عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، مرکزی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: اماکن نا ایمن در بازار تاریخی اراک در اولویت مرمت قرار گیرند.
عزت الله ضرغامی، امروز جمعه ۱۱ آذر در حاشیه بازدید از بازار تاریخی اراک در جمع خبرنگاران اظهار نمود: اراک به لحاظ میراث فرهنگی، وضعیت فوق العاده بالایی دارد و ردپای بخش عظیمی از فرهنگ اسلامی، شیعی و انقلابی در اراک دیده می شود.
وی با اشاره به اینکه بازار تاریخی اراک ثبت ملی شده است، اظهار داشت: راسته بازار اراک، به معنای خاص معماری، به لحاظ وسعت و تنوع کاربری ها بهترین وضعیت را دارد و در نوع خود بی نظیر است و از بناهای تاریخی و میراث فرهنگی پرارزش کشور به حساب می آید که حفظ و مرمت آن نیازمند اعتبارات خوبی است ولی متاسفانه در حد اعتبارات جاری وزارت خانه نیست و باید دستگاههای مختلف در این رابطه بکارگیری شوند.
وی با اشاره به اینکه اولویت های مرمتی باید در بازار تاریخی اراک مشخص شود، اضافه کرد: فضاها و اماکنی که جنبه تخریبی دارند باید در اولویت مرمت قرار گیرد تا با کمک بازاریان اقدامات موثری را انجام دهیم، چونکه این اثر تاریخی جایگاه ویژه ای دارد، توجه خاص می خواهد و انواع معماری ها، نماسازی ها، کاروانسراها و حجره های این بنای تاریخی، لزوم حفظ آن را چند برابر کرده است.
ضرغامی ضمن اشاره به مدرسه علمیه سپهداری بازار تاریخی اراک بیان نمود: مرحوم حاج عبدالکریم حائری یزدی ۱۶ سال در این عرصه مشغول به درس و بحث بودند و حجره طلبگی حضرت امام راحل نیز در این مدرسه واقع شده، در نتیجه جایگاه ویژه علمی و انقلابی دارد. بنای این مدرسه مشکلاتی دارد که مورد بررسی قرار گرفت و درصدد حل آن برمی آییم.
وی ضمن اشاره به این که در این سفر، حمام چهار فصل اراک نیز مورد بازدید قرار گرفت، اظهار داشت: به نظر می آید که مشابه این حمام در نقطه ای دیگر از ایران وجود نداشته باشد. این مجموعه که ۱۶۰۰ مترمربع وسعت داشته و دارای معماری بسیار خاصی است توسط شخصیت استثنایی به نام حاج محمدابراهیم خوانساری ساخته شده است. در این مجموعه برای ارامنه نیز یک حمام ساخته شده که در جای دیگر به مانند آن دیده نشده است.
ضرغامی بیان نمود: در این حمام بهترین کاشیکاری ها با معماری خوب انجام شده است و این که مسلمانان به فکر حمام ارامنه بوده اند و حمامی ویژه آنها راه اندازی کرده اند، از برجستگی های میراث فرهنگی ناملموس به حساب می آید.
وی تصریح کرد: عموما توجه ها به سمت میراث فرهنگی ملموس است، در حالیکه میراث معنوی و ناملموس از خاصیت های پرارزش و اهمیت بالایی برخوردار می باشند. نمونه این میراث معنوی، این رفتار مردم اراک با اقلیت های دینی است که حقوق یکدیگر را به رسمیت می شناختند و می تواند الگویی برای امروز باشد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار نمود: میراث فرهنگی بهترین بهانه و ابزار برای انسجام ملی، هویت ملی و وحدت ایرانی ها و دوری از تفرقه و گسل های مد نظر دشمن است و ظرفیت عظیم انسجام ملی به حساب می آید.

منبع: