به گزارش عصر توریسم، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تجلیل از تعدادی احیاگر و خیر میراث فرهنگی، اظهار داشت: زیبایی حلقه مفقوده مرمت شده و با آن خداحافظی کرده ایم.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ با حضور عزت الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ علی دارابی ـ قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی ـ و تعدادی از پیشکسوتان مرمت گری در محل این وزارت خانه برگزار گردید.
ضرغامی در این مراسم اظهار داشت: شما بزرگانی که اینجا هستید نمایندگان شایسته ای از یک جامعه بزرگ و ارزشمندی هستید که بسیاری از آنها امروز اینجا حضور ندارند. در واقع تجلیل امروز از شما قدردانی و ادای دینی به همه مرمت گران و فعالان حوزه میراث فرهنگی است. کار مرمت یک کار متعالی است و عادی نیست. مرمت کار خداست.
او اضافه کرد: هر کاری که کاربردی است نیاکان ما آن کار را زیبا انجام می دادند. امروزه در بعضی از مواقع با زیبایی در برخی از کارها و آثار خداحافظی کرده ایم. در واقع زیبایی حالا حلقه مفقوده ماست. در حالیکه در خلقت هم خداوند از زیبایی بهره برده و مرمت از همین جنس است.
ضرغامی افزود: در حوزه مرمت یکی از مباحثی که باید به آن توجه بیشتری کرد اهمیت به نظریه است. مرمت برای خود دارای آداب و رسوم و آیین است و در دل خود آیین ویژه ای دارد. میراث ناملموس ما در دل مرمت قرار گرفته و به صورت مثال بعضی از مرمت کاران برای کارهای خود وضو می گرفتند. بنابراین است که من دست مرمت گر گنبد سلطانیه زنجان را بوسیدم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همینطور بیان نمود: در قانون شرح وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در دولت بررسی شده و بزودی به مجلس عرضه خواهد شد، به مبحث میراث فرهنگی توجه جدی شده است.
در ادامه، فاطمه داوری ـ مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی گفت: امروز توفیق میزبانی از عزیزانی را داریم که در زمینه محافظت از میراث فرهنگی و بناهای تاریخی کشورمان کارهای ارزشمند ای انجام دادند و ما مدیون آنها هستیم. روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی فرصت مغتنمی برای جوامع محلی، ملی و بین المللی است تا یک گفتمان فرهنگی در این حوزه شکل بگیرد. در سال ۱۴۰۲ این روز به موضوعات تحولات میراث فرهنگی اختصاص دارد. برنامه های گسترده ای مانند برگزاری نشست های تخصصی در نظر گرفته شده است. امروز فرصت مغتنمی برای بازگو کردن ارزش های حفاظت میراث فرهنگی است تا داشته های فرهنگی و تاریخی کشورمان را قدر بدانیم و معرفی نماییم.
داوری اضافه کرد: توسعه فرهنگی کشور صرفاً می تواند برگرفته از منابع فرهنگی و ارزش های فرهنگی کشور باشد. بالغ بر ۳۴ هزار اثر ثبت شده در کشور داریم که تلاشهای مختلفی برای محافظت از این آثار تاریخی انجام شده است.
عباس کلانتری خلیل آباد ـ رئیس دانشگاه یزد ـ نیز کارکرد حضور دانشگاه در حوزه میراث فرهنگی را شرح داد و اضافه کرد: بافت تاریخی یزد ثبت جهانی شده است و حفاظت آن از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. هر سال تعداد زیادی از خانه های تاریخی که در این بافت قرار دارند توسط خیران، فعالان و اداره کل میراث فرهنگی مرمت می شود.
او افزود: متون علمی ما متون ترجمه ای است و باید از دانش بومی در محافظت از بافت تاریخی استفاده نماییم و ارزش های معماری ایرانی اسلامی را حفظ نماییم. امروز فارغ التحصیلان دانشگاه معماری یزد در عرصه های ملی و بین المللی خوش درخشیدند. حضور دانشکده معماری در بافت تاریخی یزد باعث پویایی این بافت تاریخی شده است.

باران خیلی از دهنه های بازار اصفهان را از بین برد
همینطور محمدعلی ایزدخواستی ـ مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ـ در این مراسم اظهار داشت: در یک سال قبل در اصفهان، همدوشی بین مدیریت شهری و میراث فرهنگی شکل گرفته است. رویکردمان در مدیریت شهری، محافظت از پهنه های تاریخی است باید به این نتیجه برسیم مرمت تک بنا تنها باعث حفاظت نمی گردد، بلکه باید بناها و بافت تاریخی پیرامون آن مورد حفاظت قرار بگیرد.
او اضافه کرد: با کمک اداره کل میراث فرهنگی اصفهان یک پهنه تاریخی ـ فرهنگی در ارتباط با دوره سلاجقه که در پیرامون مسجد جامع اصفهان قرار دارد و بشدت صدمه دیده را برای حفظ و احیا در نظر گرفتیم تا سرمایه گذاران بخش خصوصی را به سرمایه گذاری در این بخش ترغیب نماییم. بازخوانی اصفهان انتهای قرن گذشته در دستور کارمان قرار دارد با عنایت به بارندگی هایی که طی این مدت اتفاق افتاده بود خیلی از دهنه های بازار از بین رفته بود بدین منظور پارسال بیشتر از ۱۰۰ دهنه بازار را که به صورت کامل از بین رفته بود، احیا کردیم. سال جاری هم احیای بیشتر از ۲۰۰ دهنه بازار در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تاکید کرد: برگزاری این نشست ها باعث رسیدن به ادبیات مشترک می شود. به وزارت کشور پیشنهاد دادیم تا مجمع شهرهای تاریخی را برای ایجاد تفکر مشترک در حفاطت بافت های تاریخی تشکیل دهیم.
قیصر هاشمی خیر میراث فرهنگی از استان ایلام و حسن کوثری پیشکسوت مرمت میراث فرهنگی از نیشابور در رابطه با مرمت آثار تاریخی توضیحاتی عرضه کردند.

تجلیل از ۱۴ کنشگر و فعال میراث فرهنگی
در ادامه این مراسم که به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی برگزار شد، از ۱۴ نفر از کنشگران و فعالان حوزه میراث فرهنگی کشور تجلیل شد.
در قسمت استادکاران سنتی بناهای تاریخی از محمد مولی زاده از استان آذربایجان شرقی، علی اکبر توسلی نوشآبادی از اصفهان، حسن کوثری از خراسان رضوی و معمار قادری از استان یزد، در قسمت منتخب خیرین و اهدا کنندگان بناهای تاریخی از برادران هاشمی (قیصر و شاهرخ) از استان ایلام، محمدرضا توکلی مدیرعامل کارخانه سیمان زاوه، مهدی زاهدی و خانواده نبی پور از استان خراسان رضوی، در قسمت منتخب پروژه های خلاق و عام المنفعه از حسن رسولیان ـ رئیس دانشگاه یزد، در قسمت منتخب مقامات محلی فعال هم از محمد علی ایزدخواستی از اصفهان و محمد خانچی از خوزستان و همینطور در قسمت اجرای مسؤولیت اجتماعی از ایمان عتیقی ـ مدیر عامل شرکت گلگهر سیرجان قدردانی گردید.

منبع: