مهمترین اصل برای ساخت یك درب قطعا استحكام آن است. استفاده از فلزات و آلیاژهای فلزی كمك موثری به این امر می‌كند.

درب پارکینگ

درب پارکینگ از آن درسته از درب‌هایی است که علاوه بر بالا بردن امنیت ساختمان نقش بسیار مهمی در افزایش زیبایی نمای ساختمان دارد. اغلب درب ورودی پارکینگ در خارج از ساختمان قرار گرفته و بخش زیادی از نمای بیرونی ساختمان را به خود اختصاص می‌دهد. هارمونی رنگ و طرح بین درب پارکینگ، درب ورودی ساختمان، پنجره‌ها و نمای ساختمان بسیار مهم و با اهمیت است. اکثر افراد برای در و پنجره‌های ساختمان از یک رنگ و طرح استفاده می‌کنند که انتخاب کم ریسک و مناسبی است.
 
اگر به خانه های اطراف خود نگاهی بیندازید متوجه می شوید درب های آن ها با یکدیگر متفاوت است و هر کدام دارای جنس و طرح مخصوص هستند. این گونه درب ها از نظر نحوه باز و بسته شدن و جنس دارای انواع مختلف می باشند که طبق سلیقه صاحب خانه و بودجه آن ها انتخاب می شوند.
 

انواع درب های پارکینگ از لحاظ جنس

 
درب فلزی
 
درب های فلزی از مقاوم ترین انواع درب محسوب می شوند. در ساخت این گونه درب ها هم در چهارچوب و هم یراق آلات آن از فلزات استفاده شده است و در برابر عوامل مختلف جوی و ضربه مقاومت بسیار خوبی دارد. درب های فرفورژه یکی از انواع این درب ها محسوب می شود که دارای طرح های بسیار زیبا و منحصر بفرد می باشد و ورودی خانه را به مکانی شیک و مدرن تبدیل می کند.
 
درب آلومینیومی
 
این مدل درب پارکینگ فلزی که از جنس آلومینیوم ساخته می شود وزنی سبک دارد و در اثر تغییرات آب و هوایی دچار آسیب یا زنگ زدگی نمی گردد. قیمت درب آلومینیومی مناسب است و کارایی بالای آن باعث شده محبوبیت بالایی در بین خریداران پیدا کند. اصولاً درب های تاشو از این جنس تولید می شوند و دارای طول عمر بالا هستند.
 
درب فایبرگلاس
 
فایبرگلاس وزن بسیار سبکی دارد و به همراه آلومینیوم در ساخت درب پارکینگ استفاده می شود. این مدل درب از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. درب های ساختمانی که از جنس فایبرگلاس هستند ظاهری شبیه چوب دارند و در نگاه اول امکان دارد با چوب اشتباه گرفته شوند.
 
 درب چوبی
 
چوب از جمله متریال هایی است که مدام نیاز به مراقبت و نگهداری دارد، از این رو کمتر کسی از چوب برای ساخت درب پارکینگ استفاده می کند. این متریال در برابر رطوبت و آب پوسته پوسته می شود و ظاهر اولیه خود را از دست می دهد. اما در صورت رنگ آمیزی یا پولیش کاری می توان عمر آن را طولانی تر نمود.
 
 
 

انواع درب پارکینگ بر اساس نحوه عملکرد

 
درب پارکینگ از نظر نوع باز و بسته شدن به سه دسته زیر تقسیم بندی می شود
 
درب های پارکینگ کرکره ای
 
درب کرکره ای با حرکت به سمت بالا به صورت رولی جمع می شود و اتومبیل می تواند وارد پارکینگ و یا از آن خارج شود. این مدل درب فضای بسیار کمی از پارکینگ اشغال می کند و به دلیل سهولت در استفاده شاهد حضور آن در ساختمان های مدرن هستیم. جنس درب پارکینگ کرکره ای از استیل یا آلومینیوم است که درب آلومینیومی به عنوان یک عایق صوتی و حرارتی عمل می کند. در مکان هایی که تاج درب آن ها از فضای کمی برخوردار است می توان این مدل درب را نصب نمود.
 
درب اتوماتیک زیرسقفی
 
این مدل درب که به درب گاراژی نیز معروف است در موازات سقف به صورت کشویی باز و بسته می شود. درب اتوماتیک سقفی فضا ورودی را به طور کامل برای تردد وسایل نقلیه باز می کند و حتماً باید در پارکینگ های سقف دار نصب شود.
 
درب اتوماتیک پارکینگ تاشو
 
این نوع درب در دو مدل درب پارکینگ تک دربی و دو دربی ساخته می شود. در مدل تک دربی، درب به سمت بالا حرکت کرده و باز می شود اما در مدل دو دربی، باز و بسته شدن درب از سمت چپ و راست صورت می گیرد. این مدل درب ها در عرض چند ثانیه باز و بسته می شوند و می توان از امنیت آن ها مطمئن بود. درب تاشو اتوماتیک از جنس آلومینیوم ساخته می شود و طراحی شیک آن باعث شده افراد بسیاری به آن علاقمند شوند.
 
 
 
ویژگی اصلی یک درب پارکینگ خوب :
استحکام: مهمترین اصل برای ساخت یک درب قطعا استحکام آن است. استفاده از فلزات و آلیاژهای فلزی کمک موثری به این امر می‌کند. همچنین به کارگیری روش‌های مدرن جوشکاری برای اتصال قطعات مختلف به هم جز اصول کار است.
زیبایی: انسان به صورت غریزی ستایش کننده زیبایی است. به همین دلیل با صرف هزینه زیادی در تمامی مراحل طراحی و ساخت یک ساختمان سعی می‌کند زیباترین عمارت را بنا کند. درب پارکینگ به عنوان پیشانی ساختمان در معرض دید ناظران قرار دارد. به همین دلیل جایگاه ویژه‌ای در معرفی ساختمان خواهد داشت.
هماهنگی با طراحی و نمای ساختمان: تمامی اجزای یک ساختمان باید در هماهنگی کامل با هم باشند. برای درب ورودی حیاط، باید تنوعی از طرح و رنگ را داشت تا بتوان از میان آنها به بهترین انتخاب رسید.
 

دسته‌ها: توریسم