به گزارش عصر توریسم معاون گردشگری با تشریح مذاكرات و رایزنی های ایران با جمهوری آذربایجان، روسیه، ژاپن، كره جنوبی، فرانسه و ایتالیا در حاشیه اجلاس شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی، از پیگیری طرح «لغو روادید گروهی ایران و روسیه» و برگزاری اجلاس جهانی «گردشگری روستایی» در سال 2020 میلادی در ایران، اطلاع داد.
ولی تیموری از علاقه این كشورها برای توسعه همكاریهای دو جانبه گردشگری سخن گفت و در شرح جزئیات این دیدارها كه در شهر باكو انجام شد، به ایسنا اظهار داشت: با دبیركل سازمان جهانی جهانگردی درباره قراردادهای همكاری با ایران، مذاكراتی صورت گرفت تا نماینده این سازمان برای نهایی شدن «برنامه ملی توسعه گردشگری» بزودی عازم ایران شود. قرار شد سازمان جهانی جهانگردی در اینباره سریع تر اقدام نماید.

«برنامه ملی توسعه گردشگری ایران» آماده شد
وی ادامه داد: برنامه ملی توسعه گردشگری ایران آماده است اما در مسافرت نماینده قبلی سازمان جهانی جهانگردی، پیشنهادها و چارچوب هایی عنوان شد كه با دیدگاه و پیشنهادهای ما اختلاف هایی داشت. این برنامه حالا اصلاح شده و یك ماه پیش طرح نهایی آن به سازمان جهانی جهانگردی فرستاده شده كه در دیدار با دبیركل این سازمان در شهر باكو، برای نهایی شدن قرارداد اجرایی برنامه ملی توسعه گردشگری ایران اعلام آمادگی شد. باید طرفین قراردادی را درباره زمان اجرا و برنامه ریزی ها، امضاء كنند تا كار آغاز شود.
این مقام مسؤول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: استفاده از مشاوران سازمان جهانی جهانگردی برای تهیه حساب اقماری هم در این دیدار مورد پیگیری قرار|گرفت. این مورد در مسافرت قبلی دبیركل سازمان جهانی جهانگردی به ایران جهت شركت در اجلاس همدان، مطرح شده بود اما حالا با عنایت به آخرین اقدامات انجام شده و آغاز همكاری هایی با مركز آمار و بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران، درخواست ما اعزام مشاوران سازمان جهانی جهانگردی برای همكاری با ایران در زمینه ایجاد حساب اقماری گردشگری می باشد.

آذربایجان می گوید سفر ایرانیان به این كشور كم شده
او به دیدار با مقام گردشگری و معاون رئیس جمهور آذربایجان و مدیران آژانس های این كشور برای تبیین فرآیند همكاریهای دو جانبه در بخش گردشگری و صدمه شناسی سفر اتباع دو كشور در مرزهای زمینی و هوایی، اشاره نمود و اضافه كرد: مقامات جمهوری آذربایجان نسبت به كاهش سفر ایرانیان به این كشور نظراتی داشتند كه به استناد آخرین آمارها اعلام گردید روند سفر گردشگران ایرانی به جمهوری آذربایجان درحال افزایش است.

وی بیان كرد: جمهوری آذربایجان یكی از بازارهای اصلی و هدف گردشگری ایران است كه توسعه همكاری با آن اهمیت زیادی دارد، به خصوص آن كه روابط گردشگری دو كشور یكطرفه نیست. برای ما مهم می باشد كه این توازن حفظ شود تا در بلند مدت به ناپایداری منجر نشود.
تیموری همینطور خبر داد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مقامات، فعالان و رسانه های گردشگری جمهوری آذربایجان برای سفر به ایران دعوت كرده است.

چرا ویزای گروهی روسیه و ایران هنوز لغو نشده؟
معاون گردشگری به دیدار با هیات روس اشاره نمود و اضافه كرد: روس ها برای همكاری دوجانبه علاقه زیادی نشان می دهند و پی گیر لغو روادید گروهی هستند. برنامه عملیاتی این طرح آماده شده اما هنوز به امضای مقامات عالی دو كشور نرسیده، برای همین اجرایی نشده است.
وی با اشاره به افزایش سفر روس ها به ایران در سال ها اخیر، بیان كرد: روس ها برای سفر به ایران علاقمندتر شده اند اما جذب بیشتر آنها به معرفی بهتر كشورمان در روسیه منوط است. در همین راستا ایران در مورد اجرای تورهای آشناسازی برای فعالان گردشگری و رسانه های روسیه اعلام آمادگی كرد.

از رایزنی با ژاپن و كره جنوبی تا مشتری های قدیمی
معاون گردشگری به دیدارهای دیگری كه با هیات های ژاپن، كره جنوبی، فرانسه و ایتالیا با هدف توسعه همكاریهای دوجانبه گردشگری انجام شد، اشاره نمود و اضافه كرد: از این كشورها كه بازارهای هدف قدیم و جدید گردشگری ایران محسوب می شوند برای حضور در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران كه هر سال در اواسط زمستان برگزار می شود، دعوت شد. روحیه همكاری در این كشورها به خصوص در میان ژاپنی ها و كره جنوبی وجود دارد.
تیموری درباره اتفاقات رخ داده در جریان یكصد و دهمین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی كه با حضور 34 عضو رسمی این شورا از بین 154 كشور عضو این سازمان برگزار شد، به ایسنا توضیح داد: سازمان جهانی جهانگردی نشست هایی را در حد كمیسیون های منطقه ای برگزار می نماید كه در مقایسه با اجلاس شورای اجرایی، در سطح پایین تر قرار دارد. این كمیسیون امسال در كشور بوتان تشكیل جلسه داد كه با عنایت به شرایط پرواز و هزینه ها ترجیح ایران بر این شد در نشست شورای اجرایی كه به مراتب اهمیت بیشتری دارد، شركت نماید. این اجلاس هفته گذشته در شهر باكو برگزار گردید. مجمع عمومی سازمان جهانی جهانگردی هم بعد از شورای اجرایی درجه اهمیت بالاتری دارد كه سه ماه دیگر در سن پترزبورگ روسیه برگزار می گردد و ایران هم بعنوان عضو رسمی در آن حضور خواهد داشت.

وی اهمیت حضور ایران در شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی را برای عضویت های آینده و تداوم همكاری ها لازم و با اهمیت برشمرد و اضافه كرد: شورای اجرایی بالاترین مرجع تصمیم گیرنده پیش از مجمع عمومی است، ازاین رو پیشنهادهای اعضا برای تعیین برنامه كاریِ دو سال آینده در شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی مطرح و بررسی می شود تا در مجمع عمومی به تایید برسد. علاوه بر این، نشست شورای اجرایی فرصتی برای عرضه گزارش سالانه كمیته های مختلفی همچون برنامه ریزی و بودجه و حساب های اقماری است.
معاون گردشگری اضافه كرد: همچون پیشنهادهای مطرح شده برای سال های 2020 و 2021 تاكید بر «آنلاین شدن آموزش ها برای ذی نفعان و جوامع محلی» و «دسترسی بیشتر خدمات برای افراد كم توان جسمی» بود. برنامه ای كه محور كاری سازمان جهانی جهانگردی در دو سال قبل هم بوده است. در شورای اجرایی تصمیم گرفته شد برنامه ها همچنان با تاكید بر چنین موضوعاتی پیش برود.
تیموری افزود: اعضای شورا با بررسی وضعیت گردشگری كشورها بعد از عرضه گزارش ها به این نتیجه رسیدند كه پیشرفت گردشگری قاره آفریقا متناسب با سایر قاره ها نبوده و رشد قابل توجهی نداشته است، برای همین تاكید ویژه ای بر تمركز روی قاره آفریقا شد تا همراه با سایر قاره ها توسعه پیدا كند.

شعار گردشگری 2020 و 2021 انتخاب شد
وی اظهار داشت: به دنبال مرور اجلاس ها و همایش های مهم سال آینده در یكصد و دهمین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی، شعارهای گردشگری برای دو سال آینده هم مشخص شد. شعار سال 2019 كه حدودا نهایی شده و در مجمع عمومی تایید آن اعلام خواهد شد؛ «آموزش، مهارت و اشتغال» است كه بر این اساس محور فعالیت های سال 2019 هم تعیین شد. میزبان جشن روز جهانی جهانگردی در سال 2019 هم تایید شورا را دریافت كرد كه در منطقه آسیا و كشور هندوستان است.
نماینده ایران در سازمان جهانی جهانگردی افزود: شعار گردشگری سال 2020 هم متمركز بر «گردشگری روستایی» است كه هم اكنون تایید شورای اجرایی را دریافت كرده است. همسو با این شعار در همان سال استان های كردستان و كرمانشاه در ایران، به صورت مشترك با سازمان جهانی جهانگردی میزبان نشستی با مبحث گردشگری روستایی هستند.
تیموری اظهار داشت: سازمان جهانی جهانگردی با روسیه، میزبان نشست مجمع عمومی سالیانه سازمان جهانی جهانگردی قراردادی را امضا كرد كه این برنامه در شهریورماه و در شهر سن پترزبورگ برگزار گردد. همینطور تقاضای عضویت اعضای غیروابسته و وابسته سازمان جهانی جهانگردی عنوان شد كه از ایران منطقه آزاد ارس و مجتمع گردشگری فرهنگی عباس آباد تایید گرفتند و در شهریور ماه عضویت آنها در مجمع عمومی نهایی خواهد شد و به 16 عضو قبلی اضافه می شوند.