به گزارش عصر توریسم دبیركل كمیسیون ملی یونسكو اظهار داشت: رقابتِ كشورها برای برند جاده ابریشم شدید می باشد، خیلی از كشورها پروژه هایش را با برند جاده ابریشم مطرح می كنند، اما در داخل كشور همت لازم برای گرفتن این میزبانی ها وجود ندارد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، حجت الله ایوبی در جلسه هم اندیشی بررسی برگزاری ششمین كنفرانس بین المللی ثبت های زنجیره ای در راه جاده ابریشم با رویكرد ویژه گردشگری در استان همدان، اظهار داشت: در بحث جاده ابریشم رقابت شدیدی بین كشورهای مختلف وجود دارد، در سال های گذشته كشور چین در این زمینه موفق بوده و چند سال است این كشور خیلی از پروژه هایش را با برند جاده ابریشم مطرح می كند، حتی خیلی از موسسات فیلم سازی برای گرفتن اعتبار از دولت از این برند استفاده می نمایند.
وی با تاكید بر این كه كشورهای دیگر هم از جاده ابریشم برای توسعه شهرها و ایجاد گردشگری و رونق استفاده می نمایند، افزود: بنابراین در یونسكو بخشی ویژه بنام «جاده ابریشم» بوجود آمده است.
دبیركل كمیسیون ملی یونسكو در ایران با اشاره به میزبانی برخی كشورها مانند چین، اسپانیا، عمان و ازبكستان از كنفرانس ملی راه ابریشم و دشواری در گرفتن میزبانی این رویداد توضیح داد: مراحل گوناگونی گذشت تا در نهایت میزبانی اجلاس بین المللی راه ابریشم به ایران رسید، اما در داخل كشور همت برای گرفتن این میزبانی ها وجود ندارد، معتقدم ایران می تواند با عنایت به امكانات شهرهای مختلف در زمینه جاده ابریشم حرف های مهمی بزند.
وی با اشاره به برگزاری برنامه های مهم بین المللی در كنار اجلاس راه ابریشم همچون «دومین اجلاس كنفرانس بین المللی مسیر معنویت و گفت وگوی ادیان در جاده ابریشم» خبر داد: اولین جشنواره صلح نوشته های جاده ابریشم با حضور كشورهای صاحب خوشنویسی مانند ایران، چین، كره جنوبی و ژاپن برگزار می شود و این كشورها جشنواره خوشنویسی خویش را برگزار خواهند كرد.

۵ كارگاه در رابطه با جاده ابریشم در اجلاس جهانی راه ابریشم
امیر روشن بخش – معاون ارتباطات و مشاركت ها و سرپرست گروه ارتباطات كمیسیون ملی یونسكو – نیز با اشاره به اینكه كنفرانس راه ابریشم از اول تا ۹ مهر امسال برگزار می شود، اظهار داشت: برگزاری كارگاه «گفت وگوی بین مذاهب و گفت وگوی بین فرهنگی در كشورهای مسیر جاده ابریشم»، دومین «كنفرانس بین المللی معنویت در راه جاده ابریشم» و كنفرانس سالانه «رابط های ملی جاده ابریشم» همچون دیگر برنامه هایی است كه در چارچوب كنفرانس بین المللی راه ابریشم برگزار هم می شود.
او با تاكید بر این كه در این كنفرانس همینطور «جشنواره صلح نوشته های جاده ابریشم» و «مجمع شهرداران شهرهای محور جاده ابریشم» هم برگزار می شود، افزود: «اجلاس جهانی اصلاح الگوی مدیریت تقاضا و مصرف آب» در كنفرانس بین المللی راه ابریشم برگزار می گردد.
به اعتقاد وی، برگزاری هرچه بهتر این رویداد با عنایت به حضور ۶۰ میهمان بین المللی با عنایت به هدف گذاری بر توسعه گردشگری شهر همدان از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.

فرآیند فرهنگی «پایتخت گردشگری كشورهای اسلامی» در همدان متوقف نمی شود
عباس صوفی – شهردار همدان – هم در این نشست ی هم اندیشی به برگزاری نشست فعالان گردشگران جهان در سال ۲۰۱۸ در پایتخت گردشگری كشورهای آسیایی بعنوان میزبان اشاره نمود و اظهار داشت: قرار شد این فرآیند فرهنگی متوقف نشود و پیشنهاد برگزاری اجلاس بین المللی جاده ابریشم با استقبال مسئولان استان روبرو شد.
شهردار همدان رویكرد خوب یونسكو و عزم مسئولان استانی را عاملی دانست كه می تواند با برگزاری كنفرانس بین المللی راه ابریشم اتفاق خوبی را رقم بزند و خبر داد: همینطور مجمع شهرداران آسیا پیشنهاد كردند در همدان جلسه ای داشته باشند.
كامران گردان – رئیس شورای شهر همدان – هم اظهار داشت: ما اعتقاد دادیم با عنایت به اهداف گردشگری می توانیم با حضور گردشگران، همدان را به جهانیان بشناسانیم و این شهر را بعنوان یكی از مراكز شاخص گردشگری معرفی نماییم، این رویداد در توسعه گردشگری موثر است.
وی همینطور برگزاری كنفرانس بین المللی راه ابریشم را اتفاقی موفق در همدان ارزیابی كرد و اضافه كرد: این رویداد می تواند كاركردهای موثری برای گردشگری در استان داشته باشد.

همدان مستحق ثبت جهانی یك اثر، هر سال است
محمود عراقی – معاون استاندار همدان – نیز در سخنانی با بیان این كه این استان با شهرهای اطراف فاصله اندكی دارد و با خطوط ریلی راه آهن هم با دیگر استان ها در ارتباط می باشد، اظهار داشت: از آغاز دولت یازدهم محور توسعه گردشگری را در استان همدان در دستور كار قرار دادیمف این شهر نه از نظر ابعاد كشاورزی و صنعتی، بلكه استانی با ظرفیت های گردشگری می باشد.
او با اشاره به اینكه همدان در جنب وجوش گردشگری می باشد، توضیح داد: یكی از كارهای موثر در این بخش، ثبت های كشوری و جهانی آثار باستانی و تاریخی استان همدان است، ثبت جهانی «لاریجون» بعنوان یك اتفاق بسیار مهم، كار آسانی نبود، ما مستحق ثبت جهانی یك اثر در سال هستیم.
وی با تاكید بر این كه همدان نشست های ملی و بین المللی را در دستور كار قرار داده، افزود: سال قبل سفرای كشورهای آسیایی و اروپایی را دعوت و نشست های داخلی و خارجی خوبی برگزار كردیم، نشست مجمع گردشگری آسیا یكی از این نشست ها بود و همدان نقش كشوری در این زمینه ایفا كرد كه اثرات این نشست ها در حضور توریستهای خارجی قابل رویت است.
وی با اشاره به این كه در جذب گردشگر داخلی از تهران و خوزستان و دیگر استان ها هم می توانیم موفق باشیم، چون این استان از غرب كشور هم گردشگران زیادی را به خود جذب می كند، افزود: با عنایت به تجربه گردشگری در سال ۲۰۱۸ می توانیم پذیرای كنفرانس بین المللی جاده ابریشم باشیم و آماده برگزاری كامل این رویداد هستیم.

همدان با محورهای شهر خلاق و ایجاد یك رویداد به نهاد، موفق می شود
بهمن نامور مطلق – مدیر گروه فرهنگ كمیسیون ملی یونسكو – هم در این جلسه با اشاره به اهمیت تشكیل كارگروه برگزاری اجلاس بین المللی راه ابریشم اظهار نمود: احساس می شود همدان از بضاعت های خود آگاه شده و از آنها خوب استفاده می نماید، اگر همدان محورهای اصلی مربوط به شهرهای خلاق همچون گردشگری و میراث را دارند و حتی اگر رویداد را به نهاد تبدیل كنند می توانند موفق شوند.
او تصریح كرد: خیلی از شهرها و كشورها در محدوده جاده ابریشم نیستند اما برای ورود به آن جنگ می كنند تا از فرصت ها برای ارتقای زندگی افراد استفاده كنند.
به گزارش روابط عمومی روابط عمومی كمیسیون ملی یونسكو در ایران، در جلسه هم اندیشی بررسی برگزاری ششمین كنفرانس بین المللی ثبت های زنجیره ای در راه جاده ابریشم با رویكرد ویژه گردشگری در استان همدان، كه حجت الله ایوبی – دبیركل كمیسیون ملی یونسكو در ایران -، امیر روشن بخش – معاون ارتباطات و مشاركت ها و سرپرست گروه ارتباطات كمیسیون ملی یونسكو -، بهمن نامور مطلق – مدیر گروه فرهنگ كمیسیون ملی یونسكو -، سمانه زمانی – مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی كمیسیون ملی یونسكو -، الهه عطایی – معاون فرهنگی كمیسیون ملی یونسكو -، آرش امینی – مدیركل امور بین الملل و حوزه ریاست كمیسیون ملی یونسكو -، عباس صوفی – شهردار همدان -، محمود عراقی – معاون استاندار همدان – و كامران گردان – رئیس شورای شهر همدان – برگزار گردید.