به گزارش عصر توریسم وزیر و تعدادی از مسؤلان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پیام هایی ضمن تسلیت درگذشت و گرامیداشت یاد و خاطره «فریدون اللهیاری» مدیرکل فقید میراث فرهنگی استان اصفهان، تصریح کردند: تلاشهای آن مرحوم برای اصفهان به نیکی و گرامی باقی خواهند ماند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان که به علت مبتلا شدن به بیماری کووید- ۱۹ عصر سه شنبه(۱۱ خرداد ۱۴۰۰) بر اثر عوارض این بیماری درگذشت.
اللهیاری که به بیماری سرطان هم مبتلا بود، به مدت ۶ و نیم سال مسئولیت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان را برعهده داشت و عضو هیات علمی و استاد تمام گروه تاریخ دانشگاه اصفهان بود.
نجفقلی اللهیاری پدر زنده یاد اللهیاری که حین مراقبت از فرزندش در ایام گذشته به کرونا مبتلا شده بود هم پنجم خرداد ماه در مصاف با این ویروس منحوس جان باخت.

در سوگ یکی از چهره های فرهنگی و مدیران خدوم و دلسوز خود داغداریم

علی اصغر مونسان در پیامی درگذشت زنده یاد فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان را به خانواده مکرم و همکاران آن مرحوم در مجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همینطور مردم فرهنگ دوست اصفهان تسلیت و تعزیت گفت و از خداوند منان برای روح آن مرحوم و آرامش و برای بازماندگان معزی صبر و اجر مسالت کرد.

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: «خانواده بزرگ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سوگ یکی از چهره های فرهنگی و مدیران خدوم و دلسوز خود داغدار شد. زنده یاد دکتر فریدون اللهیاری بعد از ۵۳ سال زندگی پربار جان به جان آفرین تسلیم کرد و کوله باری از تلاش و خدمت برای استان اصفهان و مردم شریف این خطه پرارزش از ایران اسلامی بعنوان باقیات صالحات به جای گذاشت.»
بیش از سه دهه از عمر آن مرحوم در عرصه خدمات اجتماعی، علمی و فرهنگی گذشت و با توجه به تخصص و درایت ایشان، طی سالهای خدمت در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان هم از سال ۱۳۹۳ تابحال منشا خدمات ماندگار و ارزشمند ای بود.

خانواده میراث فرهنگی در سوگ یکی دیگر از مفاخر علمی و خدمتگزار

محمدحسن طالبیان هم در پیام تسلیت درگذشت مرحوم اللهیاری نوشت: با نهایت تأسف، جامعه و خانواده میراث فرهنگی باری دیگر در سوگ یکی دیگر از مفاخر علمی و خدمتگزار خود نشست. خبر در گذشت ناباورانه مدیر برجسته و پرتلاش، استاد فرهیخته و فرهنگ دوست شادروان فریدون اللهیاری در اثر مبتلا شدن به بیماری کرونا بعد از تلاش مثمر ثمرش در جدال با بیماری سرطانی که درگیرش کرده بود، باعث تاثر عمیق شد.

معاون میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: فقدان جبران ناپذیر دکتر فریدون اللهیاری که عالمانه با ادامه تحصیل در مقاطع عالی رشته تاریخ با شناختی صحیح از فرهنگ، تاریخ و تمدن ایرانی و اسلامی، خالصانه در حوزه های مختلف تاریخ اجتماعی، فرهنگی و میراث فرهنگی این سرزمین نقش آفرینی کرد، باعث تاثر و تالم شد.

شادروان اللهیاری عضو هیئت علمی و استاد تمام گروه تاریخ دانشگاه اصفهان و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از سال ۱۳۹۳، مدیری فهیم، اخلاق مدار، متعهد، سخت کوش، مسئولیت پذیر بود که مشی زندگی اش همواره بر قدرشناسی استوار بود و وفاداری و حق شناسی از او فردی قابل احترام ساخته بود.

اللهیاری همچون مدیران پرتوانی بود که ثبت قنوات استان اصفهان در لیست میراث جهانی قنات های ایرانی، ثبت جهانی باغ های چهلستون و باغ فین، ثبت صدها بنای تاریخی استان در لیست آثار ملی، مرمت پل های تاریخی زاینده رود، کسب مقام اولی در تعداد تعیین حرایم استان، مرمت کاشی کاری های مسجد شیخ لطف الله و گنبد مسجد امام، مرمت ایوان ستون دار چهلستون و مرمت سالانه ۵۰۰ بنای تاریخی و… در کارنامه اجرایی خود دارد.

ضایعه درگذشت این استاد و مدیر فرهیخته را به خانواده محترم، همکاران، دوستان و آشنایان و دانشجویان ایشان تسلیت عرض کرده و از خداوند منان برای ایشان علو درجات و رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

درگذشت اللهیاری شوکه کننده و غم انگیز

ولی تیموری با تسلیت درگذشت مدیرکل فقید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان تصریح کرد: ویروس منحوس کرونا، در واپسین روزهای حیات خود هم عزیزان نازنینی از ما را به کام مرگ می کشاند. خبر درگذشت مرحوم اللهیاری برای من بعنوان عضوی از خانواده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور شوکه کننده و غم انگیز بود. ما دوست و همکار بسیار عزیزی را از دست دادیم.

معاون گردشگری خاطرنشان کرد: یاد و خاطره این عزیز و ثمرات تلاش خستگی ناپذیرش برای یکی از قطب های گردشگری کشور برای همیشه به نیکی و گرامی باقی خواهد ماند. امیدوارم بعد از این، با تلاش سیستم بهداشتی، تمامی هموطنان بزرگوار و چهره های ارزشمند، برای کشور عزیزمان باقی بمانند.

تیموری نوشت: این فراغ غم بار را در ابتدا به خانواده آن مرحوم و سپس به خانواده بزرگ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور تسلیت عرض می کنم و از خداوند منان برای آن عزیز از دست رفته جایگاه رفیع در پناه پروردگار خواستارم.
نقش موثر مرحوم اللهیاری در ثبت اصفهان بعنوان شهر جهانی صنایع دستی
پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی در پیامی درگذشت فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان را به خانواده آن مرحوم، همکاران و همینطور خانواده صنایع دستی استان اصفهان تسلیت گفت.
معاون صنایع دستی عنوان کرد: خبر ناگوار درگذشت مدیرکل فقید میراث فرهنگی استان اصفهان، شادروان، اندوهی سنگین در قلوب تمامی ما و همکاران ایشان پدید آورد و تأسف و تحسر فراوانی را باعث شد.
وی اضافه کرد: مرحوم اللهیاری یکی از دلسوزترین و موفق ترین مدیران کل استانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بودند که با دانش مدیریت، زحمات بی دریغ و تلاشهای بی شائبه خود موفق شدند ضمن تقویت و تعالی شهر اصفهان، آنرا بعنوان شهر جهانی صنایع دستی توسط شورای جهانی صنایع دستی به ثبت برسانند و این مسیر صعب را برای دیگر مدیران مربوطه هموار کنند.

مرحوم اللهیاری دانشمندی با اخلاق

محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی در پیامی درگذشت فریدون اللهیاری را به خانواده محترم مرحوم، کارکنان، وزیر محترم وزارت متبوع و فعالان جامعه پرکار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تسلیت گفت و از خداوند متعال علو درجات مرحوم اللهیاری را مسئلت کرد.

وی نوشت: در نهایت تأسف و تألم همکار عزیز، دانشمند و با اخلاقمان جناب دکتر فریدون اللهیاری از میان ما رفت و به آرامش ابدی پیوست. این ضایعه و فقدان برای خانواده ایشان، کارکنان وزارت متبوع و فعالان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آنچنان سنگین است که مسئلت از خدای متعال تسکین دهنده آلام خواهد بود.

فریدون اللهیاری متولد خرداد ماه ۱۳۴۷، دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته تاریخ دانشگاه اصفهان و کارشناسی ارشد دانشگاه تهران و همچون دانشجویان اولین دوره دکترای تخصصی تاریخ ایران اسلامی دانشکاه شهید بهشتی در تهران بود که با پژوهشی درباره ساختار حکومت ایلخانی و تأثیر الگوی نظری و عملی نظام ساسانی از رساله دکتری خود در سال ۱۳۷۸دفاع کرد، بعنوان دومین دانش آموخته دکترای تخصصی تاریخ دانشگاه شهید بهشتی فارغ التحصیل شد و از سال ۱۳۷۹ به عضویت هیئت علمی دانشگاه اصفهان درآمد.

منبع: