به گزارش عصر توریسم مدیرعامل شركت توسعه ایرانگردی و جهانگردی از تصرف ۱۲۴ هكتار از اراضی چمخاله در استان گیلان از طرف یك نهاد نظامی آگاهی داد و اظهار داشت: با پیگیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مذاكره برای پس گرفتن این بخش از سواحل دریای خزر شروع شده است.
این ساحل در چمخاله از توابع استان گیلان واقع شده است، منطقه ای كه تصرفات گسترده سواحل آن اعتراض ها و پیگیری های قضایی مقامات محلی را در چند سال گذشته به دنبال داشته است.
عینی ـ مدیر املاك و مستغلات شركت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی ـ بعد از اظهارنظر مدیرعامل این شركت درباره پس گرفتن املاك تصرف شده، درباره جریان آزادسازی این بخش از سواحل دریای خزر، به ایسنا گفت: شركت توسعه ایرانگردی و جهانگردی وكالت ۶۸ ملك را در اختیار دارد اما در بررسی ها نزدیك به ۱۰۰ ملك دیگر از اموال و املاك این شركت شناسایی شده كه در زمان انحلال و ادغام سازمان ایرانگردی و جهانگردی و تشكیل شركت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی از جانب سایر دستگاه ها تصرف شده است.
به قول او، از بین این اموال و املاك ۵۲ مورد در اختیار نهادهای نظامی است كه برای پس گرفتن آنها مذاكراتی شروع شده است.
عینی افزود: ۱۲۴ هكتار از ساحل چمخاله هم جزو املاك تصرفی است كه الان در اختیار یكی از نهادهای نظامی قرار گرفته كه با پیگیری و نامه نگاری آقای مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ برای پس گرفتن آن مذاكراتی آغاز و توافق های اولیه ای شده است. در این بخش از ساحل و جنگل استان گیلان قبلا ساخت و سازی شده بود كه آن نهاد نظامی هم در این مدت سازه هایی را افزوده است.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا این بخش از اراضی مقرر است آزادسازی شود یا مصرف محدودی برای آن تعریف خواهد شد؟ اظهار داشت: ما این۱۲۴هكتار را برای خودمان یا مسؤولان نمی خواهیم. این اراضی برای مردم است و قرار نیست كاربری شخصی و یا انحصاری داشته باشد، بلكه مجموعه های تفریحی و فرهنگی برای آن تعریف می شود كه مصرف عمومی داشته باشد. از طرفی در اساسنامه، این شركت موظف شده زیرساخت گردشگری ایجاد كند كه در همین راستا در اراضی چمخاله بعد از تعیین وضعیت، اقدام خواهد شد.
عینی اضافه كرد: ساحل چمخاله تنها موردی نیست كه شركت ایرانگردی و جهانگردی پیگیر مالكیت آن است. املاك دیگری هم وجود دارد كه طبق مكاتبات آقای مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ بزودی تكلیف آنها مشخص می شود.
شركت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی سال ۱۳۸۶ زیر مجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأسیس شد. طبق تبصره ۲ ماده یك قانون تشكیل این سازمان مصوب سال ۱۳۸۳، وظایف حاكمیتی سازمان ایرانگردی و جهانگردی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منتقل شد و وظایف اجرایی و امور تصدی آن با همه امكانات، اعتبارات، نیروی انسانی، اموال و دارایی، تعهدات و اعتبارات به شركتی دولتی با عنوان «توسعه ایرانگردی و جهانگردی» محول شد. مدیرعامل این شركت مستقیماً از جانب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعیین می شود كه زیر نظر وی فعالیت می كند.

منبع: