عصر توریسم: طرح جامع راهبردی شهر تاریخی حریره کیش متشکل از پنج برنامه محوری مدیریت، حفاظت و مرمت، گردشگی، دیرینه شناسی و معماری رونمایی گردید.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا، ایجاد چارچوب جامع حفاظت اصالت و یکپارچگی، حریره بعنوان قسمتی از چشم انداز هویت قسمتی از چشم انداز هویت بخش حوزه فرهنگی تاریخی خلیج فارس، تبیین و تدوین برنامه های شناسایی، کاوش، حفاظت، طراحی و معماری همچون اهداف تدوین این طرج جامع است.
از دیگر اهداف تدوین این طرج جامع ایجاد تسهیلات برای افزایش گردشگران و بهبود کیفیت حضور بازدیدکنندگان، افزایش منافع سازمانی بوسیله جلب مشارکت انجمن ها و نهادهای محلی و منطقه ای و ایجاد زمینه برای پژوهش های علمی در سطح ملی و بین المللی با خاصیت های تخصصی و میان رشته ای با هدف توسعه و اهداف است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش روز یکشنبه در آیین رونمایی از این طرح جامع اظهار داشت: حرکت گروهی تمامی معاونت های سازمان برای احیای شهر تاریخی حریره بعنوان قطب اول گردشگری فرهنگی و تاریخی جزیره لازم است.
جعفر آهنگران گفت: در این راستا باید برمبنای جایگاه تاریخی این اثر به طرح های توسعه گردشگری آن بها داده شود تا در کنار کارهای اقتصادی، گردشگری فرهنگی – تاریخی جزیره به موازات آن توسعه داشته باشد.
منظر تاریخی فرهنگی حریره ایجاد می شود
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این آیین اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایجاد منظر تاریخی فرهنگی حریره را یکی از برنامه های اولویت دار امسال خود قرار داده است.
خسرو نشان با اعلان اینکه این اقدام با اهمیت ترین گام برای ثبت جهانی این اثر در لیست آثار سازمان فرهنگی یونسکو است تصریح کرد: در این راستا باید برنامه های توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش نیز باید بعنوان قدم گذاشتن در راه ثبت جهانی باشد.
وی افزود: انتظار می رود اگر سازمان منطقه آزاد کیش از حالا طرح های خودرا در راه طرح جامع و اهداف منظر تاریخی فرهنگی حریره به مرحله اجرا در بیاورد طی گند سال آینده شاهد ثبت جهانی این اثر خواهیم بود.
رویداد محوری با اهمیت ترین گام در توسعه گردشگری فرهنگی حریره است
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش هم در این آیین اظهار داشت: رویداد محوری با اهمیت ترین لازمه توسعه گردشگری فرهنگی در شهر تاریخی حریره است که در این راستا باید برنامه های مختلفی برمبنای کارکردهای تاریخی این شهر برنامه ریزی و تدوین شود.
سعید پورعلی اضافه کرد: با این اقدام می توان در کنار احیای جایگاه تاریخی این اثر، مدت زمان ماندگاری در جزیره را افزایش داد.
شهر تاریخی حریره با ۱۲۰ هکتار وسعت در شمال جزیره کیش قرار دارد و یکی از ۶ اثر تاریخی ثبت شده این جزیره در لیست آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور است؛ کاخ مرجان، بازار فرانسوی ها، کاخ الیت، مسجد امیر و ماشه دیگر آثار باستانی ثبت شده این جزیره است.
کیش از جزیره های خلیج فارس در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است، این جزیره بیضی شکل ۹۱ کیلومتر مربع وسعت دارد که در سال ۱۳۴۹ هیاتی از مشاوران ایرانی و آمریکایی این منطقه را مورد بازدید قرار دادند و به سبب خاصیت های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب زلال اطراف، آنرا بعنوان مرکز گردشگری بین المللی ایران انتخاب کردند.
این جزیره از زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام این جزیره به دست خلفای اموی افتاده است اما حاکمیت معنوی ایران بر کیش از نامه های نگاشته شده توسط ایشان به زبان پهلوی در دوران مختلف کاملا مشهود است.
از دوران حکومت آل بویه کیش باردیگر به حکومتی ایرانی بر می گردد و بعدها در زمان سلجوقیان، اتابکان فارس، ملکوک هرمز آل مظفر و تیموریان این وضع ادامه دارد و در دوره سلجوقیان کیش به بزرگترین مرکز تجاری خالیج فارس تبدیل می شود.
جزیره کیش اکنون ۴۴ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۸ کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده و از سال ۱۳۶۹ بعنوان منطقه آزاد شناخته شده است.

منبع: