اسناد متعلق به زرتشتیان، بعد از مرگ در سال ۱۳۱۴ در این آرامستان دفن شده است.
آرامستان و کلیساهای یزد حالا جزو بناهایی هستند که مقرر شده تا طرحی برای مرمت و بهسازی آنها در تعریف کاربری مانند موزه در نظر گرفته شود.

منبع:

دسته‌ها: توریسم