عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، خراسان رضوی دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی اظهار داشت: خیلی از مردم مسافرت نرفتند به سبب این که هزینه ها به شدت بالا رفته است؛ حقوق کارمندان نیز افزایشی نداشته است، از همین رو گردش و سفر را از سبد خود حذف کرده اند.

فرهاد دوایی در گفت و گو با ایسنا درباب وضعیت آژانس های مسافرتی در نوروز ۱۴۰۲ اظهار داشت: با توجه به این که فکر می کردیم سفرها در نوروز امسال مقداری بهتر شود، اما خیلی از مردم به سبب هزینه های گزاف اقامت، از سفر کردن منصرف شدند، همین طور نوسانات نرخ ارز نیز سفرهای خارجی را مقداری با چالش همراه کرد.

وی اضافه کرد: پیک تورهای نوروزی به مشهد در روزهای سال تحویل و ۴ روز نخست نوروز بود که با چالش ظرفیت اقامتی نیز روبرو بودیم، اما بعد از آن اشغال واحدهای اقامتی مشهد به حدود ۵۰ درصد و حتی کمتر از آن رسید.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی اظهار داشت: در نوروز امسال خیلی از مردم به سبب افزایش نرخ اقامت و کاهش قدرت خرید از سفر ممانعت کردند. کسی که با وسیله شخصی خود سفر کرده و در محلهای ارزان اقامت داشته باشد، از نظر ما توریست تلقی نمی شود و به سیستم ما سودی نمی رساند. توریست کسی است که رزرو هتل خودرا بوسیله آژانس مسافرتی انجام دهد و بلیت خودرا بوسیله آژانس مسافرتی هماهنگ کند.

دوایی درباب حذف سفر از سبد خانوارهای قشر متوسط و ضعیف جامعه عنوان کرد: خیلی از مردم مسافرت نرفتند به سبب این که هزینه ها به شدت بالا رفته است. حقوق کارمندان نیز افزایشی نداشته است، از همین رو گردش و سفر خودرا از سبد خود حذف کرده اند. قشر مرفه نیز استقبال کمی نسبت به سفرهای داخلی داشتند.

وی افزود: این را هم در نظر بگیرید که هر ارگان و هر دستگاه یک زائرسرا و حسینیه برای خود دارد. مردمی که جزو قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند حتی به هتل های ۲ و ۳ ستاره مراجعه نکرده و از زائرسراها، حسینیه ها و مدارس استفاده کردند. اگر ۱۰ میلیون زائر در نوروز به مشهد آمده اند، ما ۱۰ میلیون زائری ندیدیم که در هتل ها، هواپیما و قطارها هزینه کرده باشند. اغلب مسافران با وسیله شخصی به سفر آمده و به حسینیه و زائراسراها رفتند.

دوایی تصریح کرد: با توافقی که میان ایران و عربستان شکل گرفته، آژانس های مسافرتی امید دارند که اگر ورود زوار از کشورهای عربستان، بحرین و کویت به ایران و به ویژه مشهد از سر گرفته شود، بازار آژانس های مسافرتی کمی رونق بگیرد. هم اکنون تمام آژانس ها به این تفاهم نامه امید دارند که اگر این اتفاق رخ دهد شاید کمی آژانس ها از حالت رکود و ورشکستگی بیرون بروند.

منبع:

دسته‌ها: توریسم