به گزارش عصر توریسم، خراسان رضوی معاون اجرایی ریاست جمهوری اظهار داشت: در پروژه های بزرگ ملی باید ساز و کاری طراحی نماییم که مردم در تمام مسائل به شکل واقعی میدان دار باشند و ساز و کار مشارکت واقعی مردم در امور مهمی مثل اقتصاد و زیارت فراهم گردد.

محسن منصوری، در مراسم «شکرانه خدمت» که در تالار همایش های هتل نوین مشهد برگزار شد با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری که ارزشمندترین و گرانقدرترین نقطه کشور عزیزمان را حرم مطهر رضوی دانستند، اظهار نمود: عرصه های خدمت در کشور ما متفاوت و مختلف هستند، بعضی از این عرصه ها شیرین تر و گواراتر است و یکی از این حوزه ها، نوکری خاندان و خادمی حضرت رضا(ع) است.

وی افزود: نزدیک به ۱۰ میلیون نفر در بازه ۲۰ تا ۳۰ روز وارد استانی شدند که شاید زیرساخت های آن بر روی کاغذ پاسخگوی این حجم از مسافر نباشد، اما به لطف خدا این پدیده مبارک سفر به بهترین شکل مدیریت شد.

سفر در کشور ما نماد امید جامعه است

منصوری تصریح کرد: سفر در کشور ما نماد امید و زنده بودن جامعه است. اگر در کشوری شاخص سفر شاخص بالایی باشد، آن کشور رو به رشد، شاد و پر نشاط تلقی می شود. در مشهدالرضا سفر زیارتی علاوه براین ویژگی، یک بعد معنوی دارد که خیلی مهم است.

وی افزود: شاخص امید، شاخصی است که دشمن بر روی آن برنامه ریزی نموده است. اساساً یکی از مرزهای مبارزه و مقابله ما با دشمن همین مساله امید و امیدآفرینی است. آنچه دشمن درحال برنامه ریزی بر روی آن است، این که کشور ما را یک کشور خمود، کند، کسل و بی تحرک با مردمی ناامید جلوه دهد، اما به لطف خدا در برهه های مختلف ما در این عرصه توفیقات جدی داریم.

معاون اجرایی ریاست جمهوری کثرت سفرها امسال را نمونه ای از بالا رفتن امیدواری در بین مردم دانست و اظهار داشت: مردم ما مردمی پر نشاط هستند وامید به زندگی شرایط خوبی در کشور دارد، با وجود تمام مشکلات و کم و کاستیهایی که امکان دارد در حوزه های مختلف همچون حوزه اقتصادی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه از دوران نوجوانی و جوانی توفیق داشتیم در محل های مختلف، فعالیتهای فرهنگی داشته باشیم، اما هیچ اقدام مؤثر فرهنگی مانند زیارت را نتوانستیم پیدا نماییم، مساله مهم زیارت را خاطرنشان کرد و اظهار داشت: زیارت برای ما یک امتیاز و مزیت ویژه شیعه است. آنجایی که ساخت درونی قدرت ما شکل می گیرد و استقامت داخلی کشور ما به منصه ظهور گذاشته می شود، مؤلفه های مختلفی همچون بهره گیری از ساحت قدس حضرات معصومین در آن وجود دارد که در چارچوب ها و توسلات مختلف مانند زیارت بروز می یابد.

منصوری با ناتوان شمردن دشمن در تحلیل چنین پدیده هایی اضافه کرد: شاید به لحاظ منطق اقتصادی، ما را صدمه پذیر بدانند اما منطق های مختلفی پشت استقامت کشور ما وجود دارد. چنانکه مقام معظم رهبری در سخنان ابتدای سال، مفصل در مورد این موضوعات صحبت کردند، ما متکی به اهل بیت(ع) و متمسک به ذوات مقدس حضرات معصومین هستیم و از این باب کشوری قوی داریم، چونکه مردم دل بسته به اهل بیت(ع) هستند، دل در گرو این خاندان دارند و وقتی وابستگی معنوی مردم با خاندان تقویت شود، معادل با تقویت جمهوری اسلامی، فرهنگ مبارزه، مقاومت و رشد خواهد بود.

وی ضمن اشاره به حضور و اقامت ۱۰ میلیونی زائرین در یک برهه کوتاه و عزم سفر ایشان بیان نمود: خروجی این اتفاقات می شود اتفاقی که در مساله روز قدس رخ می دهد. با کدام منطق دنیا می تواند تحلیل کند که ما علیرغم تمام مشکلات همچون نابسمانی های حوزه اقتصاد، تورم و… اتفاقی از جنس راهپیمایی روز قدس را رقم می زنیم. به گواهی تمام آمارهای دوست و دشمن، مراکز اطلاعاتی داخلی و خارجی سال جاری در راهپیمایی ۲۲ بهمن، ۱۳ آبان و روز قدس چند ده درصد در برخی از شهرها و مراکز استان ها مردم بیشتر شرکت کردند.

معاون اجرایی ریاست جمهوری افزود: مردم نسبت به پشتیبانی از آرمان های فلسطین مصمم هستند. فلسطین یک نماد و مساله اول جهان اسلام است. نماد مبارزه، مقاومت و ایستادگی جریان اسلام پای اصول و مبانی است و از این جهت روز به روز بر این منطق مستحکم تر عمل می نماییم و لحظه به لحظه بر اصول اساسی که از آغاز انقلاب اسلامی بر آن هم قسم شدند، پیش می روند و این ها مزیت های کشور ما بعنوان محور جبهه مقاومت است.

منصوری با گفتن خداقوت به تمام دستگاه ها و اداراتی که در راه سفر زیارتی همت و خدمت کردند، اظهار داشت: این همتی که در مجموعه استان خراسان رضوی وجود دارد، در کنار استانهای مجاور سبب شد که در این اتفاق و رویداد مهم سربلند باشیم. هرچند امکانات و منابع محدود است، اما با روش های مختلف میتوان این محدودیت را جایگزین کرد.

کمبود امکانات استقبال از زائرین با کار جهادی حل شود

وی ضمن اشاره به وجود حدود ۱۴۰ هزار تخت اقامتی در مشهد و مقایسه آن با پذیرش شبی ۲ میلیون زائر بیان نمود: برای حل این مساله چند مسیر را دنبال کردند. آنجایی که امکانات کم هست، با کار جدی و جهادی بخشی از این کمبود امکانات را می شود حل و فصل کرد. انجام کار شبانه روزی، شب بیداری هایی که ما به ازای آن می شود اسکان مسافران، استقبال خوب، برقراری امنیت، به صورتی که در روزهای نوروز مساله جدی امنیتی در کل کشور نداشتیم که با در نظر گرفتن این حجم از تردد و مسافر اتفاق بسیار بزرگی است. باآنکه حوادث جاده ای نسبت به سال قبل کمتر بوده، اما حتی یک مورد آن هم زیاد است.

وی تصریح کرد: متولیان علاوه بر این که کمبود امکانات را با کار شبانه روزی جبران کردند، در مرحله بعد با برنامه ریزی خیلی از خلاءها را پر کردند و از چندین ماه قبل درگیر طراحی برای میزبانی مناسب بوده اند. تدبیر و طراحی و اجرای گام به گام مسائل قابل تحسین است.

معاون اجرایی ریاست جمهوری اضافه کرد: مساله سوم که از عواملی است که میتوان بر این نقصان ها غلبه کرد و شاید راه نجات کشور هم ‎باشد، اتصال به ظرفیت مردم است. بخش خیلی از میزبانی، مردمی اتفاق می افتد. مشهدالرضا مردم شریفی دارد که بار اصلی میهمان نوازی را به دوش می کشند. زحمت مسؤلان و مدیران در جای خود حائز اهمیت می باشد، اما میزبان اصلی مسافران در منازل، مساجد، حسینیه ها و مجامعی که بافت مردمی دارد، مردم هستند.

وی ضمن اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام اظهار داشت: اساساً راه نجات کشور ما همین است، در پروژه های بزرگ ملی هر چقدر بتوانیم مردم را درگیر نماییم، موفق تر هستیم. باید ساز و کاری طراحی نماییم که مردم در همه مسائل به شکل واقعی میدان دار باشند. این که ما مردم و مردمی بودن را پرتکرار و پر بسامد در دولت مطرح می نماییم در جای خود حائز اهمیت می باشد، اما مهم تر از آن اینست که ساز و کار مشارکت واقعی مردم در امور مهمی مثل اقتصاد و زیارت فراهم گردد.

منصوری تصریح کرد: نمونه های موفق این مورد را هم در کشور خودمان و هم در منطقه شاهد بودیم. چنانکه نظری، استاندار خراسان رضوی در مورد ارزیابی و پیشبینی های دهه آخر صفر بیان کرد حدود ۶۰ هزار مسافر در منازل پذیرایی شدند که اتفاق مهمی است. در اربعین که تجلی مشارکت مردم است و ۲۰میلیون نفر در یک برهه کوتاه در عراق حضور می یابند، دولت عراق کمترین مداخله و مشارکت به معنای میزبانی را دارد. میزبانی بیشتر بر عهده مردم است و دولت کارهای تأمینی و تنظیم گری را انجام می دهد و نمونه موفق استفاده از ظرفیت مردم در مبحث زیارت است.

وی با اشاره به اینکه مشهد هم در این عرصه پیشتاز است، افزود: یک سری کارها در سطح کلان بر عهده دولت می باشد و یک سری زیرساخت ها در سطح استان باید صورت گیرد تا زیرساخت پذیرایی از مسافران بهتر از قبل شود. همچون کارهایی که باید با جدیت دنبال شود، مساله جابه جایی مسافر به مقصد مشهد است که احتیاج به تحول جدی در ناوگان هوایی است، همینطور در حوزه ریلی باید کار جدی انجام دهیم.

پروژه قطار سریع السیر به مشهد درحال پیگیری است

معاون اجرایی ریاست جمهوری بیان نمود: از مهم ترین پروژه هایی که امروز در سطح دولت پیگیری می شود، پروژه قطار سریع السیر به مشهد است. در مذاکرات اخیر با برخی کشورها این مورد با جدیت دنبال شده و گشایش های خیلی خوبی در این عرصه اتفاق افتاده است. ما این را حق مردم مشهد و حق مردم کشور می دانیم، چونکه بهره بردار اصلی این پروژه سایر مردم کشور هستند که می خواهند در یک مسیر مطمئن، سریع و ارزان به پابوس مراد خودشان حضرت علی ابن موسی الرضا بیایند.

وی در مورد گسترش مراکز اقامتی بعنوان موضوعی که باید در شهر مشهد حل و فصل شود، اظهار داشت: نباید به سمت لوکس بودن مراکز پیش رویم، بلکه مراکزی باشد که طبقه متوسط و ضعیف بتوانند به بهترین شکل از آن استفاده نمایند. هدف گذاری یک میلیون تخت اتفاق مبارکی است که ما هم حمایت و کمک خواهیم کرد، اما اگر در مشهد و خراسان رضوی کسی منتظر باشد از تهران یا هر جای دیگری پول دولتی بزرگی به اینجا بیاورد و مثلا ما به ازای این آورده دولت، یک میلیون تخت یا ۵۰۰ هزار تخت ساخته شود، هیچگاه این اتفاق نمی افتد، چونکه منابع کشور اینقدر نیست که بخواهد در این عرصه ها صرف شود.

منصوری افزود: چاره این مساله مردمی سازی از راه تنظیم گری و مشوق دادن، است. اگر واقعاً در مجموعه های مختلف همچون شهرداری و استانداری بسته اقتصادی که مشوق سرمایه گذاران باشد را طراحی نمایند، دولت هم همه اختیارات را در این مورد به مجموعه استان، شهرداری و شهرستان مشهد بدهد، من یقین دارم با این فرایند ما می توانیم کاری نماییم که سرمایه گذاران مختلف با ذوق و شوق برای سرمایه گذاری در این عرصه سراریز شوند.

جاذبه های مادی و معنوی مشهد سبب شده علاوه بر سرمایه گذاران داخلی، سرمایه گذاران خارجی بخصوص شیعیان منطقه هم علاقه مند به سرمایه گذاری در این عرصه باشند، اما موانع را باید از پیش روی آنها برداشت. با طراحی مدل اقتصادی در تغییر کاربری ها، صدور پروانه و تسهیلات میتوان گشایش های بزرگی را در حوزه پذیرایی از مسافران و حوزه هایی که به ترویج فرهنگ زیارت کمک می نماید، داشته باشیم.

منبع:

دسته‌ها: توریسم